rijsbergen Schreef:
——————————————————-
> 1e is het geen vooroordeel want ik lees als langer
> dan vandaag je antwoorden.
Waarom zeg je dan dat ik het nooit met jou eens zal worden? Jij hebt een mening en ik ben het met jouw mening m.b.t. dit onderwerp niet eens, omdat deskundigen anders beweren dan wat jij beweert.
> 2e dat de politie zoekt naar HBO' ers wuil niets
> zeggen over het huidige niveau. Voor de kassa in
> de supermarkt vragen ze tegenwoordig ook HAVO
> dus……..
O, nou dan heb ik de berichtgeving daaromtrent verkeerd begrepen. Ik dacht toch echt dat de politie op zoek is naar een hoger niveau personeel bij de recherche.
> 3e zaken die op de plank blijven liggen komen ook
> door de als maar groter worden bezuinigingsacties
> van het geweldige kabinet.
Dat heb ik nooit ontkend.
> 4e dat er fouten gemaakt worden geeft ook aan dat
> men wel werkt en nu is het hopen dat men ook leert
> van de gemaakte fouten.
Dat liedje horen we al jaren. Leerproces noemen ze dat.
> tot slot nog jou stelling dat het zogenaamd aan de
> domheid van de dader ligt dat deze gepakt wordt:
Nee hoor. Ik had het over smoking guns. Eenvoudig op te lossen zaken waar weinig speurwerk voor nodig is.
> ik vraag me dan af waarom jij nog zo blij danwel
> tevreden bent als je weer eens een winkeldiefje
> pakt, dat ligt dan ook niet aan het feit dat jij
> je werk goed doet maar ook aan de domheid van de
> dader of vergis ik me nu?
De gelegenheid maakt de dief. Het is een kwestie van gevoel hebben voor en inzicht hebben in winkelgedrag. Met mooie woorden; security awarness genaamd. Het valt mij persoonlijk in de meeste gevallen op dat de winkeldief volkomen verbaasd is als hij of zij door mij wordt gepakt.Ik weet dus niet hoe andere beveiligers dat ervaren. Is het domheid dat als op de voordeur van de winkel wordt vemeld dat er cameratoezicht is, je toch denkt te kunnen jatten, en je dan wordt gepakt? Ik zelf denk van wel. Maar cameratoezicht is geen garantie dat de beveiliging jou herkent als winkeldief. Je hebt ook heel veel hele domme beveiligers die niet zien dat er wordt gestolen. Gelukkig heb ik hele goeie collega beveiligers en als je een winkel inkomt die door onze club wordt beveiligd om te stelen dan is de kans dat je wordt opgemerkt erg groot. Het is dus niet voor niks dat onze club wordt gevraagd de beveiliging te doen en niet zo maar een beveiligingsorganisatie.
En ik persoonlijk wordt inderdaad blij als wij, zoals een aantal weken geleden, een ad hoc klus kregen waarbij wij in 2 weken tijd zo'n 40 winkeldieven in 1 winkel hebben opgepakt. En zelfs de politie is er blij mee, althans dat krijg je dan te horen van de agenten. Het goed zijn in je werk heeft ook zijn keerzijde. Als je veel winkeldieven oppakt dan gaat zo'n winkelorganisatie rekenen. Wat kost een beveiliger? Niet interessant. Wat kost een bedrijfsleider die zich steeds bezig moet houden met winkeldiefstallen? Wel interessant.
Gelukkig ontstaan er steeds meer initiatieven, zoals in ieder geval in Deventer en Arnhem mij bekend zijn, om de schade door de winkel geleden van winkeldiefstal te verhalen op de winkeldief. De winkel kan zijn geld, zo'n 150 euro terugkrijgen van een stichting. En zo betaalt het de tijd die een winkel kwijt is aan personeelsinzet terug aan de winkel. Want als wij nu een dief oppakken wordt die meegenomen door de politie en krijgt een boete die hij moet betalen aan justitie.
En, prikker rijsbergen. Wij zijn maar een klein clubje winkelbeveiligers maar wij verrichten zo'n 1.000 aanhoudingen per jaar en dat betekent alleen al voor onze club in cijfers dat wij al gauw, voor de beeldvorming, een derde van het korps Amsterdam-Amstelland over de winkelvloer krijgen. Wij werken echter landelijk.