Het blijft triest ..

• - Gerard -

KlaasVaak, je bent volgens mij eventjes van het juiste spoor af. Ik snap ergens wel dat jij denkt, vindt, dat het verbod op gezichtsbedekkende kleding iets met de WID te maken heeft maar waar haal JIJ dat dan vandaan? Ik gaf ook al aan pvv-er aan dat als hij, of ik, over straat lopen jij als politieagent ook GEEN IDEE hebt wie ik ben. En ga je mij dan staande houden omdat jij niet weet wie ik ben of word ik staande gehouden omdat ik ergens van verdacht word? Als iemand in een winkel iets steelt, als is het voor 1 euro, dan wordt die persoon aangehouden. Kom jij toch ook niet langs om te zeggen dat jij een aanhouding voor diefstal een te zwaar middel vindt en je staandehouden wel vindt voldoen? En dat jij persoonlijk wel eventjes een bonnetje gaat uitschrijven en dan mag de dief weer gaan?

Nee, aanhouden …. voorgeleiden. Heeft volgens mij, want daar heb ik nog niets over gehoord of gelezen, helemaal niets, nada, noppes met de WID te maken.

• Hyperactief A-P

Ik heb het nog niet meegemaakt. Aldus: KlaasVaak.

Oké bedankt KlaasVaak, dat is duidelijk, ik was benieuwd naar de reactie's van burka dragers dan.

Wie bedoel je met ‘ze’ ? De politieagenten of de burkadragers?

Dat lijkt me nogal duidelijk, de burka dragers natuurlijk. En de rest is duidelijk, bedankt. Groetjjes v Hyperactief A-P.

• mwb

“De reacties van de burka dragers”

Die zijn er niet, want het komt in de praktijk niet voor.

Als je het idee hebt dat dit dagelijkse kost is, moet je toch ernstig teleurstellen.

Het gebeurt praktisch nooit.

• - Gerard -

Nee, die zijn er niet want je komt ze nooit tegen..

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/wp-content/uploads/2009/12/boerka3.jpg&imgrefurl=http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2009/12/04/boerka/&h=332&w=468&sz=25&tbnid=a74yzjpeajcIGM:&tbnh=91&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dboerka&zoom=1&q=boerka&hl=nl&usg=__g-QAOj-CMLuLwW-NlkEffL4gJ5k=&sa=X&ei=LVQvTbS8EcOSOvScuMoK&ved=0CCMQ9QEwAA

http://www.terdiscussie.nl/index.php?showtopic=6383&st=140

En kinderverkrachters kom je ook nooit tegen, of mensen die hun eigen kinderen mishandelen, of hun vrouw. Als je je ogen dicht doet …… dan zijn ze er niet.

• mwb

De term “aanhouden” wordt het interview ingebracht door Jeroen Pauw.

Welten brengt daar tegen in dat hij “nog moet zien of het zo ver komt”.

De enige die op “aanhouden” door dramt is Jeroen Pauw.

Jeroen Pauw is geen tweede kamerlid, en ook geen agent.

Hij is een interviewer, die de zaak scherp weg zet om een scherp interview te krijgen.

Dat Jeroen het zegt, betekent niet dat alle agenten in Nederland vrouwen met Burka's gaan aanhouden.

Jeroen Pauw gaat daar namelijk niet over.

Er zijn nog minder ingrijpende middelen.

De Nederlandse wet, waarvan jij, Gerard, vind dat de politie die moet uitvoeren, zegt ook dat het optreden van de politie in verhouding moeten staan tot het gepleegde feit.

Die afweging is aan de agent zelf, en die wordt daar achteraf op getoetst.

Als iemand niet mee wil werken aan vaststelling van zijn identiteit, (wat dus een specifiek probleem kan zijn bij het uitschrijven van een bekeuring tzv van dragen burka) kan iemand worden meegenomen ter vaststelling van zijn identiteit. Ziedaar de link met de WID.

• - Gerard -

Ik weet niet wat Jeroen Pauw er mee te maken heeft. De man stelt een vraag en Welten geeft een antwoord waar de tweede kamer, de minister, de PVV en de politievakbond niet vrolijk van worden. En nou ga jij me uitleggen dat meneer Pauw er niet over gaat. Werk jij bij de recherche of bij justitie mwb? Zullen we de fout daar leggen waar die hoort te liggen. Ik gaf aan dat de man wereldvreemd is. Veegt met wetten die hem worden opgelegd uit te voeren en te handhaven, zijn reet af. Telt particuliere videocamera's op bij het totaal aan politiecamera's om bestuurders die nog iets op hun kerfstok hebben onmiddelijk uit het verkeer te trekken en is fel tegenstander, maar dat niet alleen, van winkelontzeggingen. Winkelontzeggingen die volgens hem GELUKKIG niet worden uitgereikt aan draaideurcriminelen. Wat hem betreft komt het ook nooit tot winkelontzeggingen maar zal, wanneer de winkelbedrijven uiteindelijk verlies gaan draaien door de diefstallen, het begeleid winkelen aan de orde zijn.

En dat, mwb, is de korpschef van Amsterdam.

Aan de orde is het aanhouden van personen die in de openbare ruimte gezichtsbedekkende kleding dragen en dat heeft NIETS, voor zover ik het nog steeds heb begrepen, met de WID te maken. het is dus zaak dat de verdachte wordt voorgeleid bij de OvJ en niet een bekeurinkje van een agent.

• Hyperactief A-P

mwb Schreef:

——————————————————-

> “De reacties van de burka dragers”

>

> Die zijn er niet, want het komt in de praktijk

> niet voor.

> Als je het idee hebt dat dit dagelijkse kost is,

> moet je toch ernstig teleurstellen.

> Het gebeurt praktisch nooit.

Nee dagelijkse kost had ik niet verwacht mwb, ik ben ook van deze wereld, en weet dat het niet om hele legers gaat. Sterker nog, in bepaalde gebieden van Nederland heb je mensen die er nog nooit één gezien hebben. Maar ik ben dus wel benieuwd wat zo'n iemand zou doen als er naar de ID gevraagd wordt. Trouwens, wist je dat er onder die burkadragers ook Nederlandse vrouwen zijn? Dus autochtone Nederlandse vrouwen? Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak

WAT IS DE MEERWAARDE VAN AANHOUDEN BIJ OVERTREDING VAN EEN EVT. BURKAVERBOD? DIE IS ER NIET

Een stukje uit een toelichting van Wetboek van Strafvordering:

“Op grond van zijn ervaring, inzicht en de door het OM gegeven beleidsvoorschriften, dient de opsporingsambtenaar te beslissen of hij van zijn bevoegdheid (klaasvaak: om over te gaan tot aanhouden) gebruik maakt. De onmiddelijke voortzetting van de vrijheidsbeneming moet voor onderzoek van de overtreding ONMISBAAR zijn.”

"Het (ophouden voor) onderzoek is gericht op het verrichten van een eerste onderzoek waaronder het verhoor van de verdachte en diens identificatie.

Het doel van het ophouden voor onderzoek is het scheppen van de mogelijkheid van een eerste onderzoek."

Wat aan de orde is is dat:

-er op enig moment een wet is die de burka verbiedt.

-derhalve heb je een strafbaar feit op heterdaad ***

-daarbij is er een verdachte

-op een verdachte kun je dwangmaatregelen toepassen (echter alleen voorzover dat proportioneel is, zie bovenstaande quotes):

-dus kun je: staandehouden en bekeuren OF aanhouden waarna de aanhouding getoetst moet worden en dus voorgeleiding een verplicht feit is en enig onderzoek mogelijk is.

- - maar aanhouden biedt geen meerwaarde want na staandehouden kun je:

-een boete uit te schrijven aan de verdachte

-DAN dien je om de boete uit te schrijven aan de juiste verdachte van het feit, de identiteit van de verdachte vast te stellen

-dus via identificatieplicht kom je bij de WID

-dan volgt het moment van identificeren waarvoor de burka afmoet

-gesteld dat de verdachte meewerkt gaat de burka af en identificatie een feit

-agent schrijft de boete

-de verdachte vervolgt voorzien van bekeuring zijn/haar weg (zonder burka)

-gaat de burka niet af: geen identificatie mogelijk en een conflict met WID dus de (burka)overtreding maakt dat je al snel met de WID te maken hebt of krijgt

Het vaststellen van de identiteit van de verdachte van de overtreding van het burkaverbod kan op straat.

Immers: de verdachte zal, nadat de overtreding tot stoppen is gebracht door de politie, toch zonder burka verder moeten.

M.a.w.: de burka zal af moeten waarmee de overtreding is beëindigd.

Ook als de verdachte, om mij onbekende reden, aangehouden wordt gaat deze zonder burka op het politiebureau uit omdat zij anders meteen weer een overtreding begaat waarvoor zij kan/zal worden bekeurd.

Er hoeft op een politiebureau geen enkel onderzoek gedaan te worden naar het strafbare feit van het dragen van de burka.

*** dit in tegenstelling tot de winkeldiefstal die jij aanhaalde die door de agent niet gezien is en dan nog moet voor een diefstal een onderzoek gedaan worden naar de elementen van het strafbare feit diefstal, teweten

–enig goed

–dat geheel of tendele aan een ander toebehoort (horen om vest te stellen wat de verdachte EN DE AANGEVER verklaren over eigendom van het goed)

–wegneemt (horen om vast te stellen hoe de verdacht verklaart over hoe hij het goed in bezit kreeg)

–het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen (horen om vast te stellen wat het oogmerk was waarvoor het goed werd weggenomen)

Indien verklaringen van de verdachte niet in lijn zijn met de verklaringen van de aangever zal de verdachte geconfronteerd moeten worden met de verklaringen van de aangever.

Dit doet zich allemaal niet voor met een eenvoudig vast te stellen overtreding van een burka verbod.

Dat is op heterdaad vastgesteld door een opsporingsambtenaar en dus geen verder onderzoek naar het feit noodzakelijk.

Hooguit als de identiteit niet kan worden vastgesteld door weigering van het afdoen van de burka.

ECHTER dan wordt de verdachte aangehouden voor de WID en zulks komt nu ook reeds voor bij andere strafbare feiten.

• mwb

- Gerard - Schreef:

>

> Aan de orde is het aanhouden van personen die in

> de openbare ruimte gezichtsbedekkende kleding

> dragen en dat heeft NIETS, voor zover ik het nog

> steeds heb begrepen, met de WID te maken. het is

> dus zaak dat de verdachte wordt voorgeleid bij de

> OvJ en niet een bekeurinkje van een agent.

Aan de orde is miet het aanhouden , maar het strafbaar zijn van het dragen van burka's.

Dat journalisten “strafbaar” vertalen met “aanhouden” is hun verantwoordelijkheid.

Dat daar dan misverstanden over ontstaan is jammer, maar ligt niet aan de politie.

Ik zal de link tussen Burka en WID nogmaals uitleggen.

Als iemand niet mee wil werken aan vaststelling van zijn identiteit, (wat dus een specifiek probleem kan zijn bij het uitschrijven van een bekeuring tzv van dragen burka) kan iemand worden meegenomen ter vaststelling van zijn identiteit. Ziedaar de link met de WID.

• mwb

Je begint al met mijn posting verkeerd te interpreteren.

Doe je dat bewust of onbewust ?