Politie personeel

• - Gerard -

wim76 Schreef:

——————————————————-

> Gerard,

>

> Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit

> als de meldkamer zegt "we hebben geen wagen

> beschikbaar"?

>

> Moeten we er een nieuwe bij toveren?

Denk eens na. Wat allemaal niet kan kan ik zelf wel verzinnen.

>

> En over dat oplossingspercentage van

> 20%….iedereen gaat er van uit dat de boef niet

> met de tijd mee gaat ofzo?

> Bij mij in de regio lopen de inbrekers al een

> tijdje met handschoenen aan, sterker, ze lopen met

> portofoons en professioneel gereedschap om

> efficient in te kunnen breken.

Ja, boeiend hoor.

> Bij veel incidenten op straat heeft merendeel van

> de bevolking niks gezien maar owee als er agenten

> bij betrokken zijn heeft ineens iedereen alles

> gezien of zijn woordje klaar.

Dat zijn Nederlanders, bemoeien zich overal mee. Hebben ook altijd een mening en weten het altijd beter dan een ander.

> Wat moet je dan met zaken waar het

> opsporingindicatie nagenoeg nul is? elke steen

> omkeren? Wat kost dat dan?

> Moet je eens kijken hoe men heeft gereageerd toen

> de korpschef van R'dam zij om allen in NL hun DNA

> in een systeem te zetten….dan schreeuwt men

> “privacy e.d.” Tja, zo gaan we het percentage

> lekker mee omhoog krijgen ondanks de technieken

> die we hebben.

wim76, als het zo makkelijk was dan schoten de bedrijfjes uit de grond om opsporingstaken van jullie over te nemen. Maar jullie noemen jezelf professionals. Ik vraag me af waar jullie eigenlijk echt goed in zijn. Professional in wat? Ik begrijp de argunenten TEGEN dna ook wel. Het bewijst niks maar jullie kunnen zaken wel zo omdraaien door te liegen en bedriegen dat het wel bewijs wordt. Als jullie nou eens 100% integer te werk gingen zou ik er ook niks op tegen hebben maar de kans dat jullie het MISBRUIKEN is gewoon te groot en bouw daar dan maar eens zekerheden in. Ik noem maar weer eens de moordzaak Andrea Luten. Wist de politie ook 100% zeker dat een vedachte de moord had gepleegd. Geen spoor van bewijs maar het lukt jullie toch door liegen en bedriegen een volkomen onschuldige zijn leven kapot te maken.

En dan ineens dient de werkelijke moordenaar zich aan …….

• Starsky79

Ok ik had het even verkeerd gelezen. Sorry daarvoor!

Maar goed In het geval van de scholen klopt het dat ze een contract hebben. Helaas niet allemaal en dan zul je altijd zien dat nou net daar wordt ingebroken en dat je dan dus niemand kunt bereiken.

Gr.

• Reja

Voor jouw informatie, beveiligingsbedrijven zijn wettelijk verplicht hun werkzaamheden (waaronder ook alarmopvolging/sleutelhouders adressen) aan te melden bij de politie. Dat gaat in ieder geval naar Bijzondere Wetten (die het dan doorsturen) en afhankelijk van de regio ook naar de politiemeldkamer en eventueel een lokaal politiebureau. In principe zou de politiemeldkamer dus goed geïnformeerd behoren te zijn of er een beveiligingsbedrijf als sleutelhouder bekend is.

In ons geval is het eenvoudig, wij komen contractueel met onze klanten overeen dat wij (alarm) meldingen afhandelen. Dus ook meldingen die op andere wijze bij ons komen en dat kan dus de politie zijn die iets meldt maar ook als een voorbij wandelende burger ons belt (en dat komt écht voor) gaan wij ter plaatse. Klant krijgt een factuurtje en iedereen is tevreden.

• Starsky79

Ja ja….. Dat zijn Nederlanders, bemoeien zich overal mee……

Dan alleen niet in de richting van de politie zeker…. Want als wij wat vragen heeft nooit iemand wat gezien of zeggen ze vrolijk: “Ik ga toch niets verklaren.” Heb je geen ene bal aan dus. En aangezien de politie getuigen niet kan verplichten een verklaring af te leggen (gelukkig) moeten we dus maar afwachten of een rechter dat wel wil doen.

====================================================================================================================

Gerard schreef

====================================================================================================================

wim76, als het zo makkelijk was dan schoten de bedrijfjes uit de grond om opsporingstaken van jullie over te nemen. Maar jullie noemen jezelf professionals. Ik vraag me af waar jullie eigenlijk echt goed in zijn. Professional in wat? Ik begrijp de argunenten TEGEN dna ook wel. Het bewijst niks maar jullie kunnen zaken wel zo omdraaien door te liegen en bedriegen dat het wel bewijs wordt. Als jullie nou eens 100% integer te werk gingen zou ik er ook niks op tegen hebben maar de kans dat jullie het MISBRUIKEN is gewoon te groot en bouw daar dan maar eens zekerheden in. Ik noem maar weer eens de moordzaak Andrea Luten. Wist de politie ook 100% zeker dat een vedachte de moord had gepleegd. Geen spoor van bewijs maar het lukt jullie toch door liegen en bedriegen een volkomen onschuldige zijn leven kapot te maken.

En dan ineens dient de werkelijke moordenaar zich aan …….

=====================================================================================================================

Zo makkelijk is het. Niemand wil met zijn/haar snufferd op de bewakingscamera is privacy, niemand wil zijn vingerafdrukken afstaan of DNA afstaan. Stel je voor dat de overheid daar gebruik van zou kunnen maken. Als je niets te verbergen hebt zie ik het probleem niet.

DNA bewijst misschien niets maar het kan verdomde handig zijn. Stel een meisje van 16 wordt verkracht door een onbekende man. Signalement, zwart gekleed, kort stekelig haar, verders niets bekend….. Onderzoek TR leverd wel wat spullen op. Tevens vinden ze sperma waaruit een DNA kan worden gehaald. He jammer nu dat we in NL niet het DNA van alle inwoners op slaan. Zeg jij me nu maar eens waar wij als politie dan moeten gaan beginnen om deze zaak op te lossen.

Dus kun je wel weer gaan lopen piepen dat er leugens zijn geweest (beetje zielige reactie als ik eerlijk mag zijn) maar ik denk dat daar wel van geleerd is. Zaken zijn niet goed gegaan in het verleden. Dat klopt. Onschuldige mensen hebben vast gezeten. Klopt ook. Men zou nu dus een systeem moet hebben die alleen onder bepaalde voorwaarden gebruikt kan worden voor het DNA. Beoordeeld door een afhankelijk persoon met inzage van het complete dossier.

Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Alleen blijkt dat voor de politie niet op mogen te gaan.

Nog een paar vragen (niet alleen voor Gerard anders wordt het misschien te persoonlijk):

Ik ben overtuigd van het feit dat ik mijn werk naar eer en geweten doe. 100% integer? Nee ik rij ook wel een te hard. Ben jij 100% integer? Of zijn jou collega's 100% integer

Waarom geen DNA databank? Als het toch niets bewijst kan het ook niet als bewijs tegen je worden gebruikt.

Waarom geen databank voor de vingerafdrukken?

Waarom niet het hele land vol hangen met (anpr/bewakings) camera?

Om nog even op het Topic terug te komen. Doordat er meer personeel moet verdwijne ga je dus krijgen dat er misschien mensen op functies gezet worden die boven hun niveau zijn. Dan kun je wel gaan verwachten dat er fouten gaan voorkomen. Dus de logica van het kabinet om de mensen uit de randstad weg te halen en te plaatsen in de andere gebieden snap ik niet. Dat is nou een voorbeeld van het verschuiven van een probleem.

Groeten

• Starsky79

Bedankt Reja, Was me bekend dat de beveiligingsbedrijven aangemeld moeten zijn. Is wel logisch ook. Maar geloof me dat er nog bedrijven of scholen zijn die geen alarmopvolger hebben. Werkt erg lastig.

En ik moet zeggen dat ik het over het algemeen prettig vindt werken met een beveiligingsbedrijf. Extra ogen 's nachts is nooit verkeerd.

Gr.

• - Gerard -

Vingerafdrukken zijn al verplicht Starky79. Zitten in elke gemeentedatabase. Zelfs die van mijn 14 jarige zoon en 11 jarige dochter.

Stel nou dat jij als politieagent een vermoord meisje vindt en in haar lichaam bevindt zich mijn sperma. Dan weet ik nu al dat ik DE LUL ben als jij mijn DNA hebt. Want ik weet dat ik ongeveer NUL procent kans heb als ik tegen jou zeg: Klopt, ik heb seks met dat meisje gehad maar ik heb haar niet vermoord.

En de echte dader van de moord op Luten werd juist als zondanig geïndentificeerd omdat de politie over DNA van de dader beschiktte. En dan toch een volkomen onschuldige zijn leven kapot maken.

O, en ik kan van mezelf zeggen dat ik in 99% van de gevallen integer ben. Dat komt doordat ik mij van niemand een ruk aantrek. Ik bepaal zelf wat ik wel en niet doe. Ik hou me in 99% van de gevallen aan de wet. En die 1% staat voor die keren dat ik, nogmaals, ik trek me van niemand iets aan, het overtreden van de wet in dat geval belangrijker vind dan het naleven van de wet.

• Planner

Gerard

Vingerafdrukken zijn al verplicht Starky79. Zitten in elke gemeentedatabase. Zelfs die van mijn 14 jarige zoon en 11 jarige dochter.

"Sinds 21 september 2009 worden er 2 vingerafdrukken van u opgenomen in uw nieuwe paspoort of nieuwe Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). Dit is verplicht en komt voort uit Europese regelgeving. Van kinderen tot 12 jaar worden geen vingerafdrukken opgenomen. "

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/zijn-vingerafdrukken-in-het-paspoort-en-de-identiteitskaart-verplicht.html

• - Gerard -

Planner, je hebt gelijk. Ik heb het mijn dochter gevraagd en eerst dacht ze dat ze wel haar vingerafdrukken heeft gegeven maar nu we er nog eens over nagedacht hebben …… inderdaad niet.

• rijsbergen

Die vingerafdrukken mogen/kunnen niet gebruikt worden in onderzoeken.

• Planner

Nog niet, maar dat gaat wel gebeuren….

"Wanneer de vingerafdrukken straks in de centrale reisdocumentenadministratie zijn opgeslagen, kunnen ze ook worden verstrekt aan een beperkt aantal andere autoriteiten, instellingen en personen. Hiervoor gelden strikte voorwaarden. Zo moeten zij op basis van regelgeving expliciet bevoegd zijn verklaard om deze gegevens op te vragen. Ook kunnen zij de vingerafdrukken uitsluitend opvragen voor een doel dat in de Paspoortwet is genoemd:

- fraude met en misbruik van reisdocumenten voorkomen en bestrijden;

- strafbare feiten opsporen en vervolgen;

- slachtoffers van rampen en ongevallen identificeren;

- handelingen onderzoeken die een bedreiging vormen voor de staatsveiligheid.

Als de vingerafdrukken worden gevraagd in verband met fraude/misbruik of strafbare feiten, kunnen zij alleen worden verstrekt aan de officier van justitie. De officier van justitie of andere autoriteiten kunnen niet willekeurig in de centrale database zoeken. Zij moeten hiervoor altijd eerst toestemming hebben van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister kan ook besluiten het verzoek zelf uit te voeren."

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/waar-worden-de-vingerafdrukken-uit-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-opgeslagen.html