Ivo Opstelten: Politie moet meer op straat zijn.

• Planner

Gerard

Als mijn fiets van 800 euro gestolen wordt, doet de politie niks. Dat heeft er werkelijk geen ruk mee te maken of ik al dan niet verzekerd ben maar met het strafbare feit diefstal.

Gerard, Als jij een diefstalverzekering voor je fiets hebt, dan zal je aangifte moeten doen om aanspraak op de verzekering te kunnen maken. Als je geen verzekering hebt dan kan je wel aangifte doen, maar ik denk dat menige burger daar de noodzaak niet echt van ziet. Het zal de politie weinig uitmaken of jij verzekerd bent, die zijn gewoon verplicht de aangifte op te nemen.

Gerard

Als ik dezelfde dag een winkeldief aanhoud, precies hetzelfde artikel 310 strafboek van strafrecht, omdat hij een pakje sigaretten heeft gestolen ter waarde van 5 euro komen er twee agenten opdraven

Tja, maar dan is de verdachte inmiddels aangehouden. Wil jij dat de politie op elke aangifte van fietsendiesftal een onderzoek gaat doen naar de dader en deze op gaat sporen. Er worden honderduizenden fietsen per jaar gestolen. Hoeveel agenten zijn daarvoor nodig? Er worden ook veel meer winkeldiefstallen gepleegd als dat er daders door beveiligers of winkelpersoneel worden aangehouden. Ook daar doet de politie geen onderzoek naar.

Als alle misdrijven wel zouden worden ingevoerd en dat is een factor 6 van de huidige invoer, dan weet ik wel zeker dat er in ICT geinvesteerd zal gaan moeten worden, dat heeft niets te maken met de tijd dat er mee gemoeid is om de aangiftes in te voeren. En als de invoer 3 keer sneller kan, heb je nog steeds heel veel personeel nodig om alle aangiftes in te voeren. Capaciteit die niet gebruikt kan worden om misdrijven op te lossen.

Gerard

Die meneer van de vakbond zegt helemaal niet dat er geen 49.500 agenten zijn. Hij zegt dat van die 49.500 agenten er 31.500 op straat te vinden zijn.

Hij zegt helemaal niet dat er 49.500 politieAGENTEN zijn, maar politieMENSEN. de 31.500 die op straat te vinden zijn dat zijn degenen met IBT, de Algemeen Opsporingsambtenaren (inderdaad niet alleen maar in de rang van agent) die je in principe naar elke klus kan sturen. De ander 18.000 zijn lang niet allemaal AO's maar veelal BOA's. Die doen administratieve en ondersteunende taken. Bijvoorbeeld een forensisch deskundige, heeft geen IBT, want die moet geen boeven vangen of op straat surveilleren, maar die doet sporen onderzoek, een ondersteunende taak, en ook dat is noodzakelijk om misdrijven op te lossen.

Gerard

En als we het over agenten hebben dan hebben we het niet over de rang politieagent maar alle rangen en richtingen binnen de politieorganisatie.

Dat is nu precies het probleem. Want dat is jouw definitie en zo hanteert iedereen zijn eigen definitie. Ik zou zeker niet alle richringen binnen de politieorganisatie “agent” noemen. Een agent staat voor mij meer synoniem met “Algemeen Opsporingsambtenaar”, en dat zijn er zeker geen 49.500.

Neem nu bijvoorbeeld de arrestatieteams. Wat mij betreft is dat ook een ondersteunende functie, maar die vallen wel onder de definitie die de meneer van de bond hanteert voor de groep van 31.500. Ze zijn volledig bevoegd, hebben IBT (en veel meer dan dat), maar zijn niet bezig met het oplossen van misdrijven of het geven van noodhulp, en zijn dus niet als zodanig “op straat” te vinden. Verkeers BOA's zijn wel op straat te vinden, zijn voor heel veel burgers heel zichtbaar, hebben geen IBT. en vallen dus niet onder zijn defintie. Veel burgers zullen hen echter wel als “agent” zien, want dat ze geen rangonderscheidingstekens hebben en niet (volledig) bewapend zijn dat valt ze niet op op het moment dat zij de boete in ontvangst nemen.

• Planner

Jij hebt het over slechte cijfers m.b.t. het oplossen van misdrijven. En dan kijk jij waarschijnlijk naar het percentage misdrijven dat opgelost wordt? Maar wat zegt zo'n percentage? Als er volgend jaar 2 keer zoveel misdrijven gepleegd worden dan wordt het percentage opgeloste misdrijven waarschijnlijk gehalveerd, want het aantal misdrijven dat opgelost wordt veranderd daardoor niet. En als het alleen maar gaat om het aantal c.q. percentage misdrijven, dat kan je natuurlijk makkelijk verhogen door grote onderzoeken niet meer te doen en alleen maar allemaal kleine, makkelijk op te lossen zaken aan te pakken. Zoals bij Zembla ook werd aangegeven, in die statistieken wordt geen onderscheid gemaakt tussen het soort misdrijf, elk misdrijf is er 1.

Als jij een winkeldief aanhoudt, waar een paar agenten een paar uur werk aan hebben, en wellicht kan dat aantal nog naar beneden gebracht worden door de adninistratieve rompslomp te bepekren, telt net zo zwaar als de oplossing van een moord waar een heel team van agenten (en andere politiemensen) wellicht maanden aan hebben gewerkt. En de ene moordzaak zal ook veel arbeidsintensiever zijn als de andere, en soms wordt de dader ook niet gevonden.

Sommige cijfers interesseren jou niet en andere wel. Maar alle cijfers houden met elkaar verband. Er wordt met cijfers gespeelt. 3000 agenten erbij, maar die kwamen dus niet, nu zijn het 49.500 politieagenten, maar zijn dat agenten of zijn dat politiemensen? En van die 31.500 agenten “op straat”, hoeveel uur werken die gemiddeld. Al die gegevens hebben invloed op het aantal “agenten” wat dagelijks op straat te vinden is en dat misdrijven kan oplossen.

• - Gerard -

Toch vreemd dat je geen idee hebt waar het CBS de cijfers vandaan heeft maar blijkbaar kun jij er zelf wel een paar honderdduizend produceren. Ga er maar van uit dat die 8.000.000 klopt. Daar is het CBS namelijk voor.

En verder ging het mij even om deze zin: 'Want ik kreeg naast het Proces verbaal een keurig papiertje namens de Korpschef mee dat gezien de prioritering, er met mijn aangifte niets gedaan werd. Dat kan ik mij goed voorstellen, ik heb ook liever dat de politie naar echte boeven op zoek gaat.' Wat is voor jou het verschil tussen iemand die een fiets jat van 800 euro en eentje die een pakje sigaretten jat t.w.v. 5 euro?' Wat moet je, volgens jou in godsnaam dan wel jatten om een echte boef te zijn?

• - Gerard -

Nou, van die 31.500 op straat weten we in ieder geval dat ze maar 60% van hun werktijd op straat doorbrengen. En of dat nou FTE's zijn boeit mij niet want een agent kan ook de hele dag niemand aanhouden, hebben we nog geen enkel misdrijf mee opgelost. Ik bedoel, als de agenten onderweg zijn naar een ongeval daar lossen we een moordzaak niet mee op. Moordzaken worden gedaan door rechercheurs en al dat andere volk wat jij noemde, dus daar is geen straatagent voor nodig om misdrijven op te lossen.

• Planner

Daar zit geen verschil tussen. Maar ik ben wel zo realistisch dat ik niet verwacht dat als ik aangifte doe van diefstal van mijn fiets, of in mijn geval vernieling van mijn auto (de spiegel was erag getrapt en over de hele lengte was een diepe crash gemaakt), er een onderzoek gedaan gaat worden en de dader(s) opgespoort worden. Als ik niet verzekerd zou zijn geweest had ik alsnog aangifte gedaan, ondanks dat ik weet dat de dader toch niet gevonden gaat worden en ik er helemaal ziek van zou zijn (dat was ik al ondanks mijn verzekering!), en dat laatste werd dus bevestigd door de brief die ik er bij kreeg.

Verwacht jij dat de politie werk maakt van diefstal van een pakje sigaretten als jij de dader niet op een presenteerblaadje aanlevert? Dan moeten er nog wel vele duizenden politieagenten/mensen bij, zeker als het aantal van 8.000.000 misdrijven klopt.

En ik produceer geen cijfers, ik herhaal alleen de cijfers die genoemd worden. Dezelfde cijfers die jij ook gebruikt, alleen leggen wij die, net als in de uitzending van zembla, de cijfers anders uit. En dat is een bekend probleem, want in dit soort discussies worden vaak getallen genoemd, zonder daarbij precies te definieren waar de getallen nu precies op slaan. En dan ontstaat er een welles - nietes spel, terwijl je alleem maar duidelijk moet gaan benoemen wat je bedolet, maar duidelijk is deze Minister allerminst, om maar weer terug te komen bij het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

• Planner

Gerard. onder die 31.500 zitten ook rechercheurs die gewoon volledig bevoegd zijn en IBT hebben (dat was de selectie die hij maakte), die meestal niet op straat, maar vaak achter hun bureau met het oplossen van misdrijven bezig zijn en daarbij ook onderstend worden door die 18.000 politiemensen die niet volledig bevoegd en/of geen IBT hebben.

En inderdaad, de agenten in de noodhulp zijn met vele andere zaken bezig, en er zullen dagen zijn dat die geen verdachten aanhouden. En dat jou het niet uitmaakt of het FTE zijn, voor een chef van een afdeling is dat echter wel van belang. Want die kan de capaciteit (lees uren) maar 1 keer inzetten. en 5 partmers van gemiddeld 80 % kunnen net zo veel doen als 4 fulltimers. Eigenlijk doen ze minder, want ze moeten allemaal wel alle opleidingen doen, en dus is de netto capaciteit minder als bij fulltimers.

• De Enige Echte Fritsie

Rob II, ik denk dat het een goede vraag is die jij stelt: Is er onvoldoende kennis of onvoldoende tijd voor kwaliteitscontrole. Er speelt overigens meer in die 40%. Ik krijg op mijn team zaken terug van het OM om redenen die je werkelijk niet zou durven vermoeden.

Eea heeft direct te maken met de werkdruk op het OM en het feit dat men daar mensen heeft belast met kwaliteitscontrole die het spoor af en toe bijster zijn.

Zo kreeg ik recent een zaak terug van een collega, een simpel wildplasfeit.

De collega had omschreven dat hij zag dat de betrokken persoon stond te urineren en maakte dit op uit het feit dat deze met de voorzijde van het lichaam richting een gevel stond, de man beide handen voor zijn geslachtsdeel had en je zag dat er een straal vocht vanaf zijn lichaam richting de gevel spetterde.

Verbaal kwam terug (onherstelbaar) met de opmerking: Hoe weet verbalisant dat het urine was? (bv geur van ammoniak etc).

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we een monster nemen en het NFI laten bepalen of hier sprake was van wildplassen? dat zijn we snel uitgepist, om het zo maar te zeggen.

Dit is slechts een enkel voorbeeld uit een reeks van velen.

het OM werkt dus actief mee aan die 40%.

mzzl,

Frits.

• Jobthecop

Niet helemaal waar gerard! Winkeliers kunnen tegenwoordig ook een civiele claim indienen tegene en winkeldief. Het bedrijfsschap Detailhandel verzorgt dat helemaal. De winkelier krijgt dan 151 euro van de winkeldief en 25 daarvan gaat naar het bedrijfsschap. Dus je wordt er wel wijzer van, heowel natuurlijk niet zoveel.

En fietsendiefstal is gewoon een lastige, net als woninginbraak. Wij hebben tegenwoordig een chipscanner waarmee we gestolen fietsen kunnen scannen op chips en op framenummer en dat werkt vrij goed, maar dan moeten mensen bij hun aangifte wel het framenummer kunnen opgeven.

• - Gerard -

Ik ken die convenanten met stichtingen. Ze betalen alleen heel erg slecht dus hoelang winkeliers dat volhouden … ik moet het nog zien.Mijn maatje heeft van zo'n stichting nog 3.000 euro tegoed, dus hij is voorlopig maar weer gestopt met die VORM van bureaucratie.

Ik lees net dat de spoorwegpolitie een aantal bureau's gaat sluiten, dus de afbraak van de politie gaat nog elke dag door.

• Planner

Het kan misschien aan mij liggen, maar het doel is meer blauw op straat. Meer blauw op straat betekend dus minder blauw op het bureau. En minder blauw op het bureau betekend volgens mij dus ook minder kantoorruimte. En dus zou het zo maar kunnen zijn dat er ook bij andere korpsen bureaus gesloten gaan worden als het doel slaagt.

Er wordt gesteld:

"De locaties op het station zouden te duur en niet echt nodig zijn voor het politiewerk. "

maar ook is men nog niet zo ver dat men durft te stellen dat er meer blauw op de stations komt, maar het wordt in ieder geval niet minder

"Het KLPD benadrukt dat er wel wordt bezuinigd op kantoren, maar dat dit niet betekent dat er minder politie op de stations zal zijn."

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/289890/Kantoren-spoorwegpolitie-verdwijnen-van-acht-stations.htm