blussen van kleine brandjes

• kinglyon@zeelandnet.nl

Vaak hoor je dat de politie een beginnende brand heeft geblust (gelukkig) meestal omdat zij eerder ter plaatse zijn dan de brandweer.

Op zich is dit prachtig , helaas gebeurt dit vaak met een poederblusser van 2 kilo.

Poeder geeft veel nevenschade ! waarom gebruiken jullie geen schuim (vorstvrij)

• Rob II

Een politieauto is geen brandweerauto en is er geen ruimte om verschillende blusmiddelen mee te nemen.

• Starsky79

En dan kun je er ook nog bij vermelden dat bij het gebruik van een blusmiddel een beetje kennis van zaken belangrijk is. Zomaar een blusser leeg spuiten op brandje is leuk maar heeft niet altijd het gewenste effect. En elk blusmiddel moet je weer anders gebruiken.

En laten we eerlijk zijn, de mannen en vrouwen van de brandweer zijn er nu eenmaal voor opgeleid en moeten ook wat te doen hebben…. :D:P;)

• mwb

Dat is een afweging die in het verleden ooit is gemaakt.

Een en ander is ongetwijfeld op hoog niveau overlegd met de brandweer.

(Zo Arie, jij bent wel snel)

• - Gerard -

Hoe kom je er eigenlijk bij dat de politie MEESTAL eerder bij een brand is dan de brandweer. Wie belt de politie als er brand is? Volgens mij bel je met 112 en dan vraagt die telefonist wie je wil spreken; Politie, ambulance of brandweer. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dan zegt: ‘eens even denken hoor …. er is brand, ach schakelt u mij maar door naar de politie’.

En uh …. UIT is UIT.

• Johan

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Hoe kom je er eigenlijk bij dat de politie MEESTAL

> eerder bij een brand is dan de brandweer. Wie belt

> de politie als er brand is? Volgens mij bel je met

> 112 en dan vraagt die telefonist wie je wil

> spreken; Politie, ambulance of brandweer. Ik kan

> me nauwelijks voorstellen dat je dan zegt: 'eens

> even denken hoor …. er is brand, ach schakelt u

> mij maar door naar de politie'.

>

> En uh …. UIT is UIT.

De politie is er inderdaad vaak eerder omdat ook al vraag je om de brandweer de politie ook ingelicht wordt,

meldkamers van beide zitten tegenwoordig ook nog eens bij elkaar.

daar komt bij dat de politie meestal al op de weg is en de brandweer niet

• - Gerard -

Heel apart. Ik hoorde mijn zwager laatst zeggen dat de politie achter de brandweer aanreed om te controleren OF ze wel naar een melding gingen, want anders….. ‘Op de Bon’. Maar goed, in de grotere steden zal het wel anders zijn dan ‘het platteland’ waar ik woon.

• Starsky79

Hoe zo op de bon dan Gerard? Die brgijp ik even niet.

Trouwens:

Het komt heel vaak voor dat wij (de politie) het verzoek krijgen van de brandweer om te gaan kijken of de brandweer nodig is om te komen. Als het om een stapel papier gaat wat verder geen kwaad kan ga ik niet de brandweer er bij roepen. Verder is het zo dat bij meldingen van brand (dus geen automatische brandalarmen) de politie altijd in kennis wordt gesteld. 9 van de 10 keer rijdt er een eenheid van de politie naar de locatie waar de brand gemeld is. Dit voor de veiligheid van de brandweer en om eventuele ramptoeristen op een afstandje te houden. Dit laatste dan bij wat grotere incidenten uiteraard. Bij een containerbrand komt de politie overigens niet ter plaatse. Die worden ter onfo aangenomen tenzij er een mogelijke dader in het zicht is uiteraard.

En aangezien de politie 24 per dag op straat zit, is het dus ook zo dat we redelijk vaak eerder ter plaatse zijn als de brandweer.

Gr

• - Gerard -

Starsky79 Schreef:

——————————————————-

> Hoe zo op de bon dan Gerard? Die brgijp ik even

> niet.

>

Onrechtmatig gebruikmaken van OGS.

>

> Trouwens:

>

> Het komt heel vaak voor dat wij (de politie) het

> verzoek krijgen van de brandweer om te gaan kijken

> of de brandweer nodig is om te komen. Als het om

> een stapel papier gaat wat verder geen kwaad kan

> ga ik niet de brandweer er bij roepen. Verder is

> het zo dat bij meldingen van brand (dus geen

> automatische brandalarmen) de politie altijd in

> kennis wordt gesteld. 9 van de 10 keer rijdt er

> een eenheid van de politie naar de locatie waar de

> brand gemeld is. Dit voor de veiligheid van de

> brandweer en om eventuele ramptoeristen op een

> afstandje te houden. Dit laatste dan bij wat

> grotere incidenten uiteraard. Bij een

> containerbrand komt de politie overigens niet ter

> plaatse. Die worden ter onfo aangenomen tenzij er

> een mogelijke dader in het zicht is uiteraard.

Precies, het gaat toch over kleine brandjes? Als er complete straten afgezet moeten worden en dat dan de politie komt lijkt mij vrij logisch.

> En aangezien de politie 24 per dag op straat zit,

> is het dus ook zo dat we redelijk vaak eerder ter

> plaatse zijn als de brandweer.

>

> Gr

• Arie

Als we het dan toch over ‘ ramptoeristen’ hebben:

Ik zeg: hiermee wek je - wellicht ongewild - een indruk die je eigenlijk niet wilt wekken….

Maar dat even terzijde :)