rijbewijs gestolen, niet meer rijden?

  • rudi

    Inderdaad…hulde…dat is die flexibiliteit waar ik nog wel eens over zit te zeuren ;)

  • Icer

    Je moet het nogal bont maken wil je aangehouden worden.

  • Abion

    Wedden van niet;)

    Zoals “het volk” spreekt heb je dat heel snel voor elkaar, alcoholcontrolle noemt men al aanhouden, en alles wat jij aanhouden noemt, noemt men arresteren. Niet iedereen denkt namelijk in wetjes en boekjes;)

  • Lans

    Haha!

    Dank je wel voor het compliment. Want zo zie ik het. Ik ben altijd van mening geweest dat de wet hanteren beter is dan zwart-wit handhaven.

    En doe maar aarbeien ijsje. :D:D:D

  • Willem J

    Gerard schreef:

    Volgens mij kun je dat in mijn uitleg ook wel lezen. Ik heb het niet over een draagplicht gehad. Zoals in: ‘in overleg met de agent op een nader tijdstip’

    Dan zijn we het daar over eens

    Uiteraard, anders kun je geen (nieuw) rijbewijs aanvragen. Maar rijbevoegd zijn betekent nog niet dat je mag autorijden. Daarvoor heb je het rijbewijs nodig om het op verzoek te kunnen tonen.

    Rijbevoegdheid betekent juist wel dat je mag rijden. Je moet examen hebben gedaan en geslaagd zijn. Dan heb je de bevoegdheid om te rijden. Het rijbewijs is daar alleen een bewijs van, zodat het makkelijk te controleren is of jij die bevoegdheid inderdaad hebt.

    Als jij je rijbewijs kwijt bent, ben je niet de bevoegdheid tot rijden kwijt, alleen kun je die bevoegdheid op dat moment niet aantonen. Dat is heel wat anders.

    Als jij ooit met positief resultaat rijexamen gedaan hebt en als er aan jou een rijbewijs is afgegeven dan heb je gewoon rijbevoegdheid, tenzij het ingetrokken wordt.

    Iemand die bijv. dronken achter het stuur heeft gezeten of medisch niet in orde is, kan een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd krijgen. Al dan niet voor een bepaalde periode

    Maar dat heeft weer helemaal niks met het wel of niet in het bezit hebben van een rijbewijs te maken, lijkt mij.

    Wat heeft helemaal niets met het wel of niet in bezit hebben van een rijbewijs te maken?

  • fj

    Ik rijdt al 22 jaar en ben echt nog NOOIT aangehouden voor een alcohol controle.

    Ik heb voor mijn werk heel Europa doorkruist en ze willen me niet hebben.

    Zelfs toen ik een omkeerde omdat ik een controle zag wilden ze me niet hebben.

    Nu drink ik ook niet als ik moet rijden dus dat is dan weer mazzel.

  • - Gerard -

    Willem J schreef:

    >

    > Gerard schreef:

    >

    > Volgens mij kun je dat in mijn uitleg ook wel lezen. Ik

    > heb het niet over een draagplicht gehad. Zoals in: 'in

    > overleg met de agent op een nader tijdstip'

    >

    > Dan zijn we het daar over eens

    >

    >

    > Uiteraard, anders kun je geen (nieuw) rijbewijs aanvragen.

    > Maar rijbevoegd zijn betekent nog niet dat je mag autorijden.

    > Daarvoor heb je het rijbewijs nodig om het op verzoek te

    > kunnen tonen.

    >

    > Rijbevoegdheid betekent juist wel dat je mag rijden. Je moet

    > examen hebben gedaan en geslaagd zijn. Dan heb je de

    > bevoegdheid om te rijden. Het rijbewijs is daar alleen een

    > bewijs van, zodat het makkelijk te controleren is of jij die

    > bevoegdheid inderdaad hebt.

    Dat dacht ik in eerste instantie ook Willem J totdat ik las dat wanneer je geen rijbewijs in je bezit hebt, je hebt het verloren of het is gestolen, je niet een auto mag besturen. Dat zegt het ministerie nu eenmaal.

    > Als jij je rijbewijs kwijt bent, ben je niet de bevoegdheid

    > tot rijden kwijt, alleen kun je die bevoegdheid op dat moment

    > niet aantonen. Dat is heel wat anders.

    >

    > Als jij ooit met positief resultaat rijexamen gedaan hebt en

    > als er aan jou een rijbewijs is afgegeven dan heb je gewoon

    > rijbevoegdheid, tenzij het ingetrokken wordt.

    > Iemand die bijv. dronken achter het stuur heeft gezeten of

    > medisch niet in orde is, kan een ontzegging van de

    > rijbevoegdheid opgelegd krijgen. Al dan niet voor een

    > bepaalde periode

    >

    > Maar dat heeft weer helemaal niks met het wel of niet in

    > het bezit hebben van een rijbewijs te maken, lijkt mij.

    >

    > Wat heeft helemaal niets met het wel of niet in bezit hebben

    > van een rijbewijs te maken?

    Het in bezit hebben van een rijbewijs heeft niks met dronken achter het stuur zitten te maken. Ook niet met medicijngebruik. Er rijden zat mensen rond zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs. Of dat nou is omdat het rijbewijs is ingenomen of omdat ze nooit rijexamen hebben gedaan.

  • - Gerard -

    Ik heb jaren geleden eens moeten stoppen voor een alcoholcontrole in Muiden. De agent geeft een stopteken, ik stop, en draai mijn ruit naar beneden.

    “Goedenavond meneer, alcoholcontrole. Hebben wij gedronken?”.

    Ik zeg: “Weet ik veel of jullie hebben gedronken, ik kom hier net de snelweg afrijden.”

    Zelf heb ik het idee dat dat ‘hebben wij’ er zo ondertussen wel een beetje uit is bij de pliessie.

  • Willem J

    Gerard schreef:

    Dat dacht ik in eerste instantie ook Willem J totdat ik las dat wanneer je geen rijbewijs in je bezit hebt, je hebt het verloren of het is gestolen, je niet een auto mag besturen. Dat zegt het ministerie nu eenmaal.

    En waar heb jij dat gelezen dan?

    De wet schrijft voor dat je in het bezit moet zijn van een rijbewijs om een motorvoertuig te mogen besturen.

    Daarmee wordt niet het feitelijke roze documentje bedoelt, maar het feit dat jij ooit eens met goed gevolg examen hebt gedaan en vervolgens het bewijs hebt gekregen. Dat documentje dient alleen maar om aan te kunnen tonen dat je mag rijden. Je hebt wel een rijbewijs, alleen op dat moment het je het document niet bij je.

    Kijk maar eens in het verschil van de boete:

    - het rijbewijs niet op eerste vordering kunnen tonen: feitnummer k150 = € 60

    (omdat je het niet bij je hebt)

    - rijden zonder rijbewijs: feitnummer K055 = * (OvJ bepaalt de boete)

    (omdat je het nooit gehaald hebt)

    Bij het eerste feit mag je na ontvangst van de boete over het algemeen gewoon verder rijden. Mits er uiteraard gecontroleerd is of je wel in het bezit bent van een geldig rijbewijs

    dit tweede feit is voor mensen die niet in het bezit zijn van een rijbewijs voor de vereiste categorie, dus nooit examen hebben gedaan.

    Zo zijn er ook feiten voor mensen die rijden tijdens ontzegging, ongeldigverklaring etc. etc.

    Als, volgens jou, het niet bij je hebben van het document, betekent dat je niet mag rijden, omdat je de bevoegdheid niet hebt, leg mij dan deze verschillende boetes eens uit….

    Het begrip rijbewijs wordt op 2 verschillende manieren gebruikt. Als de bevoegheid tot rijden en als het daadwerkelijke document. Daardoor onstaat de verwarring bij sommige mensen.

    Het in bezit hebben van een rijbewijs heeft niks met dronken achter het stuur zitten te maken. Ook niet met medicijngebruik. Er rijden zat mensen rond zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs. Of dat nou is omdat het rijbewijs is ingenomen of omdat ze nooit rijexamen hebben gedaan.

    Maar heeft wel alles te maken wet het wel of niet hebben van de bevoegheid tot rijden. Die kan namelijk vanwege een deze redenen ingetrokken worden.

    Als die persoon zijn document dan niet inlevert zou hij volgens jouw redenatie dus gewoon mogen rijden. Hij heeft immers een rijbewijs bij zich.

    Zoals jij redeneert zou mijn auto dus ook niet meer mijn eigendom zijn als ik mijn kentekenbewijs niet bij me heb? Op dit document staat immers dat de auto op mijn naam staat.

  • - Gerard -

    Willem J schreef:

    >

    > Gerard schreef:

    >

    > Dat dacht ik in eerste instantie ook Willem J totdat ik

    > las dat wanneer je geen rijbewijs in je bezit hebt, je hebt

    > het verloren of het is gestolen, je niet een auto mag

    > besturen. Dat zegt het ministerie nu eenmaal.

    >

    > En waar heb jij dat gelezen dan?

    Luthien + 2 verwijst er ook al naar met een link maar ik wil de tekst van het ministerie hier best wel even voor je plaatsen.

    "Aanvragen nieuw rijbewijs

    Een nieuw rijbewijs aanvragen omdat het rijbewijs verloren of gestolen is, kan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

    Als er sprake is van diefstal, moet u eerst aangifte doen bij de politie voordat u een nieuw rijbewijs kunt aanvragen. Daar wordt een proces verbaal opgemaakt. Met dit proces verbaal en een ondertekende verklaring waarin staat wat er is gebeurd, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Sommige gemeenten willen ook bij vermissing een proces verbaal zien. Bij de aanvraag heeft u ook een pasfoto en een geldig paspoort of identiteitskaart nodig. De gemeente neemt uw aanvraag in behandeling en als alles in orde is, krijgt u een nieuw rijbewijs. Tot die tijd mag u niet autorijden, dit mag alleen met een geldig rijbewijs. Het nieuwe rijbewijs krijgt dezelfde geldigheidsduur als het vermiste/gestolen rijbewijs.

    >

    > Het in bezit hebben van een rijbewijs heeft niks met

    > dronken achter het stuur zitten te maken. Ook niet met

    > medicijngebruik. Er rijden zat mensen rond zonder in het

    > bezit te zijn van een rijbewijs. Of dat nou is omdat het

    > rijbewijs is ingenomen of omdat ze nooit rijexamen hebben

    > gedaan.

    >

    > Maar heeft wel alles te maken wet het wel of niet hebben van

    > de bevoegheid tot rijden. Die kan namelijk vanwege een deze

    > redenen ingetrokken worden.

    > Als die persoon zijn document dan niet inlevert zou hij

    > volgens jouw redenatie dus gewoon mogen rijden. Hij heeft

    > immers een rijbewijs bij zich.

    Nee….