Trots op minister Ter Horst

• Plukkie

Naja feitelijk was dat ik de hoek om kwam toen ik hem zag, en hij zag dat ik het had gezien.

;) of de jongen keek standaard zo geschrokken

dus ik kon wel wachten maar die zou het toch voor de kassa geloosd hebben.

Ik had toen zoiets van ik hoef hem niet in de winkel te hebben.

(leek me het effectiefste zo)

Was me bekend dat het niet persé hoefde met de kassa maar idd anders krijg je daar een discussie over.

Overigens ook een nieuwe opdrachtgever tt (9 jaar geleden) waar alles niet goed uitgezet werd wat hun wilde,

Volgens mij hadden ze daar nog geen eens een rapportage map.

Grtz Plukkie

• Rob II

Het enkele feit dat iemand, in de winkel, met een goed staat dat hij niet kan betalen wil niet zeggen dat hij het goed ook gaat stelen. Als verklaring na een terechte aanhouding zal het hem ook zeker niet vrijpleiten.

• Rob II

Gerard daar heb je gelijk in.

De beveiliger hoeft niets te bewijzen.

Het OM dient te bewijzen dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan het strafbare feit waarvoor hij is aangehouden.

Ter ondersteuning van dat bewijs is wel een aangifte nodig waaruit duidelijk blijkt wat de winkelsurveillant heeft waargenomen en waarom de persoon als verdachte kon worden aangemerkt. Het feit dat een persoon met een goed uit de winkel zonder te betalen de winkel verlaat is daartoe reeds voldoende. Het enkele feit dat een persoon met een goed zonder dit direct te betalen, door de winkel blijft lopen is niet voldoende. Ook al passeert hij daarbij meerdere kassa's.

Die aangifte alleen is overigens niet voldoende want het woord van de winkelsurveillant weegt net zo zwaar als het woord van de verdachte. Bij een ontkennende verdachte zal de aangifte van de winkelsurveillant alleen dus niet voldoende zijn.

• - Gerard -

Rob II Schreef:

——————————————————-

> Het enkele feit dat iemand, in de winkel, met een

> goed staat dat hij niet kan betalen wil niet

> zeggen dat hij het goed ook gaat stelen.

Lijkt mij ook niet.

Maar jouw verhaal is mij niet duidelijk en daar had graag een toelichting op. Want ik ken het grootwinkelbedrijf waar jij het over hebt niet, ik ken de instructies van de beveiliger niet.

• Rob II

Het (ver)stoppen van een goed in de kleding is volgens de heersende jurisprudentie als een wegnemingshandeling te kwalificeren. Immers, niemand (behoudens de politie bij een aangehouden verdachte) heeft het recht om een persoon aan de kleding en/of het lichaam te onderzoek. Het goed is door het (ver)stoppen in de kleding buiten het bereik van de eigenaar gebracht. In beginsel dus voldoende grond voor een aanhouding.

Helaas is hierbij nog wel van belang welke verklaring verdachte geeft voor zijn handelingen. Er kunnen legitieme redenen zijn dat je om je handen (even) vrij te hebben een bepaalde handeling verricht.

• - Gerard -

Rob II Schreef:

——————————————————-

> Gerard daar heb je gelijk in.

> De beveiliger hoeft niets te bewijzen.

> Het OM dient te bewijzen dat de verdachte zich

> schuldig heeft gemaakt aan het strafbare feit

> waarvoor hij is aangehouden.

> Ter ondersteuning van dat bewijs is wel een

> aangifte nodig waaruit duidelijk blijkt wat de

> winkelsurveillant heeft waargenomen en waarom de

> persoon als verdachte kon worden aangemerkt. Het

> feit dat een persoon met een goed uit de winkel

> zonder te betalen de winkel verlaat is daartoe

> reeds voldoende. Het enkele feit dat een persoon

> met een goed zonder dit direct te betalen, door de

> winkel blijft lopen is niet voldoende. Ook al

> passeert hij daarbij meerdere kassa's.

Helemaal mee eens Rob II, maar wat uit jouw verhaal niet duidelijk is, althans voor mij, is dat wanneer de man met het broodje in zijn hand de kassa van het restaurant is gepasseerd, daarmee de laatste betaalmogelijkheid voor een goed uit het restaurant is gepasseerd. Kortom, het restaurant heeft in feite niets met het grootwinkelbedrijf te maken, anders dan dat het restaurant onderdak geniet binnen het gebouw van het grootwinkelbedrijf.

>

> Die aangifte alleen is overigens niet voldoende

> want het woord van de winkelsurveillant weegt net

> zo zwaar als het woord van de verdachte. Bij een

> ontkennende verdachte zal de aangifte van de

> winkelsurveillant alleen dus niet voldoende zijn.

Het interesseert mij niks wat een verdachte verklaart. Ik doe aangifte en dan ben ik verplicht de verdachte over te dragen. Wat mij betreft verklaart de verdachte dat hij een banaan is.

• - Gerard -

Kijk, dat is ook weer zoiets Rob II. Als jij schrijft dat niemand het recht heeft behoudens de politie, en dan neem ik voor de duidelijkheid de KMar ook even mee, een persoon aan lichaam en kleding te onderzoeken dan vergis je je lelijk. Want de zogenoemde OA's, enkele BOA's, zijn wettelijk bevoegd zo'n onderzoek te doen maar een ieder ‘mag’ zo'n onderzoek doen als de te onderzoeken persoon daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Er bestaat dus een verschil tussen wettelijk bevoegd zijn en iets mogen. Want beveiligers op luchthavens, geen OA of BOA, mogen, zijn niet bevoegd, mogen ook personen aan kleding onderzoeken. En daar lopen er toch een paar duizend van rond.

En je zult waarschijnlijk gelijk hebben dat de verklaring van de verdachte net zo zwaar weegt als de verklaring van de beveiliger maar daarom ligt bij de beveiliging de nadruk ook niet op het helpen van de (ogen en oren van de) politie of een OvJ.

Nogmaals, wij zijn er voor de opdrachtgever en als wij een aanhouding hebben, dan willen wij graag de gestolen spullen terug en een winkelverbod uitschrijven. We liggen echt niet wakker van wat er na de overdracht van een verdachte met de verdachte gebeurt. Hij wordt veroordeeld of het wordt geseponeerd, allemaal prima. Wij gaan daar niet over en zijn daar ook helemaal geen partij in. Het is daarom voor ons volstrekt zinloos daar iets van te vinden.

• - Gerard -

In zo'n geval meld ik me alltijd even bij de bedrijfsleider. Hij beslist wat hij met dat soort klanten wil, en dan voer ik dat uit.

• Plukkie

Ligt heel erg aan het object of dat kan.

Overigens was die geloof ik ook niet aanwezig (zijn vervanging dan wel)

Daarbij zijn de bedrijfsleiders nu ook niet altijd realistisch.

Wellicht dat ik mijn werk niet per instructie zal uitvoeren, in dat soort situatie nooit problemen gehad met onze klanten.

(als je het maar rapporteert)

Het doen van een eventuele aanhouding is mijn recht, dus op dat moment moet ik het me kan verantwoorden.

(zowel juridisch als voor mezelf)

Als ik me om welke reden dan ook niet prettig erbij voel, of denk dat ik op een andere manier het doel kan bereiken zal ik dat doen.

In dit geval hoop dat de schrik meer heeft bereikt, dan een feitelijke aanhouding.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat ik me niet aan de instructies zal houden, alleen dekken die nooit alle situaties af.

Misschien wel maar ik beschouw ze als een leidraad.

Dat geld ook voor de instructies die ikzelf mee heb opgesteld ;) dus komt niet omdat ze van een ander komen :D

Grtz Plukkie

• blauwe diender

Zeg Gerard,

maak jij druk om een telefoonnummer. welke je moet draaiem?? Gewoon een nummer draaien en wij komen. Wij moeten de verdachte overnemen. Met mij zul je geen discussie krijgen over wie je moet bellen. Als je je maar aan de wetgeving houdt. Ik weet wel dat er mensen zijn bij de politie die zichzelf erg belangrijk vinden. Heb je overal. Gewoon bellen met het nummer wat jij van toepasssing vindt. Wij komen….

Gr B.D.