Blunder KLPD

• - Gerard -

Jij schrijft het, maar ik ben niet van de politie en weet verder bijzonder weinig van de zaak anders dan uit de media. Ik denk bijvoorbeeld; AA heeft zo'n 6.000 agenten …. hoe kun je dan uit een stad als Amsterdam ontsnappen met een VW busje?

• mwb

Ik ben Oa en vandaar dat ik af en toe scherp onderscheid moet maken tussen wat er wordt gezegd en wat anderen denken dat er was gezegd.

Je leest de kop, de kop heeft de NOS redactie er boven geplaatst.

Ik vroeg je waar de KLPD heeft erkent fouten te hebben gemaakt.

• Planner

Gerard,

AA heeft geen 6000 agenten. Er werken zo'n 6000 politiemensen in dat korps. Niet iedereen is agent, en van de agenten was niet iedereen op het moment van de aanslag in dienst. Daarnaast is een groot aantal van de agenten niet op straat bezig, maar werkt aan het oplossen van andere misdrijven. En van degenen die wel op straat zijn, zit lang niet indereen in een auto of op de motor, wat wel zo handig is als je een auto moet achtervolgen.

En wat had jij verwacht? Dat elke politieagent die in de buurt was maar even de dader(s), die zojuist iemand met doorzeefd hebben, midden in de stad met alleen hun pistool de daders even gaan klem rijden en ze dan gaan aanhouden? Achtervolgen lijkt mij het meest haalbare wat je van de gemiddelde agent mag verwachten, in afwachting van de komst van een AT die er voor uitgerust is om dit soort lieden in de kraag te vatten.

En het is dus de achtervolging die jammerlijk is mislukt. Maar ik denk dat het beter is dat deze mislukt is, als dat er midden in de stad een schietpartij had ontstaan met alle gevolgen van dien.

Onderzoek is helemaal niet nodig. Want jij hebt geen respect voor de poltieorganisatie als geheel, maar wel voor de individuele agent. Maar dat zijn dan in jouw ogen wel weer eerste klas prutsers, die 6000 agenten hebben de daders laten ontkomen en de bemanning van de helicopter die kan er waarschijnlijk ook helemaal niets van. En als klap op de vuurpijl wordt ook alles aan elkaar gelogen.

• Reja

Ik vind het helemaal niet boeiend of de KLPD fouten heeft gemaakt en al dan niet erkent. Overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Intern onderzoeken, lering uittrekken en gewoon doorgaan met ademen.

• Starsky79

Ok wbt de locatie is dat wat makkelijker praten dan. Nog even een vraag van mijn kant. Het klopt dat je in de briefing kunt zeggen dat er niet gecontrolleerd wordt die dag op die locatie, maar hoe krijg ik die parkeerplaats dan toch vol? Mensen weten dat je daar moet betalen dus zullen ze daar niet gaan staan. Je gaf zelf aan dat er vaak veel plekken vrij zijn (als ik het goed gelezen heb) dus dat is dan wel weer raar dat het helemaal vol staat.

En als die heli op een andere gespreksgroep zit als bv het OT dan kan dat nog best lastig zijn. Ik weet niet of jij agent bent maar dan weet je dat in een achtervolging even overschakelen naar een andere gespreksgroep niet zo makkelijk gedaan is. De MK kan daar een hoop in betekenen maar ik weet niet of dat bij A-A ook kan (slepen naar een andere gespreksgroep).

Gr.

• Starsky79

Eh sorry dat ik mij er mee bemoei maar ik geloof niet dat Gerard ooit heeft gezegd dat de individuele agenten prutsers zijn. Dat hij de organisaties als geheel niet hoog heeft staan kan ik mij voorstellen. En heel simpel, waar gewerkt wordt vallen spaanders en dus zijn er ook agenten/hoofagenten bij die misschien niet al te slim bezig zijn met het werk.

Gezien de veiligheid is het idd misschien maar beter dat de achtervolging niet is gelukt. Mar neemt niet weg dat het wel ernstig jammer is dat die daders niet gepakt zijn. En geloof mij de agenten die er bij betrokken zijn zullen ook echt niet blij naar huis gegaan zijn.

Gr.

• - Gerard -

http://www.politie.nl/klpd/nieuws/voor_de_pers/klpdbetreurtontkomendadersaanslagstanleyh.asp

• - Gerard -

Je hebt weinig begrepen van wat ik heb opgeschreven. Maar de rest van de lezers wel dus ik ga het ook niet aan jou uitleggen.

• Planner

Over welke prutsers heeft hij het dan?

http://politie.startpagina.nl/prikbord/13685827/13687001/re-voorstellen-voor-opsporing-en-achtervolging#msg-13687001

http://politie.startpagina.nl/prikbord/13685827/13687841/re-voorstellen-voor-opsporing-en-achtervolging#msg-13687841

• Hampie

Kijk als men aan de leiding van de pakeercontrole door geeft dat er in een straat iets gebeurd, wat men in Amsterdam wel vaker doet, dan komt daar geen controle of andere diensten.

En dat stukje straat vol maken is niet zo moeilijk, die zet je vol. Ook een vluchtroute is daar niet zo heel erg moeilijk, aan de ene kant kan je de Kruislaan op en dan zit je zo op de ringweg en via de andere kant kan je richting centrum, oost of zuidoost.

Wbt de gespreksgroepen, als deze actie alleen is opgetuigd door het KLPD-DTOO, dan zal men een eigen groep in gebruik hebben en wat ik verder heb begrepen was AA niet op de hoogte van die actie. En het is opzich geen probleem om te slepen en te koppelen, maar er zijn nog zat meldkamermedewerkers die dat nog steeds niet weten te doen. In AA heeft de recherche een eigen meldkamer(RCK) terbeschikking en daar had men gebruik van kunnen maken.