In Amsterdam-Amstelland zit men op drie verschillende lokatie's. Politie op de Elandsgracht, Brandweer bij kazerne IJ-tunnel en de GG&GD op de Achtergracht.
Een poederblusser is veiliger dan een schuimblusser bij elektriciteitsbranden.
Ik vind dat elke ‘gewone’ politieauto een 9-kilo poederblusser bij zich zou moeten hebben. En ook twee halfgelaatsmaskers met gecombineerde filterbus of een militair gasmasker, dat ook bruikbaar is bij een terroristische aanslag of andere ramp.
Een politieauto is namelijk soms eerder bij een brand dan de brandweer, bijvoorbeeld omdat die politieauto daar toevallig vlakbij rijdt, als de melding gedaan wordt. En er zijn meer politieauto's dan brandweerauto's. En de brandweer kan toevallig druk zijn met andere branden. En met een flinke brandblusser kan in een vroeg stadium van een brand soms gigantische schade worden voorkomen. Bovendien kan een brandblusser soms worden gebruikt bij een moeilijke aanhouding.
Als de kofferbak van een politieauto niet groot genoeg zou zijn om een 9-kilo poederblusser mee te nemen, kan daar in de toekomst rekening mee worden gehouden bij de aankoop van politieauto's. Die kunnen dan zonodig wat groter zijn, desnoods ten laste van het aantal politieagenten.
In een politieauto zou ook andere extra uitrusting aanwezig moeten zijn, zoals twee kleine doorzichtige schilden, twee langere wapenstokken, twee ME-helmen, regenkleding, infrarood-kijker, kompas, regenzeil, droge kleding, less lethal weapons, laptop, enz…
Goedemorgen ,
Ik snap de ophef niet helemaal , er zijn gewoon 2 hulpdiensten die de burger helpt en daar moeten we blij mee zijn !
Maar de keuze voor welk blusmiddel , zeker omdat de rating van schuim omhoog is gegaan én ze zijn vorstvrij ( kijk uit niet allemaal)
En dat is voor het platteland of de grote boze stad hetzelfde….
Verzekeringen kunnen ook nog wel eens vervelend doen , als blijkt dat je droger een half jaar later kuren krijgt……
Groetjes,
Yvonne van Leeuwen
www.vanleeuwenfiresupplyzeeland.nl
Dat van die verzekeringen is maar al te waar. De auto van een collega werd naast het bureau in de brand gestoken. De brandweer bluste de zaak met poeder. De verzekering vergoedde wel de schade van de brand, maar niet van de blussing. En poeder vernietigd ieder electrisch systeem, dus alle moderne electronica kun je afschrijven.
Er kunnen in elke normale politieauto ook twee verschillende brandblussers worden meegenomen, met bijvoorbeeld elk vier kilo blusmiddel. De ene brandblusser kan dan ABC-poeder bevatten en de andere schuim. De agenten kunnen dan afhankelijk van de situatie voor één van beide kiezen, afhankelijk van de situatie.
Een ander voordeel van twee vier-kilo-brandblussers boven één negen-kilo brandblusser is, dat er dan een reserve brandblusser is, als er één zou weigeren. En een lichtere brandblusser is makkelijker te hanteren bij een arrestatie dan één met negen kilo blusmiddel. Misschien is het daarvoor zelfs nog beter om in elke auto een brandblusser te hebben van twee kilo inhoud en één van vier kilo inhoud met een ander blusmiddel.
Of er kan één brandblusser plus een branddeken worden meegenomen, die in noodgevallen eventueel ook kan worden gebruikt als extra reddingsdeken voor slachtoffers.
Bovendien kunnen er plastic flessen met drinkwater worden meegenomen in politieauto's, die multifunctioneel te gebruiken zijn voor brandjes blussen, EHBO, oogwassing na pepperspray, drinken, handen wassen, enz… Dat kan bijvoorbeeld lang houdbaar bronwater zijn.
Hampie Schreef:
——————————————————-
> Weetje wat van Dam, ik zou gewoon 24/7 in iedere
> politie regio een waterwerper meelaten draaien met
> de noodhulp. Dan heb je altijd water genoeg en je
> zit nog beschermd in een gepanserde en van
> overdruk voorziene cabine.
Ik ben erg voor creatieve brainstorming en dat lukt soms via een grapje. Misschien zijn er wel mogelijkheden te verzinnen om een waterwerper technisch zodanig te veranderen, dat die de brandweer kan ondersteunen bij bluswerk. Bijvoorbeeld tijdens een ramp.
Meneer van Dam….
Als ik alle zaken die u de afgelopen weken heeft aangedragen om in een politievoertuig te stoppen moet gaan meenemen in mijn Vw Golf + dan kan ik u verzekeren dat dat niet gaat passen. Misschien moeten bij de volgende aanbesteding gaan kijken naar merken als Daf, Scania of Peterbilt……
Maar even 1 vraag waar ik benieuwd naar ben: U heeft het over het gebruiken van een brandblusser bij een lastige aanhouding. Mag ik vragen wat ik met die brandblusser moet als ik iemand aan het aanhouden ben? Dat ontgaat mij een beetje.
Met alle respect maar een brandblusser gebruik ik voor kleine brandjes en verder niet. Alles wat groter wordt is voor de brandweer.
gr.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?