rijbewijs gestolen, niet meer rijden?

  • Lans

    Wettelijk mag het niet nee. Klopt. Ik heb het ook even nagelezen. Maarja, een diender die daar voor schrijft…..Dan zijn we (de politie dan) aardig in de war.

    ID bewijs meenemen, kopie aangifte en die van het rijbewijs, dan verwacht ik geen problemen.

    Ik denk dat die regel is ingegaan vanwege het feit dat ze je rijbewijs in moeten kunnen nemen als je meer dan 50 km per uur rijdt of zwaar bezopen achter het stuur zit.

    Netjes rijden, spullen mee en ik zou de gok wel durven wagen.

    Groetjes, Lans

  • Lans

    Ik verwacht 3x niets.

    Zie mijn andere posting aan Gerard.

    Stel je eens voor dat iemand invalide is, en als enige vervoermiddel de auto heeft.

    En wat moet die dan als het rijbewijs wordt gestolen?

    Ik zou me niet druk maken. ;-)

  • Okko

    Oh, ik hoop dan maar dat ik geen sjagarijnige agent(e) tref… :D Ik ga het risico maar nemen denk ik. Maar ik weet nog niet wat de consequenties zijn, heb je daar toevallig een idee van?

  • Okko

    Ik bedoel dan wat voor boete of andere sancties eventueel zouden kunnen worden opgelegd?

  • Willem J

    Als jij je rijbewijs niet bij je hebt, dan kun je een boete krijgen van € 50 vanwege het niet bij je hebben van een rijbewijs.

    Dat jij je rijbewijs niet bij je hebt wil nog niet zeggen dat je geen bevoegdheid meer hebt tot het besturen van een motorvoertuig. Als dat zo zou zijn zou je namelijk niet eens een nieuw rijbewijs op kunnen halen.

    Zoals al eerder geschreven. Gewoon de (kopie) van de aangifte meenemen en je ID. Als je bij de gemeente bent geweest neem je ook het bewijs van aanvraag mee.

    Ik geloof niet dat er ook maar één agent(e) is die daarvoor een bon uitschrijft als jij het zo doet. (ik in ieder geval niet)

    En als jij je netjes aan de regels houd wordt je ook niet aan de kant gezet, tenzij er een grote controle is. Dus de kans op een boete is ook nog eens zeer klein.

  • Okko

    Ok, dat risico durf ik wel te nemen. Zou zonde geld zijn die 50 euro maar nog wel te overzien. Het is me in ieder geval geen twee vrije dagen waard.

    Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken/uitzoeken, ik hoop maar dat ik snel dat roze pasje kan ophalen (dat is het enige voordeel van de hele toestand, ik ben van dat enorme roze papiertje af :D)

  • Icer

    Oppassen moet je altijd.

    Het zou wel heel toevallig zijn als je nu wordt staande gehouden, maar het kan. Het is goed om te lezen dat de agenten hier er geen bekeuring voor zouden uitschrijven. Hulde.

  • - Gerard -

    Lans, jij bent van de ‘aardige politie’ maar het moet duidelijk zijn dat je zonder rijbewijs niet een auto mag besturen. Het feit of RDW weet of jij rijbevoegd bent doet daar niets aan af. Het mag niet, PUNT.

    Ik heb de gemeente gebeld, en het blijkt dat ook steeds vaker verzekeringsmaatschappijen een persoon toestemming geven de openbare weg op te gaan wanneer zij het kassabonnetje van de gemeente voor de betaling van de aanvraag kunnen tonen.

    Maar het wordt er allemaal niet anders van. Zonder rijbewijs mag je geen auto besturen. Dat een aantal politieagenten er niet voor schrijft - waarschijnlijk dezelfde politieagenten die een OV-jaarkaart ook accepteren als ID, maakt het niet zo dat het door de overheid wordt toegestaan.

    Ik schat zo maar in dat een prikker als mwb er wel voor schrijft. Je bent dus wat dat schriven voor betreft afhankelijk van de individuele agent.

  • HM

    In feite heb je nog wel rijbevoegdheid maar kun je geen rijbewijs tonen op eerste vordering. Daar kun je een bekeuring voor krijgen maar men kan dan ook een tonen uitschrijven. Dan moet je voor een bepaalde datum je rijbewijs gaan tonen op het politiebureau.

  • - Gerard -

    Willem J schreef:

    >

    > Als jij je rijbewijs niet bij je hebt, dan kun je een boete

    > krijgen van € 50 vanwege het niet bij je hebben van een

    > rijbewijs.

    Onzin, er bestaat een toonplicht en als je het rijbewijs niet bij je hebt kun je dat niet op dat moment tonen. Het kan heel goed mogelijk zijn dat je in overleg met de agent je rijbewijs toont op een nader tijdstip. Vaak genoeg gezien op TV dat de betrokkene het rijbewijs op verzoek van de politie liet brengen op de plek van staande houden.

    > Dat jij je rijbewijs niet bij je hebt wil nog niet zeggen dat

    > je geen bevoegdheid meer hebt tot het besturen van een

    > motorvoertuig.

    Maar dat zegt ook niemand. Het gaat hier over een rijbewijs dat is gestolen maar je zou het ook verloren kunnen zijn. Kortom, je hebt geen rijbewijs meer. Wanneer je geen rijbewijs kunt tonen omdat je er geen een hebt ben je niet bevoegd een voertuig te besturen. Zegt verder niet over jouw rijbevoegdheid want wanneer je niet rijbevoegd bent kun je GEEN rijbewijs aanvragen.

    Als dat zo zou zijn zou je namelijk niet eens

    > een nieuw rijbewijs op kunnen halen.

    >

    > Zoals al eerder geschreven. Gewoon de (kopie) van de aangifte

    > meenemen en je ID. Als je bij de gemeente bent geweest neem

    > je ook het bewijs van aanvraag mee.

    >

    > Ik geloof niet dat er ook maar één agent(e) is die daarvoor

    > een bon uitschrijft als jij het zo doet. (ik in ieder geval

    > niet)

    >

    > En als jij je netjes aan de regels houd wordt je ook niet aan

    > de kant gezet, tenzij er een grote controle is. Dus de kans

    > op een boete is ook nog eens zeer klein.

    Zeer bedenkelijk advies want mocht er wel iets gebeuren dan bestaat ook nog eens de kans dat verzekeringsmaatschappijen er anders over denken.