Gerard schreef:
Willem J, ik probeer je uit te leggen dat het niet uitmaakt van wie de telefoon is
maar waar vandaan - de lokatie- iemand belt. In welke straat staat een persoon die de meldkamer belt.
Reageer je nu alleen om het reageren of lees je de postings ook? Als je dat gedaan had, dan had je gezien dat ik wel weet dat het technisch gezien eenvoudig is om telefoons te traceren en dat je mij dat niet uit hoeft te leggen.
Het ging er ook niet om of dit technisch mogelijk is.
Waar het om gaat is dat je bij traceren van telefoons rekening moet houden met een aantal zaken:
1.
Is er een wettelijke grond om te mogen traceren?
Het uitgangspunt in deze zaak is waarschijnlijk een strafrechtelijk traject. Als je dan geen bevoegdheid hebt om telecomgegevens te gebruiken (traceren), dan veegt een beetje advocaat zo de vloer aan met de bewijslast, gevolg –> onrechtmatig verkregen bewijs wat uitgesloten dient te worden in de zaak.
2.
Heeft het zin om te traceren?
Als ik bel met de telefoon van mijn buurman, bewijst dat alleen maar dat die bewuste telefoon op een bepaalde plaats was. Om te bewijzen dat ik daar ook was zul je de telefoon dus met mij in verband moeten brengen. Alleen een bandje van de meldkamer waar mijn stem op te horen is, is dan wel mager als bewijs. En voor een uitdraai van de telecomgegevens heb je dan weer een wettelijke basis nodig om dit te mogen gebruiken.
En wie geeft dan de zekerheid dat de persoon die belt zich niet als een ander voordoet?
3.
En wat als ik dan de telefoon getraceerd zou hebben?
Volgens kwam er in deze discussie namelijk ook naar voren dat een telefoon makkelijk te traceren zou zijn en de desbetreffende persoon dan wel opgepakt zou kunnen worden.
Als de wettelijke grond er zou zijn en de gegevens over plaats e.d zijn bekend, dan duurt het enige tijd voordat alle gegevens beken en doorgegeven zijn en de politie ter plaatse is . Het zou het wel ontzettend naïef zijn om te denken dat deze persoon zich nog op die bepaalde plaats zou bevinden.
Maar goed jij weet het waarschijnlijk wel weer beter dus ik laat het hier maar bij.