V-tje beschermd in gebruik?

• Reja

Ik kom niet veel in horecagelegenheden (of het moeten restaurants zijn), maar horeca-beveiligers lopen vaak in zwart kostuum of van die bomberjacks achtige kledij die dan alleen voorzien is van een V-tje. Het verplichte embleem met de bedrijfsnaam van de vergunninghouder heb ik nog nooit gezien.

• - Gerard -

Zelfde hier maar zoals Planner dat al aangaf, staat het vaak op een clipdas. Mag volgens mij dus ook niet.

• KlaasVaak

Zie http://www.infomil.nl/onderwerpen/hinder-gezondheid/asbest/toolbox-voor/digitale/deel/bijlage-3-0

Onder “Toezicht en handhaving, een sfeerproblematiek”

• KlaasVaak

of op een klein prikspeldje ala http://www.pnr-gifts.nl/viewItem.asp?idProduct=958&idCategory=181&ses=p8O8v003M5Iex769HcqfTi36B

• Reja

Het uitvoeren van beveiligingswerkzaamheden zorgt voor de verplichting tot het in bezit hebben van een legitimatiebewijs (portierspas). Ik heb de stelling zo opgeschreven vanuit de opgestelde casus waarin iemand een jas draagt met een V-tje en bij een deur staat.

• Reja

Nou staan die emblemen op overhemden maar vooral op colberts natuurlijk ook foeilelijk.

• KlaasVaak

Lol, als dat al een argument is…

Dan zou ik in mijn spijkerbroek gaan werken :D

• - Gerard -

Zal wel, maar je hebt ze ook in metalen uitvoering en, heb ik het idee, na jaren van NEPagent, begint zo'n V-embleem toch steeds meer aan gezag te winnen.

• Reja

Dat is niet een argument om het niet te doen, maar meer mijn persoonlijke mening. Zakelijk gezien hebben wij opdrachten waarbij de opdrachtgever een bepaalde uitstraling wenst. Dan kan het zijn dat de nadruk ligt op gastheerschap en dan is vaak een colbert zonder al teveel toeters en bellen gewenst. De wetgever laat de ruimte aan de Korpschef om vrijstelling te verlenen voor de uniformplicht maar of die mogelijkheid gebruikt wordt voor incidentele opdrachten is mij niet bekend.

Maar om nog even terug te komen op het V-embleem en het verplicht goedgekeurde uniform. Eén van de normen is dat het uniform niet teveel mag lijken op dat van de politie. Nu heb ik al eens eerder aangegeven dat dan zo'n beetje een roze polo met een groene korte broek overblijft omdat men bij de politie wit, blauw, zwart en van alles daartussen gebruikt. De politie gebruikt ook tegenwoordig tamelijk opvallende emblemen die echter ook in de beveiligingsbranche al jaren gebruikt worden. Het was dus verstandiger geweest als de wetgever niet alleen het V-embleem had verplicht gesteld maar ook de minimale afmetingen en plaats waar de bedrijfsnaam op het uniform geplaatst dient te worden. Dat zorgt voor eenheid en duidelijkheid.

• Reja

Ik doelde meer op de “bedrijfs” emblemen op de mouwen van overhemden, truien en colberts. Bij een colbert vind ik dat dan foeilelijk.