Agenten krijgen smartphone

• - Gerard -

Ja, een foto met een naam. Kijk je eventjes een maandje niet, een andere foto-tje en een andere naam. Die kerel ken ik dan van gezicht. Een paar jaar geleden zaten we gezellig op het terras en mijn vriendin speelde toen nog graag vollybal. Op het marktplein werd dan een bak zand gestort en dan konden inwoners van mijn gemeente, maar ook andere gemeentes teams samenstellen en met elkaar de sportieve strijd aangaan. Heel leuk en gezellig. Tot het moment dat de gemeente besloot dat dat spektakel niet doorging omdat de gemeente tegen de politie, de ambulance en de brandweer ging watervoetballen. De rest, wij gewone burgers dus, waren niet welkom om deel te nemen. We mochten hun uiteraard wel komen aanmoedigen. Zo vertelde mij dat mijn vriendin. Ik zat me kapot te ergeren aan die lui.

Maar goed, daar deed die wijkagent dus ook aan mee. En toen had ik hem voor het eerst gezien. En dat walgelijke vertoon (bloemetje voor de winnaars en een fles wijn voor de wethouder omdat die zich opgeworpen had als scheidsrechter) is denk ik zo'n 3 jaar geleden, de inwoners spraken er schande van, en is heel verstandig naar mijn weten ook nooit voor herhaling vatbaar geweest. In die tijd heb ik ONZE wijkagent volgens mij 1 of 2 keer op straat gezien.

Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken. Ik vind de politie als organisatie echt een rampenclub maar daar staat tegenover dat er mensen werken die niet alleen voorzal aardig zijn maar ook hun stinkende best doen er iets van te maken.

Want de politie is toch een beetje een club van: Wij zijn dienaars, wij verlenen u graag hulp en dienen u met alles wat wij in huis hebben maar …… op welke manier wij u dienen of wanneer wij u hulp verlenen dat maken wij zelf wel uit, daar heeft u, o gewone burger, geen klote mee te maken. Want het onbreekt u in alle gevallen aan van verstand van politiezaken. Dus, als u wat van de politie vindt, dan brengt u dat maar naar de gemeente.

• - Gerard -

KlaasVaak, we praten nu langs elkaar heen. Ik heb het nooit over mijn smartphone gehad anders dan dat ik een voorbeeld had willen geven wat nu het verschil is tussen jouw terminal telefoon en mijn smartphone die zelfs door de beste hacker niet te kraken valt.

M.a.w., als de politie met smartphones gaat werken kan dat alleen, om alleen al de voorspelbare ellende in de pers te voorkomen, als die smartphones van de politie super beveiligd zijn.

We kennen immers electronische enkelbanden. Gaat een veroordeelde buiten zijn gebied dan gaat er, als het goed is, een signaal naar de toezichthouders. Pas je die techniek nou toe op de smartphones van de politie dan zou je een systeem kunnen bedenken, en die bedacht ik gisteravond ter plekke, waarbij de politieagent een smartphone heeft en een zender, seperaat van elkaar bij zich draagt en zodra de politiesmartphone en de zender meer dan 15 meter van elkaar gescheiden worden …. door verlies of diefstal, de zender een signaal aan de politiesmartphone geeft om de software te wissen en zichzelf uit te schakelen. En dan niet op zijn houtje touwtje manier, maar echt goed beveiligen.

Dat lijkt mij een manier om realtime met de smartphone te kunnen werken. En dan maakt het volgens mij niet uit of jij de informatie lokaal op jouw telefoon hebt staan of dat dat via jouw terminalidee zou moeten.

Kijk, als jouw dienstwapen wordt gestolen of je verliest jouw dienstwapen, dan wordt ook niemand daar blij van. Hooguit een oneerlijke vinder. Dus ja, wat bedenken de knappe koppen dan? Een wapen die alleen te gebruiken is als de agent zijn vingeradrukken bekend maakt bij het dienstwapen. Bestaat al, maar ik heb niet het idee dat de Nederlandse politie dit soort dingen echt oppakt.

• KlaasVaak

die beveiligde enkelband is zo veilig tot je een plak lood om je enkel(band) wikkelt

dan kan die ook niet meer op een gezet interval een OK melding verzenden,

maar daar zal de dragen worst aan hebben als ie besloten heeft zich aan het toezicht te ontrekken

en waarom een superbeveiliging op ELKE smartphone

als de webapplicatie op een server draait die in een bunker staat

voorafgaand aan elke bevraging een vingerafdruk, en vervolgens inlognaam en wachtwoord en klaar is klara.

zo werkt de RET ook al jaren bij het controleren van de opgegeven identiteit.

En dat is ook de enige juiste manier.

Want de gegevensbestanden zijn niet buitenshuis en altijd uptodate.

Ongeacht wanneer de smartphone is bijgewerkt, want dat is niet nodig.

• - Gerard -

Goed dan, als jij dat dé manier vindt, dan heb ik daar vrede mee.

• Starsky79

Ok sorry lag gevoelig…….

Maar dat de organisatie van de politie een ramp is klopt!. ZIt er midden in.

Overigens is jou voorbeeld erg schandalig. Leuke band krijg je dan met de inwoners van het dorp of de wijk.

Maar goed weer ff terug naar het onderwerp:

Naar mijn idee moet de wijkagent gewoon op de fiets stappen en de wijk in gaan en lekker rond rijden/aanspreekbaar zijn en moet hij vooral niet gaan zeggen waar hij gaat uithangen via twitter met z'n smartphone. Kost weer een partij geld wat we nu juist moeten gaan bezuinigen dus…..

• - Gerard -

Twitter is gratis. En de agent hoeft niemand te vertellen of hij een arrestant met veel moeite het hok in heeft gekregen of een boterham aan het oppeuzelen is. Waar het wat mij betreft over gaat is dat een agent kan meelezen op Twitter, bijvoorbeeld meelezen met personen die de aandacht van de agent verdienen. Er zijn tal van toepassingen waarom Twitter voor de wijkagent een handig -eventueel opsporings- -middel kan zijn.

• Planner

Meekijken op twitter kan toch ook gewoon vanaf een PC gedaan worden, daarvoor hoef je geen smartphones uit te delen. Ik moet er niet aan denken dat agenten de hele dag door op hun smartphone kijken om alle tweets van degenen waar zijn belangstelling voor hebben te lezen.

• - Gerard -

Dan denk je ergens anders aan. Politieagenten hebben ook allemaal een vuurwapen en volgens mij zitten ze daar ook niet de hele dag naar te kijken. Twitter is een gratis applicatie en KlaasVaak heeft al een aantal toepassingen genoemd waarvoor de politieagent een smartphone zou kunnen gebruiken. Ik heb zelf een Iphone en je wilt niet weten welke applicaties daarvoor beschikbaar zijn. Dat is van een handleiding EHBO tot het bedienen van mijn Tv, van het opvragen van mijn banksaldo met mutaties tot Funda. Het NOS journaal in perfect beeldkwaliteit tot navigatiesysteem. Maar ik kan de Iphone ook omtoveren tot een zaklampje, eierwekker en verzin het maar, het bestaat. Skype, Hyves, Facebook, Twitter, het zit er allemaal GRATIS op.

• Planner

Ja ja, ik weet wat een smartphone is en wat je er allemaal mee kan doen. Naast een heleboel handige zaken die je (al dan niet gratis) kunt doen, kan je er ook een heleboel zaken GRATIS mee doen die totaal geen toegevoegde waarde hebben voor het werk van een agent, zoals je zelf al aangeeft, het bedienen van een TV, het opvragen van je banksaldo, een mutatie op funda, enz, enz…

Jij gaf in het vorige bericht ook een voorbeeld warvan ik het voordeel van de smartphone niet zie, namelijk het volgen van tweets van mensen die een wijkagent wellicht interessant vind. En net als Lans vind ik het omgekeerde, namelijk zelf tweets gaan plaatsen ook geen taak van een wijkagent, maar goed, daar verschillen wij kennelijk van mening. En ja, natuurlijk kan je zo'n smartpone ook gebruiken om systemen te raadplegen, en natuurlijk moet dat veilig plaatsvinden, waarbij ik de oplossing van KlaasVaak meer zie zitten als die van jou, Maar wat wij daar van vinden is niet van belang, daar gaan wanneer het aan de orde is, een heleboel mensen een ei over leggen, en ik denk dat zij er dan of van af gaan zien, of kiezen voor een oplossing zoals KlaasVaak die beschreven heeft.

Maar ik heb al vaker aangegeven, ik lees nergens dat de smartphones met dergelijke fnctionaliteit uitgerust gaan worden, het gaat om de sociale netwerkfunctionalitiet en nogmaals, ik zie daar geen enkele meerwaarde.

• - Gerard -

Ik vind het verschil tussen hoe KlaasVaak het ziet en hoe ik het zie niet zo belangrijk, dat was meer het aftasten wat en hoe het gebruik van de smartphone veiliger is. En ik gaf alleen maar aan dat Facebook en Twitter, naast alle andere applicaties die ik noemde, GRATIS zijn, en daarmee per defintie NIETS KOSTEN. Jij ziet de meerwaarde niet maar waar het over gaat is dat mensen binnen de politie die meerwaarde wel zien -de politie Twittert er nu ook al flink op los- en wij zullen moeten afwachten of die meerwaarde in de praktijk waargemaakt kan worden.

http://politie.twittergids.nl/

Maar jij, beste Planner, komt bij mij toch een beetje over als iemand die gewend is zijn correspondentie per brief te doen. Dus, iemand vraagt aan nepagent Planner of hij het telefoonnummer van het politebureau mag hebben en jij dan zegt: “Eh……. wij hebben geen telefoon bij de politie en kunnen het prima af met de ouderwetse postbode …. je stuurt maar een brief. Werkte in 1950 ook prima dus waarom zou het nu, anno 2011, niet werken?”

Edit: ik hoor Rob Trip, nieuwslezer bij het NOS Journaal, zeggen dat de Egyptische overheid de social medias Twitter en Facebook uit de lucht gehaald hebben omdat de demonstranten hun protestdemonstraties via Twitter en Facebook organiseren……..

Dus …..I rest my case ….. eh … ik bedoel, ik ga nu maar eens pitten…