Gerard,
het is het één of het ander.
Een: hij is 18 en dus hebben zijn ouders er niets over te zeggen. Dus ook niet over zijn (achtergrond)dossier.
Maar dan hebben ze nu ook niets te zeiken over zijn/hun privacy.
Ander: hij is minderjarig en dan hebben zijn ouders wel iets te zeggen. En verantwoordelijkheid.
Hij was meerderjarig want anders heb je geen rijbewijs en geen wapenverlof.
Dus kan ik je volgen tot: niets bij hen te klagen maar dan ook niets te zeiken over privacy van zijn dossier.
Maar ook niet wijzen naar een ander zoals de politie. Doe je dat wel en meng je je als partij in de discussie dan moet je zo fair zijn en de bal terug kunnen verwachten.
Maar niet meerderjarig en zijn ouders hebben alles te willen.
Zij hebben frequenter contact met hun zo'n dan de overheid die (volgens mij) 1x in de 5 jaar een verlof afgeeft.
En dan 1x per jaar controleert of de wapens in een kluis gescheiden van de munitie ligt opgeslagen en of die kluis ordentelijk is bevestigd en afgesloten is.
In zo'n momentopname kun je iemand niet psychisch beoordelen.
En volgens mij heeft die OM meneer alleen gezegd dat de vervolging een zaak van de overheid is (geen eigenrichting dus).
Het heeft niets met ‘bekrompen en arrogant’ te maken maar met wet en regelgeving.
De maatschappij verandert maar de wetgeving blijft achter.
Je mag iemand pas publiek afbeelden als andere minder privacygevoelige opsporingsmethoden geen resultaat hadden.
Tenzij de rechtsorde ernstig in gevaar komt door het niet te doen: denk aan een serieverkrachter of -moordenaar.
Ik vind: als je de rechten van een ander zo gruwelijk schend hoef je geen privacybescherming.
En als je zo'n spijt hebt als zij zeiden te hebben, waarom komt dat pas tot uiting NADAT hun koppen in de media verschenen.
En niet een uur/dag/twee dagen na de daad? Lulkoek dus, een contra-mediaoffensief dus.
Het is al erg genoeg dat zij volgens het EHRM hun zaak in vrijheid mogen afwachten.
Ik snap nog steeds niet dat rechtbanken een permanente achterstand hebben van x-dagen.
Werk die achterstand weg en sluit iemand in om hem/haar de volgende dag, of direct nadat het onderzoek is afgerond, voor de rechter te brengen.
Zoals in Amerikaanse staten en naar ik meen Engeland.
In Amerika heb je de Jail en de Prison. Zoiets als politiecel en gevangeniscel.
Stem ook minstens af datals iemand in vrijheid zijn straf mag afwachten hij internationaal ‘op de telex’ komt en al zijn reisdocumenten moet inleveren.
Koppel alle uitgiftelocaties (lees:gemeentekantoren) aan een signaleringsdatabase zodat ze daar geen nieuwe kunnen aanvragen.
Zorg dat er altijd een recente aangifte nodig is.
Maar dan is er GroenLinks en PvdA die dat privacyschending vinden.
Zo is het nog steeds mogelijk om wel bij de gemeente in het bestand te staan voor een gemeentelijke uitkering…
Maar niet bij de staat voor de landelijke belastingen.
Ik zeg: 1 bestand op basis van BSN.
Vertrek je uit je woning zonder je opnieuw in te schrijven dan ook geen uitkering.
Heb je talloze boetes open staan maar ben je onvindbaar: dan verrekening met je maandelijkse uitkering. Klaar. Problem solved.
Geen administratieve overhead, geen geneuzel.
Idem met de sneeuwellende.
Ik snap dat na de eerste sneeuwval de gemeente prioriteiten stellen voor veegploegen.
Maar na drie dagen kunnen alle straatvegers (die dan niet kunnen vegen) met een schep en een zak zout stoepen schoonmaken.
Heb je een uitkering? Elke dag om 09:00 uur melden op het stadhuis bij een werkverdeler.
Daar hoor je op basis van uitloting of en wat voor klusjes je die dag te doen hebt.
Is er veel werk, dan allemaal aan de slag.
En boodschappen kun je tot 22:00 uur doen.
Wil je solliciteren en dus een ‘vrij dag’? Prima. Aanvragen onder vermelding van contactpersoon en bedrijfsnaam.
Verificatie consequent uitvoeren. Niet gesolliciteerd of niet serieus in sollicitatie? Strafkorting wegens 1 dag(deel) verzuim van uitkeringswerkzaamheden.
ZONDER UITZONDERING OF EXCUSES!