OM: Geef bewakers meer bevoegdheden

• Planner

Jij zegt het. Vind je het erg dat ik mij niet ga verdiepen in de bevoegdheden van de 1100 verschillende sooren BOA's, en of de persoon over wie Gerard het heeft nu wel of geen bevoegheden heeft. DIe politieagent heeft de bevoegdheid in ieder geval wel, en die heeft daarbij verder niemand nofig, Dat is in ieder geval duidelijk.

• Alert

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Ga er maar vanuit dat de beveiliger het gebruik

> van handboeien dient te verantwoorden. De man had,

> uit de reportage, toen hij op de grond lag al in

> de handboeien geslagen kunnen worden. Had hij ook

> geen mes kunnen trekken. Kijk, je kunt alles wel

> moelijker maken dan het is maar het zijn vaak de

> omstandigheden ter plaatse op het moment dat het

> zich afspeelt. Je zou dus kunnen afspreken dat

> elke winkeldief automatisch handboeien omgelegd

> krijgt als hij verdacht wordt van winkeldiefstal

> en is aangehouden en daar aan mee dient te werken.

> Al was het maar om de veiligheid van de beveiliger

> te kunnen garanderen. Net zo goed dat

> winkelbedrijven nu ook al met tekstborden aangeven

> dat van elke diefstal aangifte bij de politie zal

> worden gedaan.

Wanneer mag iemand geboeid worden?

Artikel 22

*

1.De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.

*

2.De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.

Dus niet iedere winkelboef mag geboeid worden, lees ik in de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren. Iemand die netjes meewerkt, MAG niet eens geboeid worden, aangezien hij niet aan de criteria van afboeien voldoet.

• - Gerard -

Niemand nodig? Waarom zijn ze dan altijd met twee man? Grapje hoor….. maar de agent controleerde ook op aanwijzing van Paulus de boskabouter een paar jochies die aan het vissen waren. Ik denk dat de agent een dagje mee moest om zelf te kunnen kijken waar de ‘ echte zware criminaliteit’ van NEEderland zich afspeelt.

• Hampie

Ik zou het toch maar eens gaan doen, want er zijn maar 6 soorten van boa's in Nederland en geen 1100.

• Hampie

Beste Gerard, het is tegenwoordig zo dat studenten van de politieschool 2 dagen meedraaien met milieuboa's voor hun milieumodule. Dus waarschijnlijk was dat het geval in dat voorbeeld.

• - Gerard -

Weet je Alert, je weet er helemaal niks van. De meeste winkeldieven die ik heb aangehouden krijgen handboeien omgelegd. Noem het gerust transportboeien. Want regeltje 2 geldt al heel snel voor de politieagenten.

Verder vergelijk je appels met peren. Ik heb nog nooit een politieagent of een OA van de KMar een winkeldief zien aanhouden en 20 minuten, soms zelfs een uur, moeten wachten op de komst van een persoon aan wie de winkeldief overgedragen dient te worden. Je vergelijkt situaties van politieagenten en KMar die dwangmiddelen aan hun uniform hebben hangen met onbewapende beveiligers en gaat daar dan eventjes de regeltjes die gelden voor die ambtenaren op projecteren.

Die winkeldief uit de reportage had wat mij betreft gelijk in de boeien geslagen mogen worden. Had hij nooit zijn mes kunnen pakken en was ook niet in staat geweest snel weg te rennen. Precies de redenen waarom politieagenten en OA van de KMar handboeien aanleggen.

En ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet weet hoe politieagenten het gebruik van transportboeien verantwoorden maar de overheid inschattend zal het wel een hokje aankruizen zijn op een formulier waar een (h)OvJ kennis van neemt. Nogmaals, geen idee.

• Hampie

Boa's hoeven bij een aanhouding niet altijd de politie erbij te laten komen, als wij een persoon aanhouden dan brengen we hem/haar zelf over naar het wijkteam bureau over en doe dan ook de voorgeleiding.

• - Gerard -

Ik denk dat Planner bedoelt dat 1.100 verschillende uniformen zijn maar eh ……6?

Jachtopzieners, Brugwachters, Scheepvaartmeesters, Parkeercontroleurs, Conducteurs, Sociale Rechercheurs, Boswachters, Milieuopsporingsambtenaren, AID- en VWA-ambtenaren, Medewerkers van de Arbeidsinspectie, Opsporingsambtenaren van de FIOD-ECD (sinds 1 januari 2008 aangesteld als Algemeen Opsporingsambtenaar, Marktmeesters, Gemeentelijke verordening-controleurs, Flora- en Fauna beheerder, Leerplichtambtenaren, Medewerker bouw- en woningtoezicht, Tunnelwachters, Controleurs vaarwegen, Inspecteurs dierenbescherming, Brandweercommandanten, Douanebeambten, Buitengewoon Opsporingsambtenaar van Politie en Gemeentelijk Opsporingsambtenaar

En dan hebben we nog de politie BOA's

Meldkamercentralisten, Servicecentrum medewerkers (0900-8844), Teleservicemedewerkers (alleen voor het opnemen van telefonische aangiften voor kleine vergrijpen, zonder daderindicatie of getuigengehoor), Baliemedewerkers, Koeriers, Facilitaire dienst, Medewerkers Arrestantenzorg/vervoer en medewerkers parketpolitie, Recherche assistenten, Radar- / snelheidscontroleurs, medewerkers Verkeershandhavingsteams (VHT), Medewerkers Vreemdelingenpolitie

• Hampie

> En ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet weet

> hoe politieagenten het gebruik van transportboeien

> verantwoorden maar de overheid inschattend zal het

> wel een hokje aankruizen zijn op een formulier

> waar een (h)OvJ kennis van neemt. Nogmaals, geen

> idee.

Artikel 23

De ambtenaar die gebruik heeft gemaakt van handboeien als bedoeld in artikel 22, eerste lid, meldt dit onverwijld schriftelijk aan de meerdere, onder vermelding van de redenen die tot het gebruik van handboeien hebben geleid.

• Reja

Meen je dat nou ? Dus als je een verdachte boeit en overbrengt naar een bureau, dan ga je je chef berichten dat je een verdachte geboeid hebt ? Zoiets zou je toch in je verbaal moeten kunnen zetten zonder het specifiek je chef te gaan vertellen.