Doodslag/moord Rishi

• BennieMak

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> > - Een onderdaan die beroepsmatig met het

> rechtssysteem van doen heeft, kan daar voordeel

> uithalen t.o.v. onderdanen die niet op de hoogte

> zijn (twee maten)

> Nee dat is niet “met twee maten”.

> “Twee maten” is als een ‘beroepsmatige’ een ander

> wetboek heeft dan een niet ‘beroepsmatige’.

> Bovendien heeft iedereen in Nederland recht op

> bijstand van een raadsman. Voor sommigen zelfs

> kosteloos.

Iemand met gezond verstand noemt de aanleiding van de melding in deze zaak geen melding van een vuurwapengevaarlijke verdachte.

En dat is nu precies de twee maten die ik bedoelde! Een klein nuance verschil met levensgevaarlijke gevolgen voor diegene met gezond verstand!

• KlaasVaak.

Ik zie het verband niet tussen mijn quote met jouw reacties en jouw reactie:

Iemand met gezond verstand noemt de aanleiding van de melding in deze zaak geen melding van een vuurwapengevaarlijke verdachte.

En dat is nu precies de twee maten die ik bedoelde! Een klein nuance verschil met levensgevaarlijke gevolgen voor diegene met gezond verstand!

daar weer op. Ik zou zeggen: probeer het eens opnieuw. Ik ben je helemaal kwijt.

• BennieMak

Daarmee zul je het moeten stellen, en ik ga over op de orde van de dag….

• KlaasVaak.

Iemand met gezond verstand noemt…

de aanleiding van de melding in deze zaak…

dat was een bedreiging waarbij de dader (volgens het slachtoffer) gezegd had dat hij een vuurwapen bezat

geen melding van een vuurwapengevaarlijke verdachte.

hoe wil je een verdachte dàn noemen die zegt een vuurwapen in zijn zak te hebben?

Ik zie maar 1 maat: die van een wetboek van strafrecht. Maten komt van meten. Dat wetboek is de maat en is gelijk voor jou en mij.

Juist de onwetendheid waar jij een probleem van maakt is het ‘bewijs’ dat een slachtoffer of melder niet opzettelijk zijn melding manipuleert.

Bennie: Een onderdaan die beroepsmatig met het rechtssysteem van doen heeft, kan daar voordeel uithalen t.o.v. onderdanen die niet op de hoogte zijn (twee maten)

> Nee dat is niet “met twee maten”.

> “Twee maten” is als een ‘beroepsmatige’ een ander wetboek heeft dan een niet ‘beroepsmatige’.

> Bovendien heeft iedereen in Nederland recht op bijstand van een raadsman. Voor sommigen zelfs kosteloos.

Zowel het slachtoffer (een Engelsman) als de spoormedewerker aan wie het slachtoffer zijn verhaal deed zijn geen politiemedewerkers.

De spoormedewerker heeft al evenmin “beroepsmatig met het rechtssysteem te maken”.

Zij hebben er geen belang bij een melding te manipuleren in het nadeel van de verdachte.

Ik heb geen enkele aanwijzing gelezen, niet van jou en niet in de media, die aanleiding geeft om te denken dat zij opzettelijk de melding gemanipuleerd hebben.

Zij melden dat er iemand gedreigd heeft met een vuurwapen.

De meldkamer stelt controlevragen en aan de hand daarvan neemt zij een standpunt in: betrouwbare melding of niet.

De meldkamer maakt melding van een verdachte die gedreigd heeft met een vuurwapen en agenten op straat reageren.

De meldkamer zegt daarbij of er wel of niet een vuurwapen daadwerkelijk is gezien. Daar zijn die controlevragen onder andere voor bedoeld.

De politieagent op straat kent de regels voor het gebruik van geweld, het ter hand nemen en het gebruik van het vuurwapen.

Zij handelen vervolgens volgens ingetrainde reflexen. Tijdens die training wordt constant geleerd de spiegels voor te houden: wat kan ik en wat mag ik bij deze feiten…

De politieagenten hoeven niet te weten WAT de identiteit van de verdachte is.

Het gaat, zo heb ik je al talloze keren uitgelegd, om het strafbare feit en het redelijk vermoeden en een signalement van de persoon.

En dan gaat de politieagent uit van ‘een vuurwapengevaarlijke verdachte’.

Hoe jij erbij komt dat een slachtoffer of melder spreekt over een, en ik quote “vuurwapengevaarlijke verdachte” is mij een raadsel.

Evenzo je laatste twee reactie en de verhouding tot voorgaande reacties van mijn kant.

• BennieMak

Beste Klaas, zoals zo Vaak door jezelf als argument tegen mij gebruikt: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2013:18257

• KlaasVaak.

Volgens mij plaats je een verkeerde link.

Dit is de link over de uitspraak,

Die toont niets wat jouw betoog onderschrijft.

Maar als je niet inhoudelijk op argumenten in gaat neem ik aan dat je geen inhoudelijke argumenten meer hebt.

Tussenconclusie 1

Verdachte en zijn collega’s m o c h t e n Rishi aanmerken als een vuurwapengevaarlijk persoon en waren bevoegd bij diens aanhouding indien nodig vuurwapengeweld te gebruiken.

Tussenconclusie 2

Verdachte en zijn collega’s hebben, na voldoende overleg, Rishi op een juiste wijze benaderd, en hem o n m i s k e n b a a r en

op passende wijze gewaarschuwd dat het niet opvolgen van hun bevelen kon leiden tot het gebruik van het vuurwapen.

Tussenconclusie 3

Verdachte heeft geschoten ter aanhouding van een vuurwapengevaarlijk persoon die onverwacht van hem vandaan rende.

De omstandigheden waaronder hij dit deed brachten grotere risico's met zich mee dan in de situatie waarin politieagenten op aanhoudingsvuur trainen.

Verdachte heeft gepoogd die risico's te beperken. Niettemin was er o n v o l d o e n d e rust in zijn houding toen hij schoot.

Elders viel al te lezen: “E v e n m i n is er een voorschrift dat een schutter nooit in beweging mag zijn als hij schiet.”

• BennieMak

Ok, dus je hebt het stukje gevonden waar de bewering staat dat Rishi als vuurwapengevaarlijke verdachte wordt aangemerkt!

En blijf volharden in mijn stelling dat dit wel erg dun is, losstaand van wat er later is gebeurd.

• KlaasVaak.

Jij verkondigd wel meer wat niet waar is. En dat mag natuurlijk.

Maar het zou goed zijn als je ook eens wat aanneemt van mensen die dagelijks met die materie te maken hebben.

Maar wat was nu je intentie om dat stuk jurisprudentie te plaatsen?

Kennelijk wilde je er iets mee aantonen.

• BennieMak

Nee hoor Klaas, zoals zo Vaak door jou verdraait, niet begrepen, enz. vind ik het belangrijk om mijn persoonlijke mening tegen de huidige rechtspraak te zetten. Eigenlijk ben ik er niks mee opgeschoten, want het zou zomaar kunnen zijn dat bij een volgend vergelijkbaar incident de agent wel veroordeeld voor doodslag omdat de vluchtende verdachte slechts wegrende…alhoewel ik het met de opgedane kennis de kans daarop klein acht, aangezien de rechter Vaak de kant van de agent/ambtenaar kiest…

• Planner

BennieMak

aangezien de rechter Vaak de kant van de agent/ambtenaar kiest…

De rechter kiest geen kant, maar velt een oordeel. En ja, bij dit soort incidenten oordeelt de rechter (gelukkig) VAAK dat een agent gehandeld heeft volgens de voorschriften en richtlijnen.