rijsbergen, er staan 2 smileys, dus echt serieus bedoel ik dat jij onnozel bent natuurlijk niet. Maar ja, jij schildert mij ook een beetje af als een watje in jouw ‘zomaarerhaaltje’, dus mag ik jou ook wel een beetje plagen en uitdagen.
Wij burgers, dus ik ook als ik optreed als beveiliger, hebben jullie bij een aanhouding wettelijk gezien nou eenmaal nodig.
Maar vind je het zelf ook niet opvallend dat bij mij nooit geweld voorkomt als ik een verdachte aanhoud en bij jou dat wel het geval is? En volgens mij heeft dat te maken met jullie opstelling naar verdachten toe. Naar mijn idee hebben jullie vaak een te grote bek tegen een verdachte die per definitie onschuldig is tot ….. afijn, je weet het zelf ook wel. En beetje zoals die controleur. ‘Ik vertegenwoordig, nee, IK BEN het gezag en jij moet je kop houden en precies doen wat ik zeg’. En daar komt dan nog eens bij dat bij mij de verdachten vaak in de veronderstelling zijn dat ze misschien niet mee hoeven naar het politiebureau. Regelmatig vragen ze aan mij, nadat ik ze heb aangehouden, en eventueel een bakkie koffie aanbied als het wat langer duurt voodat de politie er is: “Moet ik dan mee met de politie naar het politiebureau als ze straks komen?”. En dan zeg ik altijd, om de verdachte rustig te houden: “Dat beslist de politie zelf, ik kan daar niets over zeggen. Misschien hoef je niet mee”. Onzin natuurlijk … maar het houdt ze rustig. En als de politie dan komt, rijbergen, dan volgt er ook geen geweld.
En rijsbergen, nu hoef je niet voor de vijfde keer te schrijven dat de onruststoker niet naar mij luistert en gewoon de winkel uit gaat lopen want in de praktijk zal dat niet gebeuren.