Het blijft triest ..

• mwb

Ik kan lezen. Vriendelijk verzoek om je vragen iets in te korten en geen 4 vragen in 1 zin te stellen.

Wat ben ik blij dat er een politiechef is die hardop zegt dat hij weigert om nog verder met Suriname te werken als daar een dictator/ cocaïnedealer aan de macht is.

Waren er daarvan in Duitsland ook maar een paar miljoen geweest in de jaren '30.

De uitspraken van Welten zijn helemaal niet vreemd.

Van politiemensen wordt verwacht dat ze niet vriendschappelijk met criminelen omgaan.

Het is Welten's taak om daar op toe te zien.

Hoe kan hij dat met droge ogen doen als er van hem tegelijkertijd wordt verwacht dat hij met Bouterse zoete koekjes gaat bakken?

Vervolgens legt Welten dat probleem netjes neer op de tafel waar het hoort: de politieK. met een K er achter.

Het is of wel, of niet met criminelen omgaan.

Met zo'n houding is niets mis lijkt me.

Dat is voor politici soms lastig om mee om te gaan, vooral als goede relaties belangrijker zijn dan principes.

Het gaat er jou om dat een korpschef denkt dat hij de baas is.

Dat is hij ook, daarom heet hij ook zo.

Hij is de chef van het korps en daarom ook de aangewezen figuur om met deze materie om te gaan.

• - Gerard -

Ik zie dat toch anders. Een korpschef is een ambtenaar die is aangesteld om namens het bevoegde gezag het politiekorps te leiden. En dat beperkt zich wat mij betreft tot pesoneelsbeleid, investeringen in nieuwe technieken, het draaiende houden van een club. Ik lees hier op het prikbord vaak genoeg dat de korpsleiding geen enkel gevoel/idee heeft wat er zich allemaal plaatsvindt op de werkvloer. En Welten is daar het schoolvoorbeeld van al beperkt dat beeld zich niet tot zijn eigen werkvloer maar beschikt de man over een wereldvreemd realiteitszin.

Even over dat Surinameverhaal. Het Amsterdamse korps levert blijkbaar een bijdrage aan de politie van Suriname. Dat betreft dan materieel en opleiden/ondersteuning van politieagenten in Suriname. Het Surinaamse volk heeft op democratische wijze gekozen voor een president die in Nederland op de opsporingslijst staat. Maar meneer Bouterse is niet de Surinaamse politie. Het is dus zaak dat de Surinaamse politie vakbekwaamheid wordt bijgebracht. En dat betekent in de meest extreme situatie dat de Surinaamse politie onderzoek tegen de Surinaamse president kan instellen wanneer deze de verkeerde richting op gaat. Dat de Surinaamse politie niet het private eigendom wordt van de Surinaamse president. De politiehulp gaat naar de Surinaamse politie en niet naar de politieke leiding en is een investering voor nu en de toekomst. Wat Welten, wat mij betreft zegt, is dat de Nederlandse regeing heeft besloten hulp te bieden en dat hij vanuit zijn positie als korpschef dat wel even tegen zal houden. En dat is politiek bedrijven. Misbruik maken van jouw positie als korpschef. Kijk, jij mag best bezwaren hebben tegen beslissingen genomen door onze democratische regering t.b.v een andere democratisch gekozen regering. Wat mij betreft had Nederland nooit begonnen aan de hulp aan Suriname. Suriname is een onafhankelijk land. Maar kern is dat Nederland heeft gekozen voor hulp en dan kan het niet zo zijn dat een lokale Nederlandse politieboer dat gaat dwarsbomen vanwege zijn eigen private motivatie.

Het is dus elke keer voor mij. Waar liggen jouw bevoegdheden als korpschef en die liggen wat mij betreft op het gebied van ondergeschikt zijn aan het bevoegde gezag leiding geven aan politiepersoneel.

• mwb

De taken en bevoegdheden die een korpschef wat jou betreft moet gebruiken, zijn jouw idee.

De praktijk komt daar niet geheel mee overeen.

Want in de praktijk nemen lieden die volgens jou de baas zijn, bepaalde beslissingen niet, die dan worden overgelaten aan de korpschefs.

Want keihard zeggen wat je niet gaat doen, dat past niet bij een minister.

In de toekomst gaat dat veranderen; er komt 1 landelijke chef en die wordt door de minister aangesteld. Meer in jouw straatje. Die kan dan het vuile werk voor de minister op zich nemen.

Nu heeft een korpschef heeft een beheerder boven zich, de burgemeester van de grootste stad. In zijn geval Van der Laan, die het met Welten eens was inzake Suriname.

• Hyperactief A-P

Kan je ook nog wel eens lachen - Gerard - ? Gewoon een vleugje humor, er zijn al zoveel mensen die teveel zure regen hebben geslikt. Ik schreef mijn reactie met een grote knipoog. Voor de rest sluit ik me aan bij het antwoord van mwb 16/01/2011 10:11. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Reja

Straks komt er één landelijk politiekorps, opgedeeld in tien regio's. Althans dat hoorde ik een zeer hoog geplaatst ambtenaar van het Ministerie van Justitie onlangs zeggen. Vrij vertaald dus één landelijke chef en 10 regio's met ieder z'n eigen chef. Dus nog genoeg poppetjes over om “wat te roepen” zullen we maar zeggen.

• Reja

Psss, ik heb ‘m wel eens zien lachen, maar op zo’n moment heb je natuurlijk net geen camera bij je !

• Hyperactief A-P

:D:D:D Gelukkig maar Reja.;) Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Dat is inderdaad precies in mijn straatje. Vergelijkbaar met defensie. Nooit gelazer mee. De een na de andere vliegbasis wordt opgeheven. Niemand wil naar Afghanistan maar we gaan. Nogmaals, het gaat er niet over of ik het ergens mee eens ben maar dat we doen wat we in dit land hebben afgesproken. Bevoegd gezag >>>> uitvoeringsinstantie. Ander zijstraatje. 2/3 van de UWV kantoren gaat dicht. En dat kan allemaal OMDAT het bevoegde gezag die de baas in dit land is dat besluit. En Welten en Van der Laan ….. tsja, beide PvdA en dan luisteren moeten naar een rechtse regering. En ook hier doet het er wat betreft volstrekt niet toe wat een Van der Laan over de hulp aan Suriname vindt. Die hulp biedt de Nederlandse regering aan, niet de stad Amsterdam.

Maar mwb …. je gaat nog heel wat meemaken met deze regering. Ik kan niet wachten.

• - Gerard -

Sluit aan op de rechtspraak en justitie. Heb ik ook gehoord.

• - Gerard -

Natuurlijk kan ik wel lachen. Ik lag bijna dubbel van het lachen toen het klpd 300 meter van de stoel van Welten een van Nederlands meest gezochte criminelen uit zijn woning plukte. Haha, de zak hooi. 300 Meter van meneer zijn stoel van waaruit hij over de politieregio Amsterdam Amstelland regeert. Het zou me niks verbazen als de buurman van Welten de grootste wietplantage van Nederland in zijn loods heeft en Welten wekelijks gaat sporten met die buurman..