Blunder KLPD

• Starsky79

Even simpel gezegd, als ik als buitenstaander hier tegen aan kijk is het natuurlijk een raar verhaal. 2 politiemedewerkers in een kar naast de plaats waar iemand om zeep geholpen wordt, een heli in de lucht en een OT die te ver weg is. Maar Gerard:

Als ik in burgerkleding met mijn kind door een winkelstraat loop waar ik niet vaak kom, die niet in mijn gebied ligt, en ik mij druk bezig hou met het doen van de boodschappen, dan nog ‘ruiken’ de kleine criminelen dat er in hun omgeving een agent is. Dat is zeg maar het zesde zintuig van een cimineel. De politieagent heeft dat vaak anders om maar dat even terzijde. Niet dat ze mij dan al hebben gezien als agent.

Dit KAN een reden zijn voor een OT om op de achtergrond te blijven. Net zo goed als dat de politie weet waarin de bekende criminelen rijden weet men van de politie ook in wat voor voertuigen er gereden wordt. Zo simpel is het. Dus kan het OT wel alle plekken naast die kar en de auto van het slachtoffer gaan bezetten maar dan denk ik dat ze er nu nog gestaan hadden. Ok was meneer H niet doodgeschoten en zou de politie dus weer een leven gered hebben. En om vanaf een afstand iemand gaan volgen die net een moord heeft begaan, en dus echt aan het vluchten is, is best lastig. Zeker als je de verkeersveiligheid ook nog in de gaten moet houden daar waar zo'n crimineel zich daar niet mee bezig houdt.

Ik weet niet of je enige kennis hebt van de luchtvaart (ik een beetje maar te weinig ben ik bang) maar het verhaal dat men vanwege het luchtruim rond schiphol het voertuig niet heeft kunnen volgen vind ik redelijk aannemelijk. Een 747/737/777 of welke type vliegtuig dan ook die aan het landen is kan niet ff snel op een andere baan neer gezet worden omdat de heli van de politie ff voorbij komt. Ik denk dat je in dat geval de veiligheid van de inzittende van zo'n vliegtuig voor gaat en dat de verdachte van de schierpartij mazzel heeft OF zijn vluchtroute goed heeft uitgekozen. Jammer dat de daders niet gepakt zijn maar wat in het vat zit…..

Dat er criminelen samen werken met de politie mag geen nieuws zijn. Dat is al zo lang gaande. Maar of dat in dit geval ook gelijk zou inhouden dat de politie een lek heeft weet ik niet. Misschien heeft de persoon zelf wel zijn mond voorbij gesproken.

Dat de politie bureaucratisch ben ik met je eens. Maar dat de criminelen slimmer zijn duf ik niet te zeggen. Zoals Planner al zei heeft de crimineel geen last van een wetten en regels. Best makkelijk ‘werken’ dan.

“Stel jezelf de vraag waarom de politie een kar ergens neerzet, dus niet verplaatsbaar, en daar een afluisterpost in installeert.”

Deze vraag stel ik mij dus niet. Ik kan daar een hele hoop over zeggen maar het heeft toch geen zin.

Maar om even met de eerste zin weer af te sluiten.

Ik begrijp dat het er “knullig” uit ziet als je dit leest en verder geen kennis van zaken hebt. En of dat onderzoek dan een rookgordijn is…. Kan geen idee.

Gr

• - Gerard -

Die vraagtekens heb ik zelf al geplaatst, daar heb ik de Rijksrecherche niet voor nodig. Voor de antwoorden wel. We kennen de cijfers van het oplossen van misdrijven door de politie. Dat is dramatisch slecht. Waarom zou ik dat dan goedpraten Planner en berichten zoals http://www.nu.nl/binnenland/2461423/een-vijf-agenten-heeft-psychische-klachten.html dragen ook niet bij om vrolijk te worden van de politieorganisatie.

Dus ja, ik heb respect voor de individuele politieagent maar de rest ……… de organisatie zelf ……. nee.

• - Gerard -

Starsky79 Schreef:

——————————————————-

>

> "Stel jezelf de vraag waarom de politie een kar

> ergens neerzet, dus niet verplaatsbaar, en daar

> een afluisterpost in installeert."

>

> Deze vraag stel ik mij dus niet. Ik kan daar een

> hele hoop over zeggen maar het heeft toch geen

> zin.

Probeer het eens, het houdt mij namelijk bezig. Het zijn teveel toevalligheden voor een simpele afluisterklus. Er is een statische afluisterpost, de auto van de crimineel parkeert precies daarnaast. Is dat georganiseerd door de politie of niet in die zin dat de crimineel en de politie samenwerkten? Kijk Starsky79, wat jij en ik vinden of denken maakt verder toch geen bal uit voor het onderzoek. Ik denk dat juristen wel raad weten hoe ze de politie moeten aanspreken.

• Hampie

Dat straatje is op een doordeweekse dag zogoed als leeg, tis een soort parkeerstraatje voor de naast gelegen sportvelden. Daarnaast is er betaaldparkeren in dat stukje en toevallig op die dag staat het helemaal vol en naast die aanhanger ,waar personeel van DTOO in ligt, is er een(gemaakte) vrije plek. Te veel “toevallig”heden bijelkaar. Hadden dan al die auto's een vergunning of betaald om te parkeren? Of was de NR zo slim om tegen stadstoezicht te zeggen, sla vandaag dat straatje maar even over? En men weet dat die bus is weg gereden richting Spaklerweg, dus het had voor de heli heel simpel geweest om die bus te volgen want de gehele omgeving is een opengebied. Om nog maar te zwijgen over het verhaal dat de comm met de heli niet werkte.

• - Gerard -

Altijd handig als er mensen zijn die ter plaatse de situatie kennen. (tu)

• LM

Gerard, ben je echt bereid te luisteren of is elke verklarende reactie van politiemensen per definitie verdacht? Laten we vaststellen dat wij geen van allen de details kennen. Vervolgens moet je maar aannemen dat er dagelijks dit soort acties plaatsvinden. Als daar geen aanleiding voor is ligt er niet standaard bij dit soort acties een AT op de hoek. Uiteraard wel als een arrestatie verwacht wordt of er beveiliging van de OT medewerkers noodzakelijk is. Als een operatie echter dermate risicovol is dat er beveiligers nodig zijn (met alle operationele complicaties van dien) dan is het maar de vraag of een dergelijke actie überhaupt doorgaat. Vermoedelijk zal men dan wachten op een beter, lees minder risicovolle, gelegenheid.

Op het moment dat er dan onverwacht zoiets gebeurt (ik kan mij niet herinneren dat zoiets ooit vaker gebeurde) dan is de operatie daar niet op ingericht. Als een wijkagent net om de hoek was komen fietsen verwacht je hoop ik ook niet dat hij in z'n fiets achter de boeven aangaat. Deze collega's hebben moeten schakelen en dit heeft vermoedelijk net even te veel tijd gekost. Je kunt een net neergeschoten persoon ook niet aan z'n lot overlaten. Wat nu ongetwijfeld zal gebeuren is een evaluatie waarbij gekeken zal worden in hoeverre dit soort acties van extra standaard waarborgen moeten worden voorzien. Maar ik hoop niet op incidentmaatregelen want daar is de politiek goed in.

• - Gerard -

Ja hoor, ik ben altijd bereid goed te lezen wat jullie van de politie schrijven. Maar ik heb slechts 1 vraag. Was dit een actie onder regie van de politie? Dat de communicatie slecht verliep is, of een lulsmoes of gewoon waar. Zal allemaal wel. En dat de operatie ingericht was voor observatie, ook prima. Boeit me ook niet. Dat schakelen van observatie naar aanhouding moeilijk was…… ik werk niet bij de politie dus, je doet maar of laat maar achterwege wat je goeddunkt.

Kijk, dat de politie geblunderd heeft, dat is duidelijk, geeft het klpd ook zelf toe. Maar dat wil niet zeggen dat het anders had gekund en dat het de agenten kwalijk te nemen valt.

Iemand die niet zwemmen kan verzuipt in 3 meter diep water. Daar hoef je de zwemmer niet op aan te spreken want het zal niet de bedoeling zijn van de zwemmer om te verzuipen.

LM …. waarom wordt die man doodgeschoten in de nabijheid van de politie? Waarom niet 15 minuten, en dag of een week eerder?

• Starsky79

Ik ken de situatie ter plaatse niet dus kan er ook niets over zeggen. Of het dus toevallig is dat de plek naast die aanhanger vrij was weet ik niet. Misschien heeft men het eea een beetje weten te sturen. Men was aan het afluisteren en hoorde dat men daar wilde afspreken. De recherche denkt: Dat is mooi gaan wij daar eens kijken of we kunnen mee luisteren. Vervolgens ziet men die aanhangwagen staan en gaat daar gebruik van maken. Vervolgens is de plek er naast ook nog vrij en parkeerd daar even een politieauto. Vlak voor het subject komt rijdt deze auto weg en is die plek vrij. Goed geregeld lijkt mij. Dat de afloop wat minder was is vervelend.

• LM

LM …. waarom wordt die man doodgeschoten in de nabijheid van de politie? Waarom niet 15 minuten, en dag of een week eerder?

Wat een rare vraag. Dat moet je aan de daders vragen. Dat het KLPD toegeeft dat zij geblunderd heeft heb ik nog niet gelezen. Dat de operatie er niet op ingericht was zou je wel moeten boeien omdat dit een verklaring is. Politiewerk is gecompliceerd en vaak veel gecompliceerder dan mensen kunnen vermoeden. Uiteraard kan het zijn dat er fouten zijn gemaakt of verbetering nodig is. Ik wacht dat graag af, maar op voorhand op basis van de beschikbare informatie concluderen dat de politie geblunderd heeft is een slag in de lucht. Politiewerk is niet maakbaar, jij maakt trouwens wel een opmerkelijk onderscheid tussen de politieorganisatie en politiemensen. Mensen vormen nml de organisatie.

• Starsky79

Kijk kennelijk iemand die vooraan stond toen het gebeurde?

Even een kleine opmekring… De NR kan wel willen dat er geen controle in de straat gedaan wordt maar ik denk niet dat de NR vervolgens in de huis aan huisbladen laat zetten dat er die dag daar gratis mag worden geparkeerd. En ik denk ook dat men niet het hele gebied met voertuigen van de NR heeft vol geparkeerd met uitzondering van dat ene plekje.

Maar goed misschien kun jij mij verklappen of het een groot of klein parkeergebied is?

En hoe weet jij dat de communicatie van/met de HELI wel werkte?

Gr