Als mijn fiets van 800 euro gestolen wordt, doet de politie niks. Dat heeft er werkelijk geen ruk mee te maken of ik al dan niet verzekerd ben maar met het strafbare feit diefstal.
Gerard, Als jij een diefstalverzekering voor je fiets hebt, dan zal je aangifte moeten doen om aanspraak op de verzekering te kunnen maken. Als je geen verzekering hebt dan kan je wel aangifte doen, maar ik denk dat menige burger daar de noodzaak niet echt van ziet. Het zal de politie weinig uitmaken of jij verzekerd bent, die zijn gewoon verplicht de aangifte op te nemen.
Als ik dezelfde dag een winkeldief aanhoud, precies hetzelfde artikel 310 strafboek van strafrecht, omdat hij een pakje sigaretten heeft gestolen ter waarde van 5 euro komen er twee agenten opdraven
Tja, maar dan is de verdachte inmiddels aangehouden. Wil jij dat de politie op elke aangifte van fietsendiesftal een onderzoek gaat doen naar de dader en deze op gaat sporen. Er worden honderduizenden fietsen per jaar gestolen. Hoeveel agenten zijn daarvoor nodig? Er worden ook veel meer winkeldiefstallen gepleegd als dat er daders door beveiligers of winkelpersoneel worden aangehouden. Ook daar doet de politie geen onderzoek naar.
Als alle misdrijven wel zouden worden ingevoerd en dat is een factor 6 van de huidige invoer, dan weet ik wel zeker dat er in ICT geinvesteerd zal gaan moeten worden, dat heeft niets te maken met de tijd dat er mee gemoeid is om de aangiftes in te voeren. En als de invoer 3 keer sneller kan, heb je nog steeds heel veel personeel nodig om alle aangiftes in te voeren. Capaciteit die niet gebruikt kan worden om misdrijven op te lossen.
Die meneer van de vakbond zegt helemaal niet dat er geen 49.500 agenten zijn. Hij zegt dat van die 49.500 agenten er 31.500 op straat te vinden zijn.
Hij zegt helemaal niet dat er 49.500 politieAGENTEN zijn, maar politieMENSEN. de 31.500 die op straat te vinden zijn dat zijn degenen met IBT, de Algemeen Opsporingsambtenaren (inderdaad niet alleen maar in de rang van agent) die je in principe naar elke klus kan sturen. De ander 18.000 zijn lang niet allemaal AO's maar veelal BOA's. Die doen administratieve en ondersteunende taken. Bijvoorbeeld een forensisch deskundige, heeft geen IBT, want die moet geen boeven vangen of op straat surveilleren, maar die doet sporen onderzoek, een ondersteunende taak, en ook dat is noodzakelijk om misdrijven op te lossen.
En als we het over agenten hebben dan hebben we het niet over de rang politieagent maar alle rangen en richtingen binnen de politieorganisatie.
Dat is nu precies het probleem. Want dat is jouw definitie en zo hanteert iedereen zijn eigen definitie. Ik zou zeker niet alle richringen binnen de politieorganisatie “agent” noemen. Een agent staat voor mij meer synoniem met “Algemeen Opsporingsambtenaar”, en dat zijn er zeker geen 49.500.
Neem nu bijvoorbeeld de arrestatieteams. Wat mij betreft is dat ook een ondersteunende functie, maar die vallen wel onder de definitie die de meneer van de bond hanteert voor de groep van 31.500. Ze zijn volledig bevoegd, hebben IBT (en veel meer dan dat), maar zijn niet bezig met het oplossen van misdrijven of het geven van noodhulp, en zijn dus niet als zodanig “op straat” te vinden. Verkeers BOA's zijn wel op straat te vinden, zijn voor heel veel burgers heel zichtbaar, hebben geen IBT. en vallen dus niet onder zijn defintie. Veel burgers zullen hen echter wel als “agent” zien, want dat ze geen rangonderscheidingstekens hebben en niet (volledig) bewapend zijn dat valt ze niet op op het moment dat zij de boete in ontvangst nemen.