Selectief Fouilleren

• LM

Gerard,

Waar het mij om gaat is dat soms de voordelen niet opwegen tegen nadelen. Ik kan we meer maatregelen bedenken die waarschijnlijk leiden tot minder criminaliteit, maar die zoveel nadelige neveneffecten hebben dat ik er toch niet aan moet denken. In feite geldt dit voor alle maatregelen die vrij ongericht een grote groep treffen.

Daar komt bij dat er mijn inziens genoeg maatregelen zijn te bedenken die meer gericht zijn op de werkelijke doelgroep. Begin eens met het keihard aanpakken van ouders van kinderen die school verzuimen, inhouden van kinderbijslag, opleggen van boetes, schade verhalen bij ouders, aan het werk etc, maar spreek vooral de doelgroep aan.

• Pa-Caroni

Het zit meer in de genen, zal ik maar zeggen. http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/5571147/Vuurwapens-horen-bij-straatcultuur.ece

• Starsky79

Kijk zo krijg je een redelijk beeld van wat er gaande is en dan wordt ook gelijk een aantal groepen personen aangewezen:

Antillianen: crimineel of gewoon anders de 10 procent van de Antilliaanse gemeenschap waarmee het niet goed gaat: de voortijdige schoolverlaters, de tienermoeders en de jonge criminelen.

Of te wel niet alle Antilianen zijn mensen met een vuurwapen op zak die trigger happy zijn!

En de reden van het geheel wordt ook maar even genoemd ( ik weet uiteraard niet of het waar is maar klinkt logisch) :

voor jonge Antillianen en Surinamers zonder goede opvoeding, sociaal vangnet, opleiding of werk, de bepalende factoren voor crimineel gedrag.

Dus moet je volgens mij de ouders van die jongeren ook aanpakken.

Gr.

• Pa-Caroni

Probleem is, dat van het bestaan “ouders” vaak weinig sprake is, danwel een één ouder probleem gezin. Kinderen worden veel “geloosd” bij heleboel verschillende ooms en tantes, die allemaal een herkenbare achtergrond hebben gelijk de kinderen.

• Starsky79

Ja je hebt gelijk. Niet aan gedacht. Dan ff anders neerzetten:

De wettelijke verzorgers aanpakken als een van hun kinderen in de fout gaat.

:)

• DePeter

En weer zijn het de ouders!! Ik geloof best dat het grootste gedeelte van de opvoeding bij de ouders ligt maar je kunt je daar niet achter verschuilen. Er is ook iets als een samenleving en je merkt als persoon verdomd goed wanneer je buiten je boekje gaat, ook al ben je “opgevoed” door je ooms en tantes. (als blijkt dat die schuld zijn ook gelijk aanpakken, slaan we 2 vliegen in een klap);)

Controleren die groepen, liefst ieder uur dan leren ze het misschien af om rotzooi te trappen. Bovendien als je er als samenleving niets aan doet en het zijn beloop laat, dan gaat het van kwaad tot erger.

grtzzz en een prettig maar vooral rustig weekend voor iedereen.

• DePeter

Ik blijf erbij dat je iets meer moet hebben dan alleen dat hij/zij een Nederlander/Marokkaan/Antiliaan of wat dan ook is.

- Klopt nml een wapen, want ben eerlijk in deze groep is een wapen een teken dat je het mannetje bent, met als gevolg

- dat jeugdigen dit gedrag over gaan nemen.

- Ik blijf bij mijn standpunt dat controlen op ieder tijdstip van de dag moet kunnen.

grtzzz

• BennieMak

Antillianen zijn over het algemeen qua uiterlijke kenmerken duidelijk te onderscheiden van het Kaukasisch ras. Ook deze groepen hebben vuurwapens op zak. Om dan juist Antillianen aan te wijzen voor draconische maatregelen. En hoe moet een politie-agent onderscheid gaan maken tussen een Antiliaan en een niet-Antilliaan?

Verder ruikt het hardhandige optreden tijdens de afgelopen 1 mei viering ook naar een rechts-extremistische handelswijze.

En voor de duidelijkheid: Ik heb niet beweerd dat Leefbaar Rotterdam rechts-extremistisch is, maar dat daar onderzoek naar gedaan zou moeten worden.

• BennieMak

En wat zijn Antillianen in juridische zin?

• Starsky79

Ik zeg ook niet dat je niet mag controleren maar weet wel dat je niet zo maar iedereen kunt controlleren. En op basis van iemands uiterlijk kan ik niet zeggen of hij/zij een wapen heeft.

Maar tuurlijk mag je een overlast gevende groep “hinderlijk” volgen of plat surveilleren (net hoe je het wil noemen. Daar worden ze meestal niet echt vrolijk van.

En ik ben het met je eens dat je in sommige groepen voor stoer wordt aangezien als je de beschikking hebt over een vuurwapen. Heel triest eigenlijk…..