Arrestant schiet zich zelf neer op politie bureau

• - Gerard -

Dat zou zo maar kunnen mwb, maar deze arrestant is niet dood. De man was onder de verantwoordelijkheid van de politie gebracht, wellicht is het dan standaard dat de Rijksrecherche wordt ingeschakeld. Iemand zal ze toch moeten inschakelen.

• Hampie

Tja dit zegt meer over jouw manier van antwoord geven en waarschijnlijk denken over een ander. Ik vind het prachtig zo.

• Ronald

Ben weer thuis, ik had het artikel ook gelezen de aanpassing.

Het is dus wat erger lijkt mij als het in eerste instantie naar voren was gekomen.

Ben benieuwd hoe dit onderzoek gaat verlopen van de Rijks Recherche.

• Nog steeds Dennis

Ach ja, kan soms best wel eens bot uit de hoek komen ja. Meestal is de boodschap wel duidelijk, behalve soms bij mensen zonder enig vermogen tot zelfreflectie. Maar ik ben het met 1 ding van jou wel eens, ik vind het ook wel mooi zo.

• - Gerard -

Even een vraagje tussendoor m.b.t. bezuinigen en toch niet ten koste van blauw op straat. Waarom brengen part. beveiligers die gasten niet naar hun nachtverblijf? Naast dat ik vind dat de recherche naar justitie moet worden overgeheveld en dat het ophalen van winkeldieven ook wel door BOA's kan worden gedaan en dat we naar een nationale politie moeten, eventueel met een tussenoplossing, een provinciale politie.

Misschien dat de minister dit soort oplossingen verwacht van de politiekorpsen i.p.v. zeggen dat bezuinigingen alleen maar mogelijk zijn door minder blauw op straat.

Maar goed, de vraag gaat mij om het transport van verdachten van lokatie A naar B dat nu door de politie wordt gedaan.

• Hampie

In de regio Amsterdam-Amstelland zijn er op zowel de distrikt& wijkteambureau's geen cellen meer aanwezig. Waneer een vd moet worden ingesloten dan gaat deze, na de voorgeleiding, naar een van de cellencomplexen in Amsterdam(zuidoost, Osdorp of op het HB), het vervoer worden gedaan door personeel van Dienst Vervoer & Ondersteuning van het Minjus. Amsterdam laat dit niet meer door eigen personeel doen maar wel met eigen voertuigen.

• Planner

Gerard

wellicht is het dan standaard dat de Rijksrecherche wordt ingeschakeld. Iemand zal ze toch moeten inschakelen.

"Krachtens een besluit van het College van procureurs-generaal van 16 januari 2001 wordt op één centraal punt over de inzet van de Rijksrecherche besloten door de zogenaamde coördinatiecommissie Rijksrecherche (CCR). De CCR bestaat uit de portefeuillehouder Rijksrecherche binnen het College van procureurs-generaal, de hoofdofficier van justitie van het Landelijk parket en de directeur Rijksrecherche."

http://www.om.nl/organisatie/rijksrecherche/inzetcriteria/

• - Gerard -

De korpschef beslist ook over de inzet van zijn korps Planner. Dat neemt niet weg dat elke willekeurige sterveling de politie kan inschakelen. Dat gebeurt door een melding. Ik neem aan dat wanneer politieagenten verdacht worden van een misdrijf er een melding vanuit de politieorganisatie gaat naar de door jou genoemde instanties die -dan vervolgens- beslissen over de inzet van de Rijksrecherche.

• - Gerard -

Dat begrijp ik maar dat is meer broekzak vestzak, dus overheid. Ik vraag me af waarom dat niet door particuliere partijen kan worden gedaan. Nu ontrek je overheidspersoneel aan een zinvolle inzet.

• KlaasVaak

Ik weet niet goed hoe ik je voorstel moet plaatsen van provinciale politie en nationale politie.

Ik hoop en neem aan dat je bedoelt in de aansturing van regiokorpsen.

Bovendien zijn er wel wat problemen: het driehoeksoverleg en de contacten met burgemeesters en OvJ e.d.

M.b.t. partiuliere beveiligers:

Ik denk dat er dan wat herschreven moet worden in Strafvordering: o.a. over het geweldsmonopolie.

Een meewerkende verdachte mag niet geboeid worden…en als hij onderweg vervelend wordt….mag de beveiliger niet boeien.

Als je dit door BOA's laat doen moeten die rondjes rijden in afwachting van opdrachten.

Als je er te weinig hebt loop je ook risico dat zij het druk hebben moet er lang gewacht worden en dan zit je met je 6 uurs onderzoekstijd die in de knel komt.

Als je er genoeg hebt om dat probleem te ontlopen heb ik liever de helft van hen als opgeleide/inzetbare OA collega's erbij en taak van het ophalen gewoon bij de OA's laten.

Waarom relatief veel geld stoppen in BOA's voor het ophalen, omdat men OA's tekort komt.

Het ophalen is maar een klein deel van de taak OA's, dus ontlast je deze maar voor een klein deel.

Bovendien: er is geen geld meer dus ook niet voor BOA's, zelfs die komt de politie te kort, waardoor aangiften al niet meer mogelijk zijn op de meeste kleinere bureau's.