Met een dergelijke vraagstelling heeft het geen zin om antwoord te geven. Zou dat de reden kunnen zijn dat je nog geen antwoord op je vraag hebt?
Maar goed, als is de kans nagenoeg nihil, stel dat het toch zou gaan gebeuren: het dragen van een burka wordt een misdrijf.
Dan nog heb je de situatie dat de politie een afweging maakt in wat ze doet en niet.
Dat is iets anders als de wet niet uitvoeren, het is simpelweg een keuze maken in het (veel te grote) werkaanbod wat de politie heeft.
Dagelijkse praktijk, Gerard, de politie moet dat doen omdat politici vaak te laf zijn om hardop te zeggen wat er niet kan worden gedaan.
Je draaft vreselijk door als je dat politiestaat noemt, waarbij je tevens laat zien dat je geen idee hebt wat een politiestaat is.
In een politiestaat doet de politie nl. letterlijk wat er wordt opgedragen (he, verrek, laat dat nou het zijn wat jij wil……).
Een democratie is iets waar mensen voor hun mening mogen uitkomen; ook politiemensen.
Dat is het antwoord op de vraag, en daar zul je het mee moeten doen.
Ik maak ook keuze's.
Ook ik ga burka dragende bewoners van mijn wijk niet najagen, net zo goed als dat ik chemische fabrieken in mijn wijk niet ga controleren, de technische staat van treinen en trams in wijk mij een worst zal wezen, net zo min als veiligheid bij de vuurwerkverkooppunten. Anderen doen dat maar, ik niet.