En wat gaat men er nu van zeggen?

• - Gerard -

rijsbergen, er staan 2 smileys, dus echt serieus bedoel ik dat jij onnozel bent natuurlijk niet. Maar ja, jij schildert mij ook een beetje af als een watje in jouw ‘zomaarerhaaltje’, dus mag ik jou ook wel een beetje plagen en uitdagen.

Wij burgers, dus ik ook als ik optreed als beveiliger, hebben jullie bij een aanhouding wettelijk gezien nou eenmaal nodig.

Maar vind je het zelf ook niet opvallend dat bij mij nooit geweld voorkomt als ik een verdachte aanhoud en bij jou dat wel het geval is? En volgens mij heeft dat te maken met jullie opstelling naar verdachten toe. Naar mijn idee hebben jullie vaak een te grote bek tegen een verdachte die per definitie onschuldig is tot ….. afijn, je weet het zelf ook wel. En beetje zoals die controleur. ‘Ik vertegenwoordig, nee, IK BEN het gezag en jij moet je kop houden en precies doen wat ik zeg’. En daar komt dan nog eens bij dat bij mij de verdachten vaak in de veronderstelling zijn dat ze misschien niet mee hoeven naar het politiebureau. Regelmatig vragen ze aan mij, nadat ik ze heb aangehouden, en eventueel een bakkie koffie aanbied als het wat langer duurt voodat de politie er is: “Moet ik dan mee met de politie naar het politiebureau als ze straks komen?”. En dan zeg ik altijd, om de verdachte rustig te houden: “Dat beslist de politie zelf, ik kan daar niets over zeggen. Misschien hoef je niet mee”. Onzin natuurlijk … maar het houdt ze rustig. En als de politie dan komt, rijbergen, dan volgt er ook geen geweld.

En rijsbergen, nu hoef je niet voor de vijfde keer te schrijven dat de onruststoker niet naar mij luistert en gewoon de winkel uit gaat lopen want in de praktijk zal dat niet gebeuren.

• rijsbergen

Hahahaha maar ik doe het dus toch.

Wat als de verdachte niet naar je luistert en weg wilt gaan uit de winkel nadat hij door jou is aangehouden.

Wat doe je dan? Je hebt het al eens eerder meegemaakt dus het kan zomaar nog eens voorkomen dat iemand niet mee wenst te werken met jou.

Tot hoever ga je dan om een aangehouden verdachte in de winkel te houden?

Je hebt zojuist mijn vraag leuk omzeild maar ik ben nog steeds benieuwd naar je antwoord

• - Gerard -

Ik hou hem tegen, als dat nog steeds niet duidelijk is. Waarschijnlijk zal ik hem ergens ‘opsluiten’. In een kantoorruimte of wat mij betreft in het toilet. Daar klets ik hem wel naar toe. Maar ….. als de onruststoker voordat ik hem heb aangehouden en dus aan mijn vordering voldoet de winkel overhoop haalt door die 30 kledingstukken ergens neer te flikkeren, dan mag hij wat mij betreft gewoon gaan en ruimen we de spullen gewoon weer op. Mocht hij een bekende zijn dan is het aan de winkel om te besluiten alsnog een winkelontzegging naar zijn huisadres te versturen. Als het moet zal ik gepast geweld toepassen, blijft altijd link, en lukt mij dat niet dan aangifte doen wegens geweldpleging en hopen dat de camerabeelden de politie iets verduidelijken en is het verder aan de politie/justitie hoe de aangiftes te beoordelen. Maar het niet houden aan huisregels is voor mij in ieder geval NOOIT en reden geweld te gebruiken. En dan maakt het mij verder niet zoveel uit wat een ander daar van vindt.

• KlaasVaak

Een verschil is wel dat jij alleen bij een strafbaar feit op heterdaad mag optreden

En jouw huisregels zijn niet gedekt door wettelijke regels.

Hooguit een uitloop naar huisvredebreuk wellicht.

Volgens jou gaat iedereen op jouw vordering graag naar buiten zonder tegenstribbelen.

Ik maak wekelijks wel anders mee met beveiligers en dat ligt lang niet altijd aan de beveiligers.

Ik zou seminars geven en jouw vaardigheden ten bate maken :)

In het OV zijn huisregels wel gedekt door wettelijke regels (WP2k).

Overtreden van huisregels kunnen leiden tot een rechtmatige vordering het vervoermiddel te verlaten.

Aan die rechtmatige vordering vanwege overtreden van de huisregels is te voldoen.

Zoniet komt de politie.

Die voert een staandehouding door om te weten wie de verdachte is en waarom deze het rechtmatig geven bevel negeerde.

Wordt aan de staandehouding niet aan voldaan of volgt een ontrekking aan de staandehouding dan volgt een aanhouding.

En dat allemaal rechtmatig en vanwege een overtreding van een huisregel.

Maar voor alle duidelijkheid: het overtreden van huisregels is laf werk.

Je verklaard je als reiziger akkoord met de huisregels bij het betreden van het vervoermiddel/kopen van een kaartje.

Want jij wilt maar 1 ding: naar huis gebracht worden. Eenmaal in het vervoermiddel, dan toch lekker doen waar je zin in hebt.

Dat mag (niet), maar als je dan op de regels wordt gewezen moet je niet de gepikeerde beer uithangen omdat jij dan met je zatte kop naar huis moet lopen waar je geen zin in hebt.

• rijsbergen

Geef nu eens antwoord als iemand niet mee wilt werken en dus niet naar je luistert nadat je hem aangehouden hebt. Je wilt hem opsluiten maar hij wenst niet mee te werken. Je zult dus daarvoor geen geweld gebruiken dus loopt je aangehouden verdachte gewoon fluitend naar buiten en lacht je vrolijk uit want jij gebruikt geen geweld.

Misschien dat anderen wel geweld moeten gebruiken en jij eigenlijk nooit omdat de politie vaak ook andere verdachten hebben.

Dronken lui die het leuk vinden of normaal vinden om iemand in elkaar te beuken, thuis of in de kroeg of op straat.

Die mensen gaan liever niet mee naar het politiebureau en is dus soms geweld nodig om ze toch die kant op te krijgen.

Iemand die zojuist een ramkraak heeft gepleegd gaat ook liever niet mee.

• Reja

Gerard wijkt nogal sterk af van de “gemiddelde” winkelsurveillant. Al is het maar omdat hij nooit in uniform loopt.Verder een type brave gemoedelijke huisvader die vriendelijk maar beslist optreedt.

• - Gerard -

rijsbergen Schreef:

——————————————————-

> Geef nu eens antwoord als iemand niet mee wilt

> werken en dus niet naar je luistert nadat je hem

> aangehouden hebt. Je wilt hem opsluiten maar hij

> wenst niet mee te werken. Je zult dus daarvoor

> geen geweld gebruiken dus loopt je aangehouden

> verdachte gewoon fluitend naar buiten en lacht je

> vrolijk uit want jij gebruikt geen geweld.

rijsbergen, lees mijn vorige 5 antwoorden, die zijn allemaal hetzelfde. Hij gaat nergens heen.

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> Een verschil is wel dat jij alleen bij een

> strafbaar feit op heterdaad mag optreden

> En jouw huisregels zijn niet gedekt door

> wettelijke regels.

> Hooguit een uitloop naar huisvredebreuk wellicht.

Ik ben op de hoogte KlaasVaak. Ik heb slechts eenmaal iemand aangehouden wegens huisvredebreuk. Mijn collega had die man een uur eerder aangehouden wegens winkeldiefstal. Kreeg een winkelontzegging mee voor de duur van maar liefst 2 jaar. Mijn collega vond het nodig toen deze verdachte zich omdraaide hem tegen de vloer te werken. Ik verbaasde mij daarover, de man was aardig dronken en al op leeftijd. Zielig optreden van mijn collega. De politie vroeg van aangifte wegens huisvredebreuk af te zien, de man was volgens de recherche ziek. Daar stemde mijn collega mee in. Ik had de man nooit fysiek bejegend, daavoor was hij te ver in leeftijd en ik had het verzoek van de agent zelf genegeerd, de aangifte zou ik gewoon door hebben laten gaan. Maar ik was die dag te gast bij mijn collega en wilde hem niet afvallen.

> Volgens jou gaat iedereen op jouw vordering graag

> naar buiten zonder tegenstribbelen.

Ik ben me niet bewust dat ergens te beweren, dus laat dat maar voor wat jouw waarneming is.

> Ik maak wekelijks wel anders mee met beveiligers

> en dat ligt lang niet altijd aan de beveiligers.

> Ik zou seminars geven en jouw vaardigheden ten

> bate maken :)

Goed plan. Zo heb ik het opleidingsinstituut gewezen op 2 fouten in hun lesstof.

1. Een winkelsurveillant moet kunnen bewijzen dat iemand een strafbaar feit heeft begaan.

2. Beveiligers mogen niet fouilleren.

Ik werd gebeld door de auteur en hij zou kijken of hij de lesstof zou aanpassen. Niks meer van gehoord.

>

> In het OV zijn huisregels wel gedekt door

> wettelijke regels (WP2k).

> Overtreden van huisregels kunnen leiden tot een

> rechtmatige vordering het vervoermiddel te

> verlaten.

Lijkt aardig op huisvredebreuk.

> Aan die rechtmatige vordering vanwege overtreden

> van de huisregels is te voldoen.

> Zoniet komt de politie.

Ook hier niet veel anders dan bij huisvredebreuk.

> Die voert een staandehouding door om te weten wie

> de verdachte is en waarom deze het rechtmatig

> geven bevel negeerde.

> Wordt aan de staandehouding niet aan voldaan of

> volgt een ontrekking aan de staandehouding dan

> volgt een aanhouding.

>

> En dat allemaal rechtmatig en vanwege een

> overtreding van een huisregel.

>

> Maar voor alle duidelijkheid: het overtreden van

> huisregels is laf werk.

Diefstal ook.

> Je verklaard je als reiziger akkoord met de

> huisregels bij het betreden van het

> vervoermiddel/kopen van een kaartje.

Ja, hetzelfde geldt voor het je laten fouilleren op luchthavens. Je koopt een kaartje en krijgt er alle veiligheidsmaatregelen gratis bij.

> Want jij wilt maar 1 ding: naar huis gebracht

> worden. Eenmaal in het vervoermiddel, dan toch

> lekker doen waar je zin in hebt.

> Dat mag (niet), maar als je dan op de regels wordt

> gewezen moet je niet de gepikeerde beer uithangen

> omdat jij dan met je zatte kop naar huis moet

> lopen waar je geen zin in hebt.

Waarvan akte. Ik reis niet met het OV.

• rijsbergen

lees jij mmijn vraag nog eens door dan. Hoe ga je tegenhouden dan??? Met geweld of met je lieve puppy-ogen? Deze persoon wilt hoe dan ook niet naar jou of naar de verkoopster luisteren. Pas nadat je hem hebt aangehouden wilt hij er vandoor gaan. Hoe hou jij hem dan tegen? Zo'n moeilijke vraag is dat toch niet lijkt mij.

• - Gerard -

De vraag is ook niet moeilijk rijsbergen, daarom had ik die om 11:38 al beantwoord.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.