Wel of geen 112?

  • BennieMak

    Van een kennis hoorde ik laatst dat zij van het kastje naar de muur werd gestuurd i.v.m. de ontvangst van een vals biljet van 50 euro.

    Zij was alleen in haar winkel toen een manspersoon de winkel binnenkwam. De persoon wekte meteen negatieve gevoelens op als ‘zo snel mogelijk deze persoon de deur uitwerken’. Haar gevoelens werden de waarheid toen de man met een vals biljet van 50 euro betaalde. Dit bemerkte zij pas nadat het product was gekocht en wisselgeld was gegeven. Toch koos zij ervoor het regulieren politienummer te bellen, waar zij naar een bank werd verwezen. Daar constateerde men inderdaad de valsheid van het biljet en ontraadde men haar aangifte te doen bij de politie vanwege de rompslomp.

    Ik adviseerde haar om in zulke situaties meteen 112 te bellen nadat de ontdekking plaatsvond. De politie had immers de valsemunter in de kraag kunnen grijpen. Zij verweerde zich met dat niet gedaan te hebben vanwege het feit dat er geen noodsituatie zou zijn.

    Welke route maakt het in de kraag vatten van de valsemunter korter?

  • KlaasVaak.

    Heel simpel:

    Als er een situatie is waarbij directe komst van de politie de doorslag geeft: 112.

    Als dat niet zo is dan 0900-8844.

    Dus bij een heterdaad situatie altijd 112.

    Is de aanbieder van het valse geld al 10 minuten weg en/of weet men geen voldoende signalement te geven dan heeft 112 geen zin.

    Vaak ligt het er wel aan hoe een melder de situatie verwoord aan de centralist.

    Als men de nadruk legt op het (vermoedelijke) valse biljet dat men heeft ontvangen dan zal men bij de 112 centrale zeggen dat 0900-8844 gebeld moest worden of dat men naar een bank moet.

    Als men echter aangeeft dat de man nog in (de buurt van) de winkel is en de komst van de politie de doorslag geeft is bellen van 112 gerechtvaardigd.

    Als men desondanks niets weet te vertellen waarmee de politie de dader kan herkennen tja dan heeft directe komst weer geen enkel toegevoegde waarde.

    Dan kan de politie alleen maar aanhoren wat er gebeurd is en kan de melder alleen nog maar aangifte doen.

    112 bellen mag dan gebeld worden als directe komst de doorslag geeft maar dat wil niet altijd zeggen dat politie direct komt.

    Er blijven factoren als beschikbare capaciteit en prioriteit gelden.

    Een melding met medische achtergrond, overval, brand, daadwerkelijke heterdaad, zal bijvoorbeeld altijd voor gaan.

  • BennieMak

    Zo dacht ik er ook over. Nu hopen dat de boodschap aankomt.

  • - Gerard -

    M.a.w., aanhouden die handel en politie bellen. Zoekt de politie het wel verder uit. Er staat een aantal filmpje op YouTube over een politieteam in Amsterdam (in burgerkleding) die dat soort gasten graag van de straat haalt.

  • KlaasVaak.

    Als je al de creeps krijgt van iemand die vals geld aanbiedt dan zie ik die winkelmevrouw die persoon nog niet aanhouden.

  • Planner

    BenniMak

    Nu hopen dat de boodschap aankomt

    Die hoop hebben we bij jou allang opgegeven!

  • - Gerard -

    Misschien niet, maar het gaat mij er om dat duidelijk is dat ze de persoon gewoon had kunnen aanhouden en de politie bellen. Ik ken mevrouw niet. Ik lees alleen dat mevrouw niet een prettig gevoel had bij deze persoon. Ik lees nergens dat ze bang voor hem was, wel dat ze hem graag zo snel mogelijk de winkel uit zag gaan.

    Advies van de bank vind ik trouwens ook waardeloos. Maar dat is weer heel wat anders. Nou blijkt aangifte doen ook wel vaker ergernis op te wekken bij diegene die aangifte willen doen. Maar aangifte doen is natuurlijk wel de meest verstandige oplossing.

  • Rob II

    Mevrouw kan wel aangifte doen maar het bewijs heeft zij niet meer. De bank zal het valse biljet immers ingenomen hebben. De bank is daartoe verplicht. De aangifte heeft dan alleen zin voor de statistieken.

  • DePeter

    Deze reactie van jou komt me bekend voor, hoe zou dat toch komen.

  • KlaasVaak.

    Niet waar.

    De afdeling falsificaten in Krimpen (als het om Eenheid Rotterdam gaat) is altijd geïnteresseerd in valse bankbiljetten.

    Kwijt is ze het biljet zowiezo, ongeacht of ze naar de bank of naar de politie gaat.

    Wellicht dat ze zich er tegen heeft verzekerd (mocht dat nog kunnen anno 2014).

    Dan is aangifte doen een betere optie dan naar de bank gaan