rijbewijs gestolen, niet meer rijden?

  • Lans

    Ja, dat wij is niet iets meer wat de huidige diender snel zegt.

    Maar wat jij schetst is gewoon leuk. Heel af en toe doe ik eens mee met een grote alcohol controle. Niets anders dan dom blaastestjes afnemen.

    Maar ik ben daar nog nooit iemand tegengekomen (ok, hooguit 1 of 2) die moeilijk deed. Op een of andere manier vinden mensen het harstikke leuk om mee te doen.

    Vaak ook met een stukje humor (ook al hoor je 86x dezelfde grap). Ervaar jij dat ook zo? Dat er meestal een prettig sfeertje is als je aan een alcoholcontrole wordt onderworpen?

  • Abion

    Vreemd he? Je mag niet tegen werken. Er is je altijd verteld dat het ook voor jouw veiligheid is. En dan zegt men nog moeilijk doen is verdacht, wat heeft u te verbergen.

  • rudi

    Jaren geleden was ik aan het stappen geweest met een stel vrienden en vriendinnen. Ik was de BOB en totaal schoon. We kwamen op de terugweg in een alcohol controle en ik moest blazen. Niets aan het handje. Diegene die het uitvoerde was een heel leuke vrouwelijke agente. Een van mijn vrienden op de achterbank, zo zat als een maleier wilde haar een beetje uitdagen en vroeg: “Mag ik ook eens blazen?” Zij keek over haar schouder of er niemand mee keek en liet hem inderdaad blazen. Ik hoor haar nog zo zeggen:

    “ Jongen ….die is hartstikke fout.”

  • - Gerard -

    De laatste keer dat ik moest blazen is denk ik toch gauw een jaar of 4 geleden Lans. Was diep in de nacht, ik schat nu in rond de klok van 03:00 uur. Ze reden achter mij, niets aan de hand, maar toch dat transparant maar even aan. Weinig humor kunnen ontdekken. De heren vertelde dat ze een alcoholcontrole hielden en ik moest blazen. Nu drink ik zelden alcohol en zeker niet als ik moet rijden. Kort maar zakelijk. Prettige avond verder kon er nog net vanaf.

    Dan een keer eerder midden in Amsterdam. Er stond een aantal auto's voor mij en toen die wegreden werd mij met een handgebaar kenbaar gemaakt een stukje vooruit te rijden. Ik gaf een handgebaar terug, met de bedoeling….. kom jij maar naar mij toe. Was blijkbaar ook niet leuk ……

    Lans, nu ken ik jou, voor zover ik jou ken van het prikbord, als een aardige agent met gevoel voor humor en jij zult ook vast veel lol beleven met jouw collega's onderling maar over het algemeen zijn politieagenten naar de overige burger humorloze droogkloten. Als je een politieagent persoonlijk spreekt en een beetje leert kennen blijken ze vaak een stuk aardiger dan wanneer in functie.

  • Lans

    Dan tref je toch steeds de verkeerde! ;-)

    Nee zonder gekheid, ik snap wat je bedoelt. Ik ken ze ook, tref je ze prive, harstikke leuke meid/kerel, trekken ze het pak aan, compleet anders. Vind ik zo jammer. Blijf jezelf, benader mensen zoals je zelf benaderd wilt worden en benader ze zoals je in je prive leven ook zou doen. Het voorkomt zoveel gezeik.

    Ik vind ook dat je als diender ook wel eens mag zeggen dat je iets k.lote vindt en ook een vorstelijk mag meelachen. Uiteraard wel op de geapste momenten.

    Als iemand echt een leuk geintje met mij uithaalt, geen probleem, lachen we er samen om. Echter is de intentie anders, dan kan je het van mij krijgen. En goed ook. Wat ik al zei, ik benader iedereen even netjes en vriendelijk en schat ik wat ik wel of niet kan zeggen. Krijg ik niet terug wat ik geef, tja, dan zal ik helaas ook uit een ander vaatje gaan tappen. Zo sta ik ook bekend in het gebied waar ik werk. Je kan met mij alle kanten op, behalve de verkeerde.

    Maarja, ik zeg altijd maar zo, we weten dat er ook k.lootzakken bij de politie zitten, en misschien een schrale troost, wij hebben ook een hekel aan hun. :D

  • Willem J

    Gerard schreef:

    "Aanvragen nieuw rijbewijs

    Een nieuw rijbewijs aanvragen omdat het rijbewijs verloren of gestolen is, kan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

    Als er sprake is van diefstal, moet u eerst aangifte doen bij de politie voordat u een nieuw rijbewijs kunt aanvragen. Daar wordt een proces verbaal opgemaakt. Met dit proces verbaal en een ondertekende verklaring waarin staat wat er is gebeurd, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Sommige gemeenten willen ook bij vermissing een proces verbaal zien. Bij de aanvraag heeft u ook een pasfoto en een geldig paspoort of identiteitskaart nodig. De gemeente neemt uw aanvraag in behandeling en als alles in orde is, krijgt u een nieuw rijbewijs. Tot die tijd mag u niet autorijden, dit mag alleen met een geldig rijbewijs. Het nieuwe rijbewijs krijgt dezelfde geldigheidsduur als het vermiste/gestolen rijbewijs.

    En daar staat dus een boete op van € 60. Omdat ze het rijbewijs niet op eerste vordering kan tonen.

    Maar dat had ik eerder in deze discussie ook al gezegd.

    Dat is dus het enige risico wat ze loopt en wat haar eigen beslissing is om dat wel of niet te willen nemen.

    Maar gezien de hele situatie waarom zij het rijbewijs niet bij zich heeft vermoed ik dat er zeer waarschijnlijk niet voor geschreven gaat worden. Als ze al staande gehouden wordt in de periode tot ze haar nieuwe rijbewijs heeft.

    Dan moet ze wel zorgen dat ze de rest van de spullen aangifte en aanvraag etc. etc. wel bij zich heeft. Iedereen kan namelijk wel een dergelijk verhaal ophangen.

  • rudi

    Nog een anekdote. Begin jaren 70 zat ik op de middelbare school. In de plaats waar ik woon ( en woonde ) was een hele bekende agent. Die had in WO-2 een erg goede rol gespeeld maar dat terzijde. Er was in onze stad een groenteboer ( met een kar…die waren er toen nog ) die niet al te gunstig bekend stond, met name om de wijze waarop hij zijn paard behandelde.

    Ik kwam de school uit en zag die bekende agent. Hij pakte kroppen sla en ander groenvoer en wortels e.d. uit de kar en voerde die aan het paard dat ervoor stond. ( Groenteboer zat zelf vermoedelijk in de kroeg ). Het schrale beest had een schitterende dag. Mijn vader sprak de agent er later eens op aan.

    “Ach…als de baas geld heeft voor een borreltje, mag zijn dier ook wel eens genieten.”

    waar gebeurd!!

  • rudi

    Lans, mag ik vragen hoe oud jij bent?

  • Lans

    Bijna halverwege de 30. Hoezo?

  • rudi

    Een vooroordeel van mij vermoedelijk. Het foute idee dat bij oudere agenten de handelswijze zoals jij beschrijft wat meer voorkomt. Het feit dat jij nog zo jong bent schopt dus dat vooroordeel onderuit, maar daar ben ik alleen maar blij om. Complimenten