BennieMak Schreef:
> - Herhaling: Ik kan mij vinden dat de rechtbank de agent heeft vrijgesproken, omdat Rishi nogmaals de suggestie wekte een vuurwapen te dragen
Dat is grappig. De politie had volgens jou niet voldoende redenen om aan te nemen dat Rishi een vuurwapen had WANT het was door niemand gezien en dus mocht de politie er niet van uitgaan.
En nu zeg je dat Rishi de indruk wekte een vuurwapen te dragen.
Ik neem aan dat je doelt op het feit dat hij een beweging met zijn hand maakte van/naar zijn jaszak.
Als het jouw argument is spreek je jezelf behoorlijk tegen.
Als het het argument is uit de uitspraak van de rechter heb je ongelijk over jouw mening, dit keer door de rechter.
Als je iets anders bedoelt dan de handbeweging waardoor een indruk kon zijn ontstaan hoor ik dat graag.
> - Herhaling: Er mag naar mijn mening pas vanuit worden gegaan dat de verdachte vuurwapengevaarlijk is, indien daadwerkelijk een op een vuurwapen gelijkend wapen is gezien door een getuige.
Zie boven.
> - Naast het niet stabiel staan, werd ook getwijfeld aan de afstand van het schot (16 meter ipv de gestelde 15 meter)
Ik ken geen dergelijke uitspraak. Ik vind het ook een vreemd verhaal: 15 of 16 meter. Het blijven schattingen en het verschil tussen 15 en 16 meter zie je niet.
Bovendien is er nergens eens afstandslimiet v.w.b. het mogen schieten.
Een linkje over deze discussie van 15/16 meter?
> - De aanklacht ‘moord’ werd ook onderzocht of de agent willens-en-wetens het risico aanvaard heeft de verdachte ernstig te verwonden met zijn beslissing te schieten van zo'n afstand
Elk schot van een agent is een aanvaarding van ernstig letsel bij een ander. Ongeacht waar je ‘de ontvanger’ raakt.
Je schiet alleen als het rechtmatig is en veilig kan voor de omgeving. PUNT.
Een politiekogel heeft trouwens een effect een stopkogel te zijn (let op het woord effect).
Om twee redenen:
1. je wilt niet dat de kogel door een lichaam gaat en zijn weg vervolgt en risico levert voor anderen als de kogel zijn baan vervolgt.
2. je wilt dat een treffer effect heeft. En niet dat de verdachte door gering letsel doorloopt.
Inmiddels schiet de politie al niet meer met de Action3 munitie (groene top) maar met de Action NP (oranje top).
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/415946/1996/08/01/Discussie-over-stopkogel-laait-bij-politie-weer-op.dhtml
http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/korpschef-pleit-voor-invoering-stopkogel-1.238540
Misvatting in onderstaand artkel is de suggestie die wordt gewekt dat de forensische stof uniek is per agent.
Dat is niet zo. De stof toont aan dat de kogel een politiekogel was, mocht de munitie niet in het lichaam worden aangetroffen.
Het toevoegen van de stof aan de nieuwe Action NP is op zich vreemd als je een nieuwe kogel maakt die een beter stopeffect moet hebben.
Ondanks die aanpassingen, net als de Action3, kan die nieuwe munitie te vaak het lichaam verlaten.
In die gevallen kan er niet onomstotelijk worden vastgesteld of uitgesloten dat het om een politiekogel ging.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/2059393/2009/11/24/Nieuwe-politiekogel-vertelt-wie-geschoten-heeft.dhtml
> en in niet stabiele toestand.
Er staat nergens dat dat een VOORWAARDE is om te mogen schieten.
Ik heb nergens gelezen dat de rechter de aanklacht moord in het voordeel van de agent uitlegde (graag verwijzing daarnaar)
1. Je kunt een ten laste legging niet in het voordeel uitleggen.
2. Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3567038/2013/12/23/Agent-die-Rishi-doodschoot-vrijgesproken.dhtml
De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van ‘moord’ aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting ‘ongelukkig’ en ‘nodeloos grievend’ voor de agent.
> - In een rechtssysteem gaat men ervan uit dat de onderdanen (ik zou liever gaan spreken over lidmaten) ervan op de hoogte zijn. Dat zijn de meesten niet.
Dat is niet het probleem. Met gezond verstand kom je een heel eind.
Erger wordt het als je DENKT te weten wat je rechten zijn, er ZELF in gelooft en naar handelt OF andere probeert te overtuigend dat wat jij GELOOFT de werkelijkheid is.
> - Een onderdaan die beroepsmatig met het rechtssysteem van doen heeft, kan daar voordeel uithalen t.o.v. onderdanen die niet op de hoogte zijn (twee maten)
Nee dat is niet “met twee maten”.
“Twee maten” is als een ‘beroepsmatige’ een ander wetboek heeft dan een niet ‘beroepsmatige’.
Bovendien heeft iedereen in Nederland recht op bijstand van een raadsman. Voor sommigen zelfs kosteloos.
> - Je gaat niet in op reden waarom de advocaat overweegt om andere stappen te ondernemen:
> Namelijk dat de regels voor het rechtmatig schieten te ruim zijn…
Ik ga er niet op in? Ik ken de bewering niet en de reden evenmin.
Een linkje? Want ik heb dat zo letterlijk in elk geval nergens gelezen.