Rob II Schreef:
——————————————————-
>
> Opvallend is dat een niet onaanzienlijk aantal
> surveillanten geen flauw idee hebben hoe ze een
> aangifteformulier moeten invullen en wat de
> belangrijke elementen zijn die daarin moeten
> worden vermeld. Soms moet je de aangifte bijna
> dicteren wil je iets bruikbaars krijgen.
> Er zijn erbij die dermate steenkolen Nederlands
> schrijven dat van de aangifte niets te brouwen
> is.
Even voor de goede orde. Je bent, als winkelsurveillant, verplicht aangifte te doen na een aanhouding. Daar staat niet bij dat je dan ook in staat moet zijn een aangifteformulier foutloos in te vullen.
Wij draaien regelmatig diensten waar geen aangifteformulieren beschikbaar zijn. Dan gaat onze surveillant naar het politiebureau om daar de aangifte te laten opnemen.
In de praktijk is het zo: de winkelsurveillant houdt een verdachte aan, de politie komt ter plaatse en hoort het verhaal van de winkelsurveillant en die van de verdachte aan.
Ik heb zelf meegemaakt dat een agente mijn verhaal op een stukje papier schreef omdat wij geen aangifteformulier voorhanden hadden, en de verdachte werd gewoon afgevoerd.
Blijft triest, en dat ben ik met je eens, dat er winkelsurveillanten zijn die niet weten hoe je een aangifteformulier correct invult. Maar dat zegt, volgens mij, helemaal niks over of de verdachte terecht dan wel onterecht is aangehouden.
>
> Gelukkig is dit geen algemeen beeld maar wel erg
> vervelend als je er een aantal malen tegenaan
> loopt.
O, nou dan valt het verder wel mee als het alleen maar vervelend is. Ik zag het ook liever anders Rob II. Belangrijk(er) is natuurlijk dat dieven gepakt worden.