Een aantal prikkers is het misschien opgevallen dat ik niet zo veel waarde meer hecht aan het instituut justitie. En nu heb ik er vakmatig ook helemaal niks mee van doen in tegenstelling tot veel politieagenten.
Nu jarenlang te hebben gehoord: ‘wij kunnen hier van leren’ is mij opgevallen dat justitie een nieuwe strategie heeft ontworpen dat in al zijn simpelheid geniaal is. Jammer dan weer dat het dan zo doorzichtig is.
Gisteravond zag ik de uitzending van Peter R. de Vries. Uiteraard altijd geboeid door de uiteenzettingen van een oud-politieman als een J. Blauw. Peter R. vroeg aan de twee van Putten of zij werkelijk een excuus van onze minister-president verwachten (eisen). Maar dat vonden ze nog niet eens belangrijk. Wat hen enorm steekt is dat de rechercheurs die destijds de verhoren afnamen weggepromoveerd zijn en nu hoge functies bekleden binnen de Nederlandse politie.
Vorige week sprak de hfd OvJ dat hij geen vervolging ging instellen naar de verantwoordelijken voor de brand in het ziekenhuis in Almelo. Er was geen personen verwijtbaar gedrag aan te rekenen. Ongeschoold personeel inzetten brengt je dus tot niet verwijtbaar gedrag.
Jaren eerder werd niemand vervolgd voor de Schipholbrand omdat iedereen fouten heeft gemaakt en daarom niet de vinger kon worden gelegd naar een hoofdschuldige, buiten uiteraard de veroorzaker van de brand. Vast omdat die persoon geen deel uitmaakt van de Nederlandse overheid en dus keihard aangepakt dient te worden.
Vandaag bleek dat ook bij het NFI geen misdaad zich heeft voorgedaan omdat een kwade opzet onbreekt in de zaak: ‘het verdwenen hart van de in 1999 overleden Tilburgse Denise Schouten’.
De rechercheur uit Epe zullen dus nooit worden vervolgd omdat de nieuwe trend binnen justitie blijkt te zijn: Er is geen sprake van opzet (essentieel voor een misdrijf) of er is (dat is een variant) geen verwijtbaar gedrag aantoonbaar.
Lang leve de overheid.
O, en Arie, dat is het laatste (hoop ik) wat ik over justitie te zeggen heb. Vandaag heeft het failliet van justitie zich voor mij afgetekend.