IK beweer helemaal niks. Ik lees het ooggetuigeverslag. Daar wordt e.e.a. verklaard. En als ik de beelden bekijk en het ooggetuigeverslag lees stel ik vragen. Was dit politiegeweld nodig omdat iemand in een bus zat te eten? Is dat proportioneel, zoals jullie dat noemen.
A voldoet aan de aanwijzingen van de controleur volgens ooggetuige, B. begint een discussie met de controleur volgens ooggetuige. De controleur treedt volgens de ooggetuige, dus niet volgens mij, ik beweer helemaal niks, fout op. Hij dreigt B. met hem de bus uit te flikkeren als hij zijn grote bek niet dichthoudt, laat de bus stoppen en verzuimt de politie blijkbaar, maar dat is mijn inschatting, te informeren dat A. aan zijn aanwijzingen heeft voldaan en dat hij problemen heeft met B. Het kan heel goed zijn dat de controleur dat wel tegen de agenten heeft gezegd maar dat de agenten toch besloten A aan te spreken. Want A. wordt aangesproken door de politieagenten en schijnt te moeten worden aangehouden. Nergens uit de beelden blijkt dat A en B zich moeten laten identificeren en zich schuldig maken aan een strafbaar feit. Jij trekt conclusies uit beelden waarop niet te verstaan is hoe het gesprek met A en B is verlopen. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij ervaringen hebt met zwartmansen. Niks tegen in te brengen maar je zou je ook kunnen afvragen of hier ook sprake is van respectloos gedrag van een zwartmans, want bewijzen heb jij niet. Hooguit … mij nietszeggende vermoedens. En het zijn voor mij nietzeggende vermoedens omdat de ooggetuige, per defintiie iemand die er wel bij was, anders verklaard.