stenger straffen

• Jobthecop

Vanmorgen op de voorpagina van het AD: Hoofd Nederlandse rechters vindt strenger straffen neit op zijn plaats en keurt de plannen van het kabinet om het aantal taakstraffen te verminderen, af. Dit vanwege de veel lagere recidive bij taakstraffen. daarnaast kent Nederland volgens hem de strengste straffen in Europa.

Ik denk dat er best wel streng gestraft wordt maar dat er veel winst valt te halen in het sneller straffen: eerder voor de rechter, eerder dagvaarden, meteen weten dat je fout zat en wat het je gaat kosten. Andere meningen?

en mag ik dan gelijk een balletje opgooien over de taak van de politie bij het aan de deur gaan om boetes te incasseren, vonnissen te betekenen en OPS-gesignaleerden op te halen? Ik zie het wel als een taak van de politie, omdat het een voortvloeisel is van het werk. Immers, die straffen zijn uitspraken na aanhoudingen of boetes die wij zelf verricht hebben. Andere meningen? Kom maar op…

Jobthecop

• ­­¥ Lotje ­­¥

Ik ben voor strengere straffen . in ons landje is het soms lik me vestje . ze lachen soms om een boete ……Sommige steken het in de zak en zeggen nog wel dank je wel .

• Arie

Strenger straffen zal idd niet helpen criminelen af te schrikken (zie bijv. USA). Maar in gevangenisstraf zit ook nog een aspect vergelding. En die moet niet vergeten worden!!

Vind dit soort uitspraken ook niet normaal: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8363998/__Werkstraf_na_spannen_kabel_over_de_weg__.html?sn=binnenland,buitenland

• - Gerard -

Zeker strenger straffen en de politie hoeft die boetes niet te innen op Kerstavond of tijdens voetbalwedstrijden. Gewoon direct na vonnis afschrijven van de rekening. Dus; rechter legt 1.000 euro boete op, en direct wordt het afgeschreven. Of je dan nog 10 euro op je rekening hebt staan of 20.000 euro in de min, maakt niks uit.

• wim76

Job,

Ik weet niet meer zeker of je een collega bent maar goed.

Er wordt wel degelijk NIET streng gestraft.

Neem bijvoorbeeld een woninginbraak.

Bij het OM is een regel dat voor elke bewezen woninginbraak standaard 6wkn staat.

Te belachelijk voor woorden.

Zo ken ik bepaalde groeperingen in mijn werkgebied die vele inbraken plegen.

Worden notabene in een open inrichting gezet waar ze alleen door de weeks 's avonds moeten slapen en overdag moeten werken.

In het weekend mogen ze ook thuis slapen.

Mag jij mij gaan vertellen wat voor een inbreker onder “werken” wordt verstaan.

Om het maar niet te hebben over een van die groep die een proeftijd had, zich om 12.00 uur moest melden en even daarvoor in een onverzekerd voertuig een aanrijding heeft gepleegd, is doorgereden, verzet bij een aanhouding, collega mishandeld. En dan zegt de RC “het zou een ander persoon kunnen zijn geweest die achter het stuur zat”

En dan zeggen “NL rechters berechten redelijk streng”. Daarom staan er zoveel gevangenissen leeg, omdat we zo streng straffen.

We moeten ze niet alleen in een cel gooien maar ook kaal plukken en voor schut laten lopen in een teletubbiepak.

Dat zal ze leren.

Zo, moest het even kwijt :)

• ­­¥ Lotje ­­¥

Die jongere die zogezegd straf krijgen . pfft. . Bij ons waren ook eens van die jongeren rond de 16 die wat uitgespookt hadden en bij ons dan ook hun straf kregen . Je zou het niet geloven . ze vonden het nog leuk werk ook . Eentje vroeg toen haar( want grieten zitten er ook tussen) of ze niet bij ons kon komen werken . 8-)

Weg werkstraf hoe dan ook zet ze ook maar een aantal dagen vast

• Starsky79

Ik ben het met Wim76 eens. Streng straffen ho maar. Alleen denk ik dat het niet alleen aan een rechter ligt maar dat er ook een groot aandeel is voor het OM. Als iemand 10 inbraken op zijn naam heeft staan moet men met meer komen dan een gevangenisstraf van een paar maanden. Op een inbraak staat al meer dan 4 jaar gevangenisstraf. 90% van de inbrekers die op visite mogen komen bij de politie blijven gelijk een paar dagen (max 3) plakken. Om vervolgens door een RC weer naar huis gestuurd te worden omdat ze ‘werk’ hebben…..

Laat dat nou net het ‘werk’ zijn waarvoor men bij de RC moest komen……

De verhoudingen zijn ook een beetje zoek. Bij een verkeersmisdrijf wordt je gelijk aan alle kanten leeg geklopt, ben je je rijbewijs maanden kwijt als je 1 keer een aanrijding hebt veroorzaakt met letsel of mag je een cursus gaan doen tegen eigen kosten (naast je eventuele boete + andere sancties) Overigens vind ik dat geen verkeerde gang van zaken maar tis wel raar dat je dan voor een mishandeling waar de slachtoffers soms langer met het letsel bezig zijn minder straf krijgt.

Maar dat ligt ook grotendeels aan de eis. Ik weet wel dat een rechter ook over de eis heen mag gaan maar zoals bekend komt dat maar zelden voor en gaat men er juist (ruim) onder zitten.

Laat ze maar strenger straffen.

En die boetes innen en/of personen ophalen voor een kort of lang verblijf bij de ‘ Hotels P.I. ’ is voor mij niet zo'n probleem. Altijd wel een moment waarop dat gedaan kan worden. En de kerst/oud en nieuw of een WK of EK zijn mooie middelen om iemand mee onder druk te zetten.

Gr.

• LM

Boetes direct afschrijven waardoor een negatief saldo ontstaat kan natuurlijk niet, dan zadel je de bank met het probleem op. Wel zou er een regeling kunnen komen waarbij het CJIB op eenvoudige wijze (zonder tussenkomst van de rechter) een onherroepelijk vonnis kan incasseren. Dat zou veel gedoe voorkomen. Veel betekeningen zien echter op andere zaken, zoals uitreiken vonnis, betekenen NOH etc. Dat zal blijven en het ligt het meest voor de hand dat de politie dit doet, om daar weer een aparte dienst voor op te richten lijkt mij niet nodig.

• - Gerard -

LM, wel een beetje met de tijd meegaan. Als jij nu naar een onbemande tankstation gaat en je drukt daar jouw bankpasje in dan gaat er ook een heel systeem aan het werk. Daar merk je zelf niks van maar op dat moment wordt een bedrag gereserveerd bij de bank, ten kostte van jouw bankrekeningnummer, zodat de bank de transactie van jouw rekening naar het rekeningnummer van het tankstation kan overmaken. Tank jij voor een 10 euro dan reserveert de bank 100 euro.

Goed ….. denk even mee. Moet jij voorkomen en gaat het OM 150 euro boete eisen of 1.000. Weet ik veel. Dan vindt er vanuit het OM vooraf een reservering voor een bedrag van 150 euro, 1.000 euro, plaats bij jouw bank en denk jij, noem maar wat, een dag voordat het proces plaatsvindt nog 1.000 euro op de bank te hebben staan en wil je dat opnemen, dan kan dat dus niet.

En daarbij, LM, banken ontlenen hun bestaansrecht juist door schulden van derden aan de bank.

Wijst de rechter de eis van het OM toe dan geeft hij daarmee het OM toestemming het opgelegde bedrag direct af te schrijven. Er ligt dus een uitlspraak van de rechter aan ten grondslag.

• LM

Ik kan je redenatie niet helemaal volgen. Dat reserveren van een bedrag kan alleen als jij voldoende saldo op je rekening hebt staan, dan wel een overeenkomst hebt met de bank dat je tot een bepaald bedrag rood mag staan. Het kan niet zo zijn dat de overheid (let wel de overheid is in dit geval gewoon concurrent schuldeiser) haar vordering afwentelt op de bank waar een persoon toevallig een rekening heeft lopen. De bank moet zelf een afweging kunnen maken of zij een krediet willen geven aan een bepaald persoon. In de regel is dit niet de categorie trouwe betalers dus of de bank op dit soort klanten zit te wachten is maar de vraag. Mijn idee zou zijn dat de overheid wel meer bevoegdheden zou mogen krijgen om op het moment dat er sprake is van een OH dwangmiddelen in te zetten. Bijv. loonbeslag, inhouden uitkering, eventueel beslag op een banktegoed etc. Dit kan men op afstand regelen en dat scheelt een hoop gedoe. Uiteindelijk moet de pijn wel gevoeld worden door de veroordeelde en niet afgewenteld worden op een derde, dus ook niet zijn bank.