Of het nu een wet is zoals artikel 5 die ruim van begrip is, of een definitie van beveiligingswerkzaamheden die ruim is waarop een deel van de WPBR is gebaseerd.
Ik zie het verschil niet.
Een gedraging past binnen de omschrijving (van artikel 5 WVW) of binnen de definitie van beveiligingswerk (van artikel 1 WPBR), of niet onder één van beide.
De opzet is het zelfde: het is dermate gespecificeerd dat het er onder valt of kan vallen of niet.
Is iemand het er niet mee eens dat iets onder “gevaar en of hinder (kunnen) veroorzaken” wordt geschoven of
onder “het bewaken van de veiligheid van personen en goederen of het waken tegen verstoring van de orde en rust op terreinen en in gebouwen”
terwijl deze persoon wel een boete hiervoor kreeg kan hij/zij in beroep.
Of die situatie nu voortkomt uit een kapstokartikel of uit een ruime definitie heeft juridisch geen andere mogelijkheden. Het is slechts een naam.
Dan noem ik het begrip “beveiligingswerkzaamheden” een kapstokdefinitie uit de WPBR.
En als een definitie of artikel of wet helemaal dichtgespijkerd is en een slimmerik werkt zich buiten de strekking ervan is er juridisch geen mogelijkheid tot ingrijpen.
Tenzij de wet, het artikel of de definitie uit die wet wordt aangepast. En dat duurt te lang als ingrijpen wenselijk is.
Langer dan werken met een ruime omschrijving en de sanctionering voor de rechter te laten voorkomen.
Vervolgens ontstaat jurisprudentie en daarmee is de wet weer iets specifieker door de precedentwerking die er vanuit gaat.
Waarmee ik vind dat een ruimere defintie of artikelomschrijving niet altijd slechter is dan een strak kader.
En mocht het zo zijn dat er veel rechtszaken over iets gevoerd worden kan altijd de wet nog worden aangepast.
Elke wet heeft een bepaalde levensduur die niet vooraf bepaald wordt maar door de veranderingen in de samenleving.
Zo is ook de WVW in 1994 veranderd als opdate van de verkeerswet uit, ik meen, 1935.
Als beveiligingswerkzaamheden strikt/strikter omschreven zou zijn zouden er ineens veel mensen niet meer kunnen werken
zonder beveiligingsbeambte te moeten zijn met alle consequenties die daarmee gepaard gaan. Zoals bijv. jouw gastheren/ de concierge/ een huismeester/receptioniste in dienst van het bedrijf zelf etc.