Gerard schreef:
Is ook helemaal niet interessant. De techniek is al lang zover dat wanneer iemand de politie belt, de meldkamer direct zou kunnen zien waar iemand vandaan belt. Tot op de straat nauwkeurig. Dat de Nederlandse politie deze systemen wellicht niet gebruikt is een ander verhaal.
Misschien heeft dat andere verhaal wel een naam en noemt men dat ook wel privacy. Dat is nogal een gevoelig punt voor sommige mensen……
Dat de techniek zover is wil nog niet zeggen dat het dan maar onbeperkt ingezet kan/mag worden.
Bij 112 meldingen ziet men het nummer wel op een scherm, maar als je misdaad anoniem belt weer niet. Dat is regelgeving die bepaalt is en waar de politie zich aan heeft te houden.
Ik begrijp dit nou echt niet, Willem J. Wanneer je geflitst wordt maakt het niet uit wie de bestuurder van de auto is maar zodra het om prepaid gaat is het ineens belangrijk wie de eigenaar is
Maar voor het invorderen van een rijbewijs maakt het wel weer uit wie de bestuurder is. Dan is flitsen alleen weer niet voldoende. Net zoals niet handsfree bellen. Dan moet de bestuurder ook staande gehouden worden. Kwestie van keuzes die door de wetgever bepaalt zijn. Lees art. 126n van strafvordering maar eens door, dan zie je dat telecomgegevens hier apart genoemd zijn en dat je aan voorwaarden moet voldoen om deze gegevens te krijgen o te gebruiken
Willem J, wat heeft prepaid nou te maken met een telefoon kunnen traceren?
Omdat je voor traceren vaak een IMEI-, sim- of telefoonnummer nodig hebt en dit bij prepaid niet altijd bekend is of het nummer is afgeschermd. Bij een abonnement kun je die gegevens wel aan een persoon koppelen.
Ik kan toch telefoneren met de telefoon van mijn vriendin, mijn zoon of een voorbijganger die zo vriendelijk is mij zijn/haar telefoon te lenen.
Inderdaad en dan kun jij wel zeggen dat je Pietje bent en dat kan de politie dan weer niet controleren. Dan wordt het lastig zoeken naar een persoon en tegen de tijd dat ze eventueel ter plaatse zijn is de vogel gevlogen.