Arrestant schiet zich zelf neer op politie bureau

• Planner

Als je even verder leest op de site van het OM, dan wordt één en ander je wellicht duidelijk, in het bijzonder onder het kopje “Typische RIjksrecherchezaken”:

II. 3.

Gevallen waarin aan de zorg van opsporingsambtenaren / het opsporingsapparaat toevertrouwde personen zijn overleden, dan wel zwaar lichamelijk letsel hebben opgelopen.

http://www.om.nl/organisatie/rijksrecherche/inzetcriteria/typische/

• - Gerard -

Dat ‘geval’ zal toch eerst bekend gemaakt moeten worden Planner. Als een politieagent zijn wapen heeft gebruikt en er is een slachtoffer bij gevallen dan zullen de door jou genoemde instanties toch eerst moeten weten dat het geval heeft plaatsgevonden.

• - Gerard -

Die BOA's zijn dan niet in dienst van de politie maar van de gemeente. De winkels liggen in een gemeente en de grotere gemeentes kennen het fenomeen Toezicht. Die lopen nu ook al over staat. De minister kan part. beveiligingorganisaties nu ook al aanwijzen voor het gebruik van handboeien, daar hoef je de wet (Wet part.beveiliging en recherchebureau's) niet voor te veranderen.

Nederland kent zo'n 15 miljoen inwoners. In China heb je steden die meer dan 30 miljoen inwoners hebben. Ik zie het nut van 26 korpsen niet. Ik snap wel dat politiekorpsen graag hun beleid per straat of woonwijk afstemmen op de inzet maar als je het vergelijkt met landen die echt grote steden hebben dan is Nederland in totaal niet veel groter dan een beetje stad in het buitenland.

• serine

hij had een agent neer kunnen schieten..ik denk dat ze wel geschrokken zijn op dat buro..

dit kwam maar weer goed af.

• BennieMak

Bedankt voor je antwoord Lans, alhoewel het voor jou ook een raadsel is. Als hij uit de knuffel jaren 80 stamt, zou dan iets met de overgevoeligheid voor rassendiscriminatie te maken kunnen hebben? Ik bedoel welk beeld geeft het geboeid afvoeren bij het publiek t.o.v. ongeboeid afvoeren.

• Hampie

Omdat het personeel van de overheid o.a. bewapend is en burgers niet.

• Hampie

Gerard wil gewoon dat de bewakertjes wat meer mogen doen. Nou denk dat we die kant dus niet op willen. En met de nieuwe boa domeinen is er geen eens plaats om boa's zo'n taakstelleng te geven zoals Gerard voorsteld.

• - Gerard -

Nee hoor Hampie, bewakertjes zoals jij ze noemt interesseren mij helemaal geen ruk. Wat mij betreft brengt de bakker ze. Maar je bent nogal traag van begrip want wat IK WIL is dat de politie zich met nuttige zaken bezighoudt en eens een einde brengt aan de criminaliteit en ik vind boefjes van A. naar B. brengen niet een bijster nuttige politietaak. Want als politieagent Henk boefje Willem van A. naar B. moet brengen krijgt wijkagent Klaas weer een opdracht een noodroep in te vullen.

• Reja

In Den Haag is men al druk doende om taken van de politie over te hevelen naar de particuliere beveiliging. Daar komt geen BOA aan te pas. De politie heeft de afgelopen jaren al de nodige taken afgestoten en er zullen de komende jaren nog vele taken volgen. En niet alleen bij de politie, ook de brandweer (er worden al complete ploegen bij commerciële bedrijven ingehuurd, soms met voertuig en al) en de ambulancedienst zullen eraan moeten geloven.

• Planner

Ik snap niet wat nu jou probleem is. Jij schrijft

“maar je mag toch aannemen dat de Rijksrecherche wordt ingeschakeld als alles niet volgens het boekje is gegaan”.

Deze aanname is dus niet juist, zoals ook mwb heeft aangegeven. De Rijksrecherche is in dit geval dus ingeschakeld omdat iemand zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen. Dat iemand dat dus moet doorgeven dat lijkt mij volstrekt logisch, waarschijnlijk dus ‘de hoge pief van de politie’. Maar de reden is dus niet omdat één en ander niet volgens het boekje is gegaan. Want dat zal pas blijken als het onderzoek van de Rijksrecheche is afgerond, en dan is het waarschijnlijk een rechter die daar nog een laatste woord over heeft