Traditionele jaarwisseling in Brabants dorp Veen

  • BennieMak

    Snoeihard optreden tegen een paar baldadige jongelui in Veen: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3569980/2013/12/31/Jongeren-in-Veen-politie-trad-te-hard-op.dhtml

    Let op de woorden van de korpschef:

    "Het kan niet zo zijn dat rechters veel lagere straffen opleggen dan geëist, zoals vorig jaar gebeurde, stelt hij. De aanpak van geweld tegen hulpverleners heeft bij de politie en het Openbaar Ministerie (OM) topprioriteit. Vorig jaar bleken rechters echter niet onder de indruk te zijn van dit harde beleid. Bouman wil hier verandering in zien."

    Ben benieuwd wat dit in het nieuwe jaar gaat brengen! De advocaten denken dat er ook een staartje van gaat komen: “http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3570226/2013/12/31/Advocaat-relschoppers-Veen-het-was-een-soort-razzia.dhtml”

    Voor iedereen een rustige en prettige jaarwisseling gewenst!

  • KlaasVaak.

    Een groep jongeren bekogelde enkele politiewagens met lege flessen en zwaar vuurwerk.

    De politie en de brandweer waren afgekomen op een melding van een autobrand, waarna bij aankomst

    in de Grotestraat direct enkele voertuigen werden bekogeld. Daarbij sneuvelde een ruit van een politiewagen.

    Gevlucht in horecazaak

    Nadat in eerste instantie acht jongeren werden opgepakt, omdat zij weigerden het gebied rond de auto te verlaten

    en opnieuw met glas en vuurwerk gooiden, vluchtte de rest van de groep een horecazaak in

    Noem jij het maar baldadigheid.

    Bovendien wist de politie niet wiens auto dat was en dat deze met toestemming van de eigenaar in de gloria was gezet.

    En dat het met toestemming van de eigenaar was doet niets terzake. Je steekt geen auto in de fik.

  • KlaasVaak.

    Het stichten van brand is strafbaar volgens artikel 157 SR

    Het blussen van brand verhinderen is strafbaar volgens artikel 159 SR

    Bij beide artikelen maakt het niets uit van wie het goed is dat in brand gestoken wordt.

  • BennieMak

    Deze nieuwjaarstraditie van het in de fik steken van autowrakken speelt al tientallen jaren. De overheid heeft ingezet op snoeiharde repressie in een dorp waar onderling de zaken geregeld worden. Het is een kat-en-muis spel geworden. Toch zijn er jongeren die graag op een legale wijze de traditionele nieuwjaarsviering willen herstellen. Waarom de gemeente daar niet op inzet is mij een raadsel!

    Overal in het land zijn vreugdevuren gesticht met goedkeuring en medewerking van de gemeente, en waar menig bankstel tot de rookontwikkeling bijdroeg. Dat doe je ook niet!?

    En ik spreek nog steeds van baldadigheid, zeker als je het afzet tegen de 39 auto's die in Den Haag zonder toestemming van de eigenaren geBBQ'd werden…

    Of van de agente in Nieuwaal (iets verderop) die met nekletsel in het ziekenhuis belandt nadat er zwaar ‘vuurwerk onder het dienstvoertuig ’ werd gegooid…

    Slachtoffers zijn er in Veen naar mijn weten nog nooit gevallen…

    Verder ben ik benieuwd naar je mening over de korpschef die blijkbaar een ander handhavingsbeleid voert dan de rechters noodzakelijk achten. Gaat die zijn boekje ook niet te buiten!?

    En waarop is de gevangenhouding gebaseerd van een grote groep jongeren die toevallig in de buurt verbleven van een paar raddraaiers? Een schadevergoeding kost minder dan imagoschade van de handhavers?

    Het preventief arresteren van de jongeren heeft iig geen effect gehad, op 1 januari werden nogmaals wrakken in brand gestoken. Volgende keer heel het dorp arresteren en vasthouden?

  • KlaasVaak.

    Deze nieuwjaarstraditie van het in de fik steken van autowrakken speelt al tientallen jaren.

    De overheid heeft ingezet op snoeiharde repressie in een dorp waar onderling de zaken geregeld worden.

    Het is een kat-en-muis spel geworden.

    Dus omdat het al tientallen jaren niet gelukt is om overtredingen en misdrijven de kop in te drukken moeten we het maar gedogen?

    Het gezeik is begonnen sinds gedogen wordt toegepast en gedoogbeleid is bedacht omdat de overheid te weinig geld uittrekt om handhaven mogelijk te maken.

    Bovendien heb jij enige maatschappelijke discussie gemist over vreugdevuren en misbruik van gelegenheden.

    Autowrakken zijn gebruikt toen kerstbomen in beslag werden genomen in de aanloop naar O&N.

    Die inbeslagnames ontstonden toen vreugdevuren te groot werden en gevaar voor de bebouwing vormden.

    Ook werden er behalve kerstbomen ook pallets en autobanden en -wrakken en ander grofvuil gebruikt in de race naar de grootste fik.

    Om toch hun fik te kunnen hebben na inbeslagname van vuurstapels nam men autowrakken.

    Volgens jouw beredenering moeten we voor het inbreken, foutparkeren, roodlicht negeren etc. allemaal maar stoppen met handhaven.

    Is immers ook iets van alle dag en gaat nooit uitgebannen worden… dus gedogen!?

    Toch zijn er jongeren die graag op een legale wijze de traditionele nieuwjaarsviering willen herstellen.

    Waarom de gemeente daar niet op inzet is mij een raadsel!

    Er is niets legaals aan brandstichting. Nooit geweest en zal nooit zo worden.

    En al helemaal niet daar waar het auto's en afval betreft.

    Bovendien zal het milieuaspect steeds zwaarder gaan meewegen.

    Overal in het land zijn vreugdevuren gesticht met goedkeuring en medewerking van de gemeente, en waar menig bankstel tot de rookontwikkeling bijdroeg.

    Dat doe je ook niet!?

    Dat hoor je ook niet te doen nee, dat klopt.

    Dat er georganiseerde vreugdevuren zijn klopt. Maar die zijn aan strikte regels gebonden.

    Vaak alleen op een zandbed en stoppen zodra de veiligheid van de omgeving in het geding komt.

    Zoals geen autowrakken, geen autobanden, geen grofvuil.

    Dat er op O&N toch dat soort materiaal op het vuur belandt klopt ook. Net zoals dat daar niet tegen wordt opgetreden.

    De reden is niet omdat er gedoogbeleid is noch dat het gedoogd wordt omdat men niet wil handhaven maar gebrek aan personeel bij politie en brandweer om te kùnnen handhaven.

    En ik spreek nog steeds van baldadigheid,

    Dat jij een andere interpretatie kent van wetsartikelen en hun jurisprudentie is inmiddels duidelijk.

    Ik spreek gewoon vanuit het standpunt hoe de wet bedoeld is en hoe rechters spreken.

    Dat voorkomt onduidelijkheid.

    Ik heb wel een idee waarom men daar streng is gaan optreden:

    Zelfs de auto van de burgemeester is niet veilig voor de aanstichters van de jaarlijkse vreugdevuren in het dorpje Veen,

    met 2500 inwoners onderdeel van de veel grotere Brabantse gemeente Aalburg.

    Het overkwam de toenmalige burgemeester Frans Buijserd, die het in 2004 aandurfde om de terugkerende nieuwjaarsrellen de kop in te drukken.

    Prompt werd zijn eigen auto tot twee keer toe in brand gestoken.

    Buijserd doopte Veen vervolgens om tot “een Sicilliaans maffiadorp”.

    Buijserd, tegenwoordig als burgemeester werkzaam in Nieuwkoop, verklaarde jaren later tegenover Omroep Brabant

    te hebben gevreesd dat de feestvierders zelfs met een tank op de proppen zouden komen.

    Er gingen geruchten dat het legervoertuig zou zijn gekocht in Oost-Europa. Later bleek dat de jongeren een afgedankte

    ME-auto hadden gekocht, identiek aan de ME-bussen van de politie. Zo wilden zij verwarring stichten.

    Veen en nieuwjaarsrellen horen bij elkaar zoals Nick bij Simon. Het is sinds 1998 traditie om jaarlijks een zo groot mogelijk vreugdevuur te ontsteken,

    liefst met auto's erbij. In 2003 gingen zelfs 17 auto's in vlammen op, wat leidde tot honderdduizenden euro's aan schade

    bron

    Vaker mis in Veen

    Veen heeft een slechte reputatie als het gaat om jaarwisselingen. In vijftien jaar tijd lijkt het traditie te zijn geworden om autowrakken en caravans te prepareren en in brand te steken.

    Dat liep meerdere malen verkeerd af. In 2004 ging het mis op het kruispunt van de Van der Loostraat, de Witboomstraat en de Mussentiend.

    Zeventien auto's werden op elkaar werden gereden en in brand gestoken.

    bron

    Je feitenkennis is (weer) niet accuraat. Die van mij ook niet maar een rondje googlen levert toch een genuanceerdere gedachte dan 1 zelfbetaalde auto die in brand is gestoken welke de aanleiding zou zijn geweest voor dit daarom disproportionel betitelde optreden…

    …zeker als je het afzet tegen de 39 auto's die in Den Haag zonder toestemming van de eigenaren geBBQ'd werden…

    Je feitenkennis is (weer) niet accuraat. Het waren er veel meer: minstens 69

    En als daar jouw auto tussen zat is het dan nog steeds een baldadigheidje?

    En moet de politie het dan nog steeds afdoen als ‘traditie’ of gedogen?

    Of van de agente in Nieuwaal (iets verderop) die met nekletsel in het ziekenhuis belandt nadat er zwaar ‘vuurwerk onder het dienstvoertuig ’ werd gegooid…

    Slachtoffers zijn er in Veen naar mijn weten nog nooit gevallen…

    Rare maatstaf. Dus als er geen slachtoffers vallen is het minder erg?

    Ik ken feiten die zwaarder bestraft worden zonder slachtoffers dan feiten die wel slachtoffers kennen.

    Verder ben ik benieuwd naar je mening over de korpschef die blijkbaar een ander handhavingsbeleid voert dan de rechters noodzakelijk achten.

    Gaat die zijn boekje ook niet te buiten!?

    Ik denk dat je verkeerde termen gebruikt.

    Korpschef Bouman handhaafd de rechts- en wetsregels, of laat dat doen. De straffen komen van het OM (schikkingen) of de rechterlijke macht. Daar mag hij iets van vinden.

    Hij verwees daarbij naar de maatschappelijke discussie over geweld tegen hulpverleners waarvan iedereen de mond vol heeft en waarvan hij niets terug zag bij de uitspraken van rechters in januari 2013.

    Hij voert het beleid dat de minister in het algemeen en Opstelten in het bijzonder wensen.

    Inmiddels heeft Minister Opstelten zich achter de uitspraken (hier en hier) van Bouman geschaard.

    En waarop is de gevangenhouding gebaseerd van een grote groep jongeren die toevallig in de buurt verbleven van een paar raddraaiers?

    Waarschijnlijk op het wetsartikel en de jurisprudentie van “openlijke geweldpleging”.

    Minder waarschijnlijk op het APV-feit “verstoren van de openbare orde” gelet dat daarop geen voorlopige hechtenis staat.

    Misschien op het “niet voldoen aan bevel of vordering” om je te verwijderen?

    Openlijke geweldpleging

    Openlijke geweldpleging of gezamenlijke openlijke geweldpleging is het openlijk in vereniging plegen van geweld tegen personen of goederen.

    Het zelf plegen van geweld is sinds 2000 geen vereiste meer voor openlijke geweldpleging.

    Een individu dat niets doet maar slechts deel uitmaakt van de groep waarin één of meer geweldplegers zitten, maakt zich niet zonder meer schuldig aan openlijke geweldpleging.

    Hiervoor is een werkelijke bijdrage aan het geweld vereist.

    Deze bijdrage hoeft niet te bestaan uit het plegen van geweld, maar kan ook bestaan uit het verschaffen van middelen of het aanmoedigen van het geweld.

    In de memorie van toelichting stelt de minister van justitie dat "de betekenis dat de betrokkene een bijdrage moet leveren, moet niet worden onderschat.

    bron

    Maar ik weet het niet precies, ik was er niet bij. Binnenkort zullen we de telastenlegging wel horen of de strafeis.

    Een schadevergoeding kost minder dan imagoschade van de handhavers?

    De politie houdt aan. De hulpofficier van Justitie controleert de aanhouding. De officier van Justitie stelt de vervolging in (of niet) en de rechter spreekt het oordeel uit.

    Jij loopt er denk ik alvast op vooruit dat de aanhoudingen onrechtmatig zijn.

    Het preventief arresteren van de jongeren heeft iig geen effect gehad, op 1 januari werden nogmaals wrakken in brand gestoken.

    Het was geen preventief arresteren want dat bestaat niet.

    En dit jaar zullen er vast weer mensen op 30 of 31 december worden aangehouden en er zullen vast weer auto's in brand gaan in Veen.

    Dat is geen reden om dingen te gedogen of niet te handhaven.

    Volgende keer heel het dorp arresteren en vasthouden?

    Preventief arresteren bestaat (nog) niet.

  • BennieMak

    Het is mij en velen niet duidelijk waarom er geen afspraken gemaakt kunnen worden over normale O & N viering in Veen. Wel heb ik een vermoeden waarom dat niet kan, namelijk dat men er op heden niet in is geslaagd om de bedreigers/vernielers van eigendommen van de voormalige burgemeester op te pakken. Eigenlijk kun je wel stellen dat de Veense raddraaiers keer-op-keer de autoriteiten in hun hemd zetten! Dat lijkt me hoogst irritant voor de autoriteiten. Vandaar dat men specifiek hier snoeihard optreedt, want als mijn auto in de fik was gestoken dan was mijn zaak onder op de stapel van prioriteiten terecht gekomen!

    Begrijp ik het goed, beticht jij mij een rare maatstaf te gebruiken omdat ik het in brand steken van een autowrak als minder erg kwalificeer dan het verwonden van een politie-agente + het vernielen van een dienstvoertuig? Of dat mijn feiten niet zouden deugen omdat in mijn bericht gesproken werd over 39 ipv minstens 69 in brandgestoken voertuigen? Volgens mij zou jij je eens ernstig achter je oren moeten krabben!

    Waarschijnlijk zijn de aanwezigen in het café aangehouden vanwege het niet voldoen aan de vorderingen van de politie het pand te verlaten. Of dat zo is zullen we de komende tijd te weten komen, evenals of dat voldoende aanleiding was om iedereen te arresteren vanwege de verdenking van het bedreigen van de burgemeester en het in brand steken van 17 autowrakken in het dorp in 2004, zoals jij hier nu beweert…

    Verder zullen we zien of minister Opstelten samen met zijn maatje korpschef Bouman erin slagen om een politiestaat te vormen van deze polder en preventief arresteren legaal wordt. Misschien is Veen slechts het oefenterrein…waarin ze gaan zakken!?

  • KlaasVaak.

    Het is mij en velen niet duidelijk waarom er geen afspraken gemaakt kunnen worden over normale O & N viering in Veen

    Dat hoeft ook niet: Geen strafbare feiten plegen is een goed begin.

    Maar men wil auto's in de fik steken en dat mag niet.

    Wel heb ik een vermoeden waarom dat niet kan, namelijk dat men er op heden niet in is geslaagd om de bedreigers/vernielers van eigendommen van de voormalige burgemeester op te pakken.

    Ik heb een sterk vermoeden dat je tot gisteren helemaal niets wist van een vernielde burgemeestersauto…

    als mijn auto in de fik was gestoken dan was mijn zaak onder op de stapel van prioriteiten terecht gekomen!

    Aannames.Evenals dat jij niet weet of de bedreigers/vernielers van de burgemeester(sauto) zijn aangehouden, of niet zijn aangehouden.

    beticht jij mij een rare maatstaf te gebruiken omdat ik het in brand steken van een autowrak als minder erg kwalificeer dan het verwonden van een politie-agente + het vernielen van een dienstvoertuig

    Als jij het zo Zou willen noemen: prima.

    Jij spreekt van baldadigheid omdat het in Veen maar om 1 auto gaat en geen persoonlijk letsel terwijl er in Den Haag ministens 69 auto's in vlammen op gingen.

    dat mijn feiten niet zouden deugen omdat in mijn bericht gesproken werd over 39 ipv minstens 69 in brandgestoken voertuigen

    Dat, plus de voorgeschiedenis van Veen. Die laat jij geheel buiten beschouwing.

    “in een dorp waar onderling de zaken geregeld worden”

    “een paar baldadige jongelui in Veen”

    Men was in bezit van pepperspray en bivakmutsen… stelletje schobbejakken.

    Men bekogelde de politie met explosieven en glaswerk…..schavuiten.

    Zit er iets in het drinkwater in die regio?

    Ik kan je vertellen dat de eerste waarvan ik zie dat hij zwaar illegaal vuurwerk (lees: explosieven van kaliber handgranaat of meer) mijn richting op gooit in de loop van mijn pistool kijkt en pijn gaat voelen.

    Een stuk Cobra6 vuurwerk heeft namelijk meer kruit dan een handgranaat. De eufemistische term ‘vuurwerk’ is dan ook totaal misplaatst.

    Het valt in Nederland ook niet onder het Vuurwerkbesluit maar onder de Wet Wapens en Munitie.

    Waarschijnlijk zijn de aanwezigen in het café aangehouden vanwege het niet voldoen aan de vorderingen van de politie het pand te verlaten.

    Je snapt nog steeds geen biet van strafvordering en strafrecht. Waarom zou zo'n vordering rechtmatig gegeven kunnen worden door politie?

    Wat is er verboden aan om in een snackbar te verblijven waarop de politie kan besluiten zoiets te vorderen?

    Zijn zijn aangehouden (zeer waarschijnlijk wan ik was er niet bij) voor het bekogelen (belagen) van de politie.

    Voor het hinderen van de politie bij het uitvoeren van haar taken: belemmering.

    Voor het gooien met (illegaal) vuurwerk en glas: (poging) (zware) mishandeling cq doodslag.

    Voor het plegen van openlijk geweld.

    Voor het plegen van verstoring van de openbare orde.

    De brandstichting zal wel niet bewezen kunnen worden aangezien de politie niet (op heterdaad) gezien zal hebben wie de auto in de glorie zette.

    Mocht daar later nog bewijs voor gevonden worden dan zou dat buiten heterdaad kunnen worden opgepakt.

    evenals of dat voldoende aanleiding was om iedereen te arresteren vanwege de verdenking van het bedreigen van de burgemeester en het in brand steken van 17 autowrakken in het dorp in 2004, zoals jij hier nu beweert…

    1. Hoe kom je erbij dat iedereen aangehouden is om de redenen die jij noemt?

    2. En waar beweer ik dat dan?

    Ik schreef

    Ik heb wel een idee waarom men daar streng is gaan optreden:

    Ik schrijf niet

    om iedereen te arresteren vanwege de verdenking van het bedreigen van de burgemeester en het in brand steken van 17 autowrakken in het dorp in 2004

    Goed lezen!

    Verder zullen we zien of minister Opstelten samen met zijn maatje korpschef Bouman erin slagen om een politiestaat te vormen van deze polder en preventief arresteren legaal wordt.

    Definieer “politiestaat”?

    Waarop op rust die bewering dat men probeert een “politiestaat” te maken?

    Hoe kom jij tot de conclusie dat men preventief is aangehouden?

    Men werd op heterdaad aangehouden en een Officier van Justitie en Rechter Commissaris controleert de termijnen waarbinnen de verdachten mogen worden vastgehouden.

    En daarbij wordt geen onderscheid gemaakt in feestdagen, verjaardagen, huwelijken of begrafenissen.

    http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/121994-vrijheidsbenemende-dwangmiddelen.html

    Voorlopig zijn de eerste straffen al uitgedeeld.

    http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-01-2014/celstraffen-voor-misdragingen-rondom-jaarwisseling

    Ik ben trots op de Rotterdamse rechters: 6 maanden voor het gooien van een bierflesje….tjakkaah!

  • Planner

    KlaasVaak

    Ik ben trots op de Rotterdamse rechters: 6 maanden voor het gooien van een bierflesje….tjakkaah!

    Hoewel het eigenlijk niet zo veel met de politie te maken heeft, maar meer met het traject erna, ben ik toch wel benieuwd hoe jij aankijkt tegen het beleid van het OM om rond de jaarwisseling hogere straffen te eisen wanneer hulpverleners belaagd en/of gehinderd worden in hun werk? Dat dit hard aangepakt moet worden lijkt mij vrij duidelijk, ik snap alleen niet zo goed waarom dat tijdens de jaarwisseling anders bestraft zou moeten worden? En wat ik vooral ook interessant vind, op basis waarvan doet men dit? Ik zag vandaag op televisie een rechter een straf opleggen, waarbij zij ook de nadruk legde dat het tijdens Oud en Nieuw “extra zwaar bestraft wordt” of woorden van deze strekking, alleen waar staat dat dan in de wet?

  • KlaasVaak.

    Ik ben het geheel met je eens.

    Heb het mezelf ook al afgevraagd hoe dit te verantwoorden als rechter.

    Misschien omdat ik ook wel eens vrij wil kunnen zijn met O&N :D

  • BennieMak

    Typerend dat je niet ingaat op ‘in het hemd zetten van de autoriteiten’! Want dat is namelijk wat er werkelijk gebeurd van alle ten laste leggingen die je daar opsomt!

    Ik denk dat je de nadruk wat op je wetskennis zou moeten leggen ipv je vermoedens…

    Nou, ik vind zo langzamerhand niet meer te kunnen spreken over aannames, wat betreft mijn klachten richting politie. Bewijzen kan ik het natuurlijk niet. Daar is mijn tegenstander expert in. Evenals het goed kunnen verdedigen van het eigen vege lijf, danwel het (laten) bestraffen van baldadigheden…

    Bovendien gaat het getalsmatig over andere verhoudingen in Veen - Den Haag, maar ook nog eens omdat het over een zelf gekocht wrak gaat die met toestemming van de eigenaar in de fik werd gestoken!

    Ik hoef de voorgeschiedenis van nieuwjaarsrellen niet te noemen, want hetgeen jij beweert gebeurde tien jaar geleden! Als je het dan over geschiedenis hebt en verbanden leggen, een kleine tweehonderd jaar geleden werden in die streek arrestaties verricht vanwege het houden van kerkdiensten in boerderijen…

    En als je het dan over feiten hebt: Het verband van drinkwater en regio tussen Veen (Noord-Brabant) en Zuidland (Zuid-Holland) ontgaat mij volledig!

    Verder heb je mijn goedkeuring aangaande het gebruik van het vuurwapen indien er zwaar vuurwerk wordt gebruikt.

    Waarschijnlijk zijn de aanwezigen in het café aangehouden vanwege het niet voldoen aan de vorderingen van de politie het pand te verlaten.

    Je snapt nog steeds geen biet van strafvordering en strafrecht. Waarom zou zo'n vordering rechtmatig gegeven kunnen worden door politie? –> Omdat de verdachte relschoppers in het cafe vluchtten.

    Wat is er verboden aan om in een snackbar te verblijven waarop de politie kan besluiten zoiets te vorderen? –> Waarschijnlijk gaat dat de inzet worden van de advocaten die de cafébezoekers bijstaat en een schadevergoeding gaat eisen namens de slachtoffers.

    Nogmaals: Deze snoeiharde aanpak is naar mijn mening ook ontstaan door de frustraties die men door de jaren heeft opgelopen vanwege de nieuwjaarsbranden van tien jaar geleden, inclusief het in brand steken van twee oldtimers van de inmiddels vertrokken (homofiele) burgemeester. Ook de bedreiging van de burgemeester dmv het afzagen van een boom (geplant door prinses Amalia) en het leggen van een briefje met de tekst: “Buijserd is next”. Naar mijn weten zijn de personen die hier achter zitten nooit gearresteerd. De huidige vastgehouden groep heeft dar niets mee van doen, maar het heeft er alle schijn van daarvoor wel gestraft te zijn.

    Een politiestaat is een staat waar wetgever, handhaver en beoordelaar een en dezelfde zijn. Kritiek, opstandigheid tegen het bewind wordt met harde hand de kop ingedrukt. En om niet te veel tegenstanders te krijgen worden alle middelen ingezet om deze ‘subversieven’ in beeld te krijgen.

    Een + een = twee: Een kleine aanleiding ontaard in de vastzetting tot na nieuwjaar van een grote groep. Lijkt me wel een gepaste straf van een gefrustreerd overheidsapparaat, een politiestaat in wording!