Wat is dit voor een onzin?

• A.T.

Met andere woorden: nergens is uit gebleken dat de poltiie in dit geval niet adequaat heeft opgetreden. Ok, er staat ook nergens dat ze dat wel hebben gedaan. We weten dus helemaal niets. Vanwaar dan die kritiek?

Heel misschien zou je de politie in het algemeen kunnen verwijten dat zij niet de modernste middelen hebben aangeschaft. Maar ook daarvan weet niemand hier van de hoed en de rand. En kan je zeker niet als basis gebruiken om n.a.v. dit ene berichtje weer met kritiek te smijten.

Resumé: weer veel kritiek maar gebaseerd op, ja waarop eigenlijk?

• - Gerard -

> Resumé: weer veel kritiek maar gebaseerd op, ja waarop

> eigenlijk?

Op het ‘niet optreden’ van de politie. Mag dat niet? De politie zal waarschijnlijk zeggen dat ze wel al het mogelijkheden binnen haar beperkingen heeft gedaan, maar daar is een aantal prikkers niet tevreden mee.

Ik vind het prima hoor dat prikkers een mening hebben over hoe de politie haar werkzaamheden verricht.

• A.T.

Het is ook prima als mensen hun mening geven. Maar wat heeft een mening geven voor zin als je de feiten niet hebt waarop je die mening zou moeten baseren? Want dan duidt dan meer op vooringenomendheid.

• wdm

Volgens het bericht ging het om een diefstal van een pakje boter. Dit soort overtredingen geef ik de politie gelijk als hier geen prioriteiten aan gegeven worden. Alleen is dit voor de winkelier waar die diefstal heeft plaats gevonden wel zeer vervelend dat de prioriteit ergens anders liggen.

Maar een medewerker aanrijden tijdens vluchtpoging, door rijden als hij op de moterkap ligt, doorrijden als die medewerker er af gevallen is en hierdoor licht gewond geraakt is.

Deze overtreding moet wel een prioriteit 1 hebben om opgepakt te worden en niet zomaar een dagje extra vrijheid geven als hij zegt ik meld me een dagje later wel zelf bij politie.

Dit is niet te verkopen aan de burger. Wie is er nou de baas, de politie of de dader?

Als je dit zo leest, de dader dus in plaats van de politie, aangezien de dader bepaald wanneer hij opgepakt wilt worden.

Dit is echt een lachertje.

De burger hoeft niet te begrijpen omtrent prioriteiten van de politie. De gewone burger moet niet in gaan zien dat daders van welk soort misdrijf dan ook de baas zijn over de politie in plaats van de politie over de dader. Justitie/ politie zijn toch echt de personen die besluit wanneer iemand opgepakt gaat worden. Als men iemand nog een extra dag geeft, kan hij b.v. al heel makkelijk vluchten naar weet ik veel waar naar toe.

En daarom dus mijn topic titel Wat is dit voor een onzin ?

• Willem J

Gerard schreef:

>Flauwekul Claudia Mv M en D. Ik heb het idee dat jij juist degene bent die teveel >naar politieseries kijkt want het is heel goed mogelijk GSM toestellen direct te >traceren.

Flauwekul Gerard.

Als je het telefoonnummer of IMEI-nummer weet is een toestel inderdaad vrij snel te traceren. Technisch gezien dan.

Een praktisch probleem is namelijk dat je bij prepaid-toestellen vaak niet weet wie de eigenaar is en welk telefoon-, IMEI- of simkaartnummer daar bij hoort, omdat deze mensen met het toestel nergens geregistreerd staan.

Een prepaid-pakketje is zo gekocht zonder dat je ook maar één formulier hoeft in te vullen.

>Dat het in die series op TV altijd zo verrekte lang duurt is alleen maar om het >spannend te maken.

Dat het in het echte leven zo verrekte lang duurt is alleen maar omdat er in de wet ook nog zoiets bestaat als bijzondere opsporingsbevoegdheden (art. 126n WvSv) en dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om een telefoon te mogen traceren of af te luisteren etc.

En als de regelgeving zo zou zijn dat het dan toch zo eenvoudig zou kunnen, begint iedereen direct te steigeren omdat de privacy in het geding is.

Waarmee ik overigens geen oordeel wil vellen over deze situatie. Ik ken de situatie niet en weet niet wat de redenen zijn geweest om tot deze beslissing over te gaan.

Maar als ik het zo op het eerste gezicht lees en alleen van deze info uit moet gaan, vind ik het niet vreemd dat de eerste reactie die in iemand opkomt er één is in de trant van: Belachelijk !!!!

Maar goed er zal vast wel een reden voor zijn. Of dit achteraf een juiste beslissing is zal moeten blijken.

• fj

Een uitspraak van de hoge raad en de speciaal daarvoor aangewezen club.

Die dit zelf via de media wereldkundig hebben gemaakt.

Ik baseer me dus op een feit.

Het kan niet anders alsdat ook jou moet opvallen dat het aantal blunders groter is de laatste tijd als successen.

• boevenvanger

Wat ik wel grappig vind aan deze hele topic is dat je de titel wel goed hebt gekozen. Ik vraag me inderdaad af “wat is dit voor onzin allemaal?”

Verschillende mensen leggen hieruit dat er nergens maar dan ook nergens staat dat de politie er geen prioriteit 1 aangeeft. Verschillende mensen geven hier ook aan dat het juridisch net ff iets anders in elkaar steekt dan in de gemiddelde politiefilm wordt getoond.

Neem dat nou eens aan joh ipv steeds met argumenten te komen die kant nog wal raken.

Datzelfde geld voor Gerard. Ongelooflijk jammer dat je zo blijft redeneren. Ik word er gewoon moedeloos van.

Die techniek die jij beschrijft die is er inderdaad ja maar niet voor zulke zaken. Het werkt gewoon niet zo zoals jij het beschrijft. Dan kun je stug vastblijven houden aan je prinicipes of gewoon iets aannemen.

Voor de rest lees ik nog veel het bericht dat de politiemensen niet zo vijandig moeten reageren en steeds moeten zeggen dat “de burgers”het niet snappen. Maar hallo?????????????? Sta jer wel open voor om het te snappen????

En sommige dingen snappen de agenten ook niet maar die zijn er nou eenmaal. Kunnen zij daar iets aan doen?

Als er direct oordelen of conclusies worden getrokken zet je de toon weg. daarmee geef je indirect aan dat jij je beeld al gevormd hebt. Als er dan meerdere kanten van het verhaal worden aangeboden door het delen van vakkennis op politieinhoudelijke gebied in combinatie met ervaringen in soortgelijke zaken kun je dat ook gewoon eens aannemen.

• - Gerard -

Willem J schreef:

>

> Gerard schreef:

>

> >Flauwekul Claudia Mv M en D. Ik heb het idee dat jij

> juist degene bent die teveel >naar politieseries kijkt want

> het is heel goed mogelijk GSM toestellen direct te >traceren.

>

>

> Flauwekul Gerard.

> Als je het telefoonnummer of IMEI-nummer weet is een toestel

> inderdaad vrij snel te traceren. Technisch gezien dan.

> Een praktisch probleem is namelijk dat je bij

> prepaid-toestellen vaak niet weet wie de eigenaar is en welk

> telefoon-, IMEI- of simkaartnummer daar bij hoort, omdat deze

> mensen met het toestel nergens geregistreerd staan.

Is ook helemaal niet interessant. De techniek is al lang zover dat wanneer iemand de politie belt, de meldkamer direct zou kunnen zien waar iemand vandaan belt. Tot op de straat nauwkeurig. Dat de Nederlandse politie deze systemen wellicht niet gebruikt is een ander verhaal.

> Een prepaid-pakketje is zo gekocht zonder dat je ook maar één

> formulier hoeft in te vullen.

Ik begrijp dit nou echt niet, Willem J. Wanneer je geflitst wordt maakt het niet uit wie de bestuurder van de auto is maar zodra het om prepaid gaat is het ineens belangrijk wie de eigenaar is. Willem J, wat heeft prepaid nou te maken met een telefoon kunnen traceren? Ik kan toch telefoneren met de telefoon van mijn vriendin, mijn zoon of een voorbijganger die zo vriendelijk is mij zijn/haar telefoon te lenen.

• De enige echte Frits

Soms slaat de politie gewoon de plank mis hoor, wdm.

Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.

En soms is het gewoon zo dat zaken anders in de pers komen dan ze daadwerkelijk gegaan zijn.

En soms is er een tactische reden waarom dingen onlogisch lijken te verlopen.

En dan zijn er soms wettelijke onmogelijkheden die onbegrijpelijk lijken.

Wat de essentie van mijn verhaal is, is dat het altijd beter is om een vraag neer te leggen zonder er op voorhand al een oordeel over te hebben. Dan pas zal je een goed antwoord krijgen.

Want als je niet weet hoe iets werkt, dan zal je ook het antwoord niet begrijpen.

mzzl,

Frits.

• - Gerard -

boevenvanger schreef:

>

>

> Datzelfde geld voor Gerard. Ongelooflijk jammer dat je zo

> blijft redeneren. Ik word er gewoon moedeloos van.

Tsja, en misschien vind je spruitjes ook niet lekker Boevenvanger. Ik kan er verder niks mee.

> Die techniek die jij beschrijft die is er inderdaad ja maar

> niet voor zulke zaken.

Boevenvanger, mijn reactie was slechts een uitleg van de techniek die reeds bestaat. Dat het slechts onder bepaalde omstandigheden mag worden toegepast, wil ik ook nog wel geloven. Maar we moeten even van het beeld af dat de politie minutenlang moet wachten voordat de techniek een telefoonnummerlokatie heeft gevonden. Dat kan dus razendsnel, en dat is de technische stand van zaken.

Dat heb ik willen aangeven, meer niet.