Jij noemt maar wat cijfers, maar juist die cijfers zijn het probleem. Want iedereen heeft zo zijn/haar eigen belang met die cijfers, en dan worden die cijfers dus te discussie gesteld. Die meneer van de vakbond zegt dus dat er geen 49.500 agenten zijn. En dat klopt ook, wat veel personeel wat de laatste jaren is aangenomen zit in ondersteunende diensten. Volgens mij zijn het juist die ondersteunende diensten die voornamelijk met het oplossen van misdrijven bezig zijn. forensische experts zijn niet inzetbaar als agent, maar zijn van groot belang in veel onderzoeken. Computerexperts zijn tegenwoordig waarschijnlijk van groot belang. Er worden telefoontaps gedaan, en dat moet natuurlijk wel uigeschreven worden zodat de recherche er iets aan heeft. Je kan wel alleen agenten opleiden, maar die hebben ook maar 2 handen.
Als je bij de politieagenten taken kunt weghalen, daar experts opzet dan ben je denk ik efficient bezig. het is dan een beetje flauw om te gaan roepen dat er geen 49500 agenten zijn, want daarmee worden die politieambtenaren die niet op straat ingezet worden, weggezet als een soort minderwaardige krachten.
Wat betreft de aangiftes. Stel nu voor dat er wel 7000000 extra aangiftes zouden zijn. laten we uitgaan dat 1 fulltime ambtenaar 1700 uur werkt, en dat een gemiddeld aangifre een uur werk is. Dan zouden er ruim 4000 ambtenaren extra nodig zijn om al deze aangiftes in te voeren. En dan zou er in de systemen dus zo'n 6 keer zoveel informatie staan, systemen die het nu al niet aankunnen. Overigens ben ik benieuwd naar hoe het CBS aan dat getal van 8000000 misdrijven komnt. Het zou namelijk beteken dat de gemiddelde burger in Nederland zo'n 1 keer per 2 jaar te maken heeft met een misdrijf, waar men dan geef aangifte doet.,Als ik om mij heen kijk, ken ik niemand die mij de afgelopen jaren heeft verteld over een nisdrijf waar geen aangifte van is gedaan. Het lijkt mij dan ook erg onwaarschijnlijk dat het om zoveel misdrijven gaat.
Als het gaat om misdrijven die niet worden aangegeven, dan gaat het naar ik aanneem meestal om zaken als bijvoorbeeld fietsendiefstal. of vandalisme. Zoals ik hier ook wel eens verteld heb, heb ik een aantal keer aangifte gedaan van de vernieling van mijn auto. Dat moest namelijk van de verzekering, Maar als je daarvoor niet verzekerd bent, kan ik mij goed voorstellen dat je geen aangifte doet. Dat is namelijk zonde van de tijd, van zowel de aangever als de politieambtenaar. Want ik kreeg naast het Proces verbaal een keurig papiertje namens de Korpschef mee dat gezien de prioritering, er met mijn aangifte niets gedaan werd. Dat kan ik mij goed voorstellen, ik heb ook liever dat de politie naar echte boeven op zoek gaat. Maar waatom zou ik dan aangofte doen? En waarom daar tijd van de politie insteken? Maak een mooie webportal, waar je als burger ivm met verzekeringstechnishe zaken aangifte kan doen, waar verder niemand wat mee doet.