Zondag a.s. De Vries op SBS6

• KlaasVaak

Dat (van die 3 km te hard) heeft alles te maken met een gelijkheidsbeginsel.

Bij een verkeerscontrole geldt geen discretionaire bevoegdheid.

Als het een controle is waar meerdere collega's optreden dan is er een briefing en een draaiboek.

In de briefing en het draaiboek wordt besproken voor welke feiten tijdens de controle opgetreden wordt en voor welke feiten gewaarschuwd wordt.

Tijdens de controle wordt op deze wijze uniform opgetreden, en dat is het gelijkheidsbeginsel.

Bij een flitscontrole geldt een ingestelde snelheidsgrens, minus wettelijk vastgestelde correctie.

En hoe hoog die grens ook is, er zit altijd wel iemand net boven.

En wie moet dan beslissen dat die boetes van een paar km te hard eruit gefilterd worden?

(En wat doe je met de mensen die daar dan weer net boven zitten?)

En die paar km is, met daar weer bij opgeteld de eerder afgetrokken correctie toch al snel weer een snelheidsoverschrijding van ca. 10 km/uur op jouw teller.

Want: 60 km/uur min de correctie van 3 of 4 km is de beruchte ‘paar km te hard’.

Waarom zouden mensen die daar wonen wel gepasseerd mogen worden door bestuurders die op hun teller de snelheid met 10 km/uur overtreden?

Zou jij het ook normaal vinden als bij jou in de straat de politie pas bekeurde bij een snelheid van 70 km/uur?

70 km/uur min de correctie levert dan nl. geen bekeuringen meer op ‘van maar een paar km te hard’.

Maar dat betekent dat iedereen die bijv. 68 km/uur rijdt nooit gecorrigeerd gedrag zal vertonen.

Dan rijdt diegene toch al gauw 18 km te hard (36% !).

• ¥ Lotje ­­¥

Het gaat verders ook niet over die bon . Maar ik bedoeld er mee . Zelf gaan ze als ze klaar zijn met hun werk . … Stappen ze in de auto en ze rijden ook te hard . Als het je werk is weten ze zeker , waar 80 staat dat ze dat niet mogen overtreden . Maar zelf doen ze het wel Klaas-vaak en niet een paar kilometer. Horen ze dan zelf ook niet aan de snelheid te houden?????//

• - Gerard -

Reja Schreef:

——————————————————-

> Ik vond het ook een aparte zinsnede in verder zeer

> correct betoog. Het “leden van het publiek” geeft

> een beetje het “wij” en “zij” gevoel aan.

En dat versterken/bevestigen ze door te spreken van ‘burgers’, of, ‘de burger’'. Misschien onbewust, of, van zich geen kwaad bewust maar ik reed deze week door Noord-Holland en daar kwam ik zo'n bord tegen met de tekst: Politieregio……. Terwijl ik eigenlijk maar, als het dan toch moet en waarom het moet is mij niet duidelijk, geconfronteerd wil worden met: regiopolitie. Wellicht ben ik een van de weinigen die zich daar aan stoort.

• KlaasVaak

Dat polariseren dmv het wij en zij….dat is door de meesten die hier hun beklag doen zo'n beetje uitgevonden.

En als de schrijvende categorie politie hier (even aannemende dat ‘Nog steeds Dennis’ tot die categorie behoort, want ik weet het niet)

dat doet staat men op de spreekwoordelijke achterste benen.

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Dat polariseren dmv het wij en zij….dat is door

> de meesten die hier hun beklag doen zo'n beetje

> uitgevonden.

Zoiets als wanneer het Nederlandse voetbalelftal een belangrijke wedstrijd heeft gewonnen, dan hebben WIJ gewonnen, maar verliest het elftal de wedstrijd, dan hebben ZIJ verloren?

• KlaasVaak

Tuurlijk wel.

En als zij gepakt worden, ook in politievoertuigen, dan moet die bon verantwoord worden.

En voor flitsteams is dat niet makkelijk uit te leggen.

Die rijden geen spoedmeldingen, hoeven geen voertuigen te achterhalen die om welke reden ook te hard rijden.

En zelfs bemanning van surveillanceauto's komt er niet mee weg door alleen te zeggen: ik wilde toen een auto controleren maar die reed te hard.

Dan moet je een verdomd goed verhaal hebben, een kenteken van dat te controleren voertuig, een toen uitgeschreven bekeuring of een toen opgemaakt ander PV in de politiesystemen. En niet een achteraf getikt PV…dat werkt heus niet.

Maar dit voorval van P R d V zal de komende week nog wel aandacht in de media krijgen…en de consequenties vast ook.

• Nog steeds Dennis

Juist omdat ik tegen die asociale overtredingen kan optreden, maak ik het onderscheid tussen “leden van het publiek” en mijzelf als “ambtenaar van politie”. En ik kies bewust voor de term “leden van het publiek” (vrij naar de Amerikaanse term “members of the public”) ipv “burgers”, omdat ik het beu ben om telkens van Greard te horen dat we allemaal burgers zijn. Alsof hij niet begrijpt dat de politie-ambtenaren daar alleen maar het onderscheid mee maken tussen henzelf en niet-politieambtenaren.

Maar goed, lekker bezig blijven met zeuren over de boodschapper of de vorm van de boodschap ipv over de inhoud van de boodschap. Ontneem je in ieder geval iemand de lust nog verder te discussiëren.

• - Gerard -

Nog steeds Dennis Schreef:

——————————————————-

> Juist omdat ik tegen die asociale overtredingen

> kan optreden, maak ik het onderscheid tussen

> “leden van het publiek” en mijzelf als "ambtenaar

> van politie". En ik kies bewust voor de term

> “leden van het publiek” (vrij naar de Amerikaanse

> term “members of the public”) ipv “burgers”, omdat

> ik het beu ben om telkens van Greard te horen dat

> we allemaal burgers zijn. Alsof hij niet begrijpt

> dat de politie-ambtenaren daar alleen maar het

> onderscheid mee maken tussen henzelf en

> niet-politieambtenaren.

Inderdaad, dat begrijp ik ook niet. Want niet alleen de politie heeft het over burgers of de burger maar zowat alle ambtenaren, ministers en politici hebben het over burgers of de burger, en toch maken die geen deel uit van een politieorganisatie. Wanneer zij het hebben over burgers of de burger, dan bedoelen ze alle burgers, dus ook politieambtenaren.

• Reja

Kijk, zat er toch een logische verklaring achter. Zelf was de inhoud voor mij helder en duidelijk, maar viel alleen dat ene stukje tekst op. Zo zie dat het geschreven woord soms bij een ander anders overkomt. Dank voor je uitleg.

• Reja

Ik vind het niet zo onlogisch. Immers praat men vanuit een organisatie over mensen die zich buiten deze organisatie bevinden en geeft hieraan de verzamelnaam burgers. Zij vertegenwoordigen een organisatie en/of zijn dienstbaar aan de personen buiten deze organisatie. Dat deze organisatie gevuld is met burgers doet minder ter zake. Een bestuur van een vereniging praat ook altijd over haar leden terwijl zij zelf doorgaans ook zelf lid zijn.