Prikkeldraad tegen huisvredebreuk?

• Reja

Het is voor de PAC ook niet interessant waar zone 3 of waar het trappenhuis is. Zij ontvangen een bericht en zetten dat door. Daarna is het voor het beveiligingsbedrijf die de opvolging doet. Die zal de instructies moeten opstellen. De PAC is slecht doorgeefluik. Ik vergelijk ze weleens met de Remia-fabriek. Er valt een kwak mayonaise in een pot en schuift door, weer een kwak in een pot enz., gewoon lopende band werk.

• - Gerard -

Als iedereen maar iets vindt, dan wordt het nooit wat. Ik zou het de normaalste zaak van de wereld vinden, als ik kijk welke apps ik tegenwoordig op mijn telefoon heb staan, dat een PAC mij op de centimeter nauwkeurig kan aangeven waar de melding vandaan komt.

• - Gerard -

De brandweer heeft helemaal niets te sluiten. Het is allemaal ‘politiek’. Je kunt als brandweer niet zeggen: ‘dicht die handel’, als er les wordt gegeven aan 1.500 leerlingen. Dan wordt het eerder: Binnen 12 maanden moet het aangepast zijn….

• Reja

In principe is alles op afstand mogelijk, hoeft er zelfs geen surveillant meer naar toe. Moderne techniek, camerabeelden bekijken (en eventueel doorzetten naar de politiemeldkamer - Live View), op afstand resetten en inschakelen; 't is allemaal mogelijk. Al jarenlang overigens, begin jaren 90 werden er al beelden ontvangen bij een bekende PAC

Surveillanceronden d.m.v. camerabeelden, laten bekijken in een ander continent waar de arbeidskrachten minder duur zijn; het kan allemaal.

Vroeger had je zogeheten bandkiezers. Dat waren een soort omgekeerde antwoordapparaten die bij een alarmmelding naar voorgeprogrammeerde telefoonnummers ging bellen en dan een bandje lieten horen met een ingesproken tekst. Dan hoorde de ontvanger dat er een alarmmelding was bij een bedrijf. Vandaag de dag heb je “onbemande” meldkamers. Alarmsystemen die doormelden naar een computer en die computer zet de melding door naar …… ingestelde telefoonnummers. Het filmpje dat de detector 10 sec. voor de melding + tijdstip melding heeft gemaakt wordt meegestuurd naar de mobiele telefoon.

Kortom; er kan zoveel met de techniek. Maar mensen moeten er in willen en kunnen investeren

• Reja

Heeft met de gebruiksvergunning te maken. Als de brandweer de situatie gevaarlijk genoeg acht, gaat de tent dicht. Of niet open, zoals wij eens bij een discotheek meegemaakt hebben. Daar was een probleem met de automatische ontsluiting van de nooduitgangen en dan stelt de brandweer simpel: Of het het is donderdagavond om 19.00 uur voor elkaar of de zaak gaat donderdagavond niet open.

Maar ik ben met je eens dat het vaak pappen en nathouden is in Nederland.

• - Gerard -

Het heeft met politiek te maken. Kijk naar de brand destijds in Volendam. Brandweer(functionaris) had meerdere maken aangegeven dat de lokatie onveilig was. Uiteindelijk ontstaat er een brand, wordt de brandweerman opgepakt door de politie. De brandweerman verwijst naar de gemeente. Politie duikt het archief in, treft echter een leeg archief aan. Brandweerman was niet van gisteren en had thuis kopieën liggen. Resultaat: burgemeester treedt af.

Ik spreek nog wel eens een brandweerman.

Brand: hij zegt: jullie gaan NIET NAAR BINNEN. De brandweermannen gaan WEL naar binnen, stront aan de knikker. Brandweerman die had gezegd: NIET NAAR BINNEN wordt ter verantwoording geroepen. Hij zegt: ALLES wordt gelogd bij de MK. Luister de geluidsopname maar eens terug. En weer hebben we een rel binnen de brandweer.

En waarom moet dat zo? Haat en Nijd? Kijk, we hebben natuurlijk prachtige hulpverleningsdiensten in dit land maar binnen die hulpverleningsorganiaties werken ook altijd een aantal HUFTERS. Je moet wel erg naief zijn als je denkt dat die hulpverleners UITSLUITEND hulp verlenen.

• - Gerard -

Tjsa, met beelden krijg je al snel gezeik over privacy. Ik vind dat ook geen oplossing voor een schooltje of dagopvang. Maar als een BMC weet welke melder, of een inbraakalarmsysteem weet welk (PIR) zich meldt, waarom weet de MK dat dan niet te reproduceren? Volgens mij een kwestie van teksten aanbrengen door een installateur.