Gerard, waar jij het OM van beschuldigd, (2 ogen- aap verhaal); realiseer je dat de verdediging van Kroon precies hetzelfde doet?
Het OM en de advocatuur doen namelijk allebei exact hetzelfde. Ze varen allebei op zwak bewijs. Het OM wil de rechter overtuigen dat het hij aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid drugs heeft gebruikt, de verdediging wil op haar beurt de rechter overtuigen dat hij aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dit niet heeft gedaan. (oa het argument gebruiken dat er op dollarbiljetten ook drugs zit) Er zijn biljetten waar meer coke op zit dan op het lichaam van Kroon: conclusie hij heeft het zelf niet gebruikt. Past precies in jouw argument met die 2 ogen dus het is een aap-redenatie.
Kan hij drugs gebruikt hebben aan de hand van alle bevindingen? Ja zeker weten.
Kan hij geen drugs hebben gebruikt aan de hand van toevalligheden? Ja zeker weten.
Aan de rechter om dit op een weegschaaltje te leggen en een oordeel te vellen. Het weegschaaltje ging de kant van Kroon op. Maar dat betekent niet dat het OM gefaalt heeft.
Ik denk wel dat de rechter een juiste beslissing heeft genomen. De zaak is veel te hoog opgenomen, puur omdat hij drager van de W.orde is. Ja, misschien heeft hij coke gebruikt, dat kan ik hem gezien zijn ervaringen nog niet eens kwalijk nemen. Voor iedere andere burger was de zaak niet eens voorgekomen. Dus prima beslissing.
Gevoelsmatig denk ik dat hij het wel heeft gebruikt. Als je alleen al naar zijn veranderende lichaamshouding kijkt als hij directe vragen krijgt over het onderwerp.
Ik zeg niet direct dat hij keihard liegt, maar hij vertelt niet alles en houdt zaken achter. Een beginnend verhoorder zal dit al direct opvallen.
Dan alle bevindingen erbij, de smsjes die dan, volgens Kroon over lachgas zouden gaan ipv coke als genotsmiddel, tja precies een drugs aankaarten die niet op lijst 1 en 2 staat van de opiumwet. Gevoelsmatig: Ja, er is meer aan de hand mbt die coke dan hij ons wil laten geloven.
Maar zoals ik al aangaf: Prima keuze om hem vrij te spreken, maar geen falen van het OM. Ik zie geen reden om dat aan te nemen. Zij komen met behoorlijke aanwijzingen, getuige verklaringen, aantreffen van sporen van coke op zijn kleding, in zijn haren en zelfs in zijn auto, dubieuze sms berichten. In elk ieder land was hij zeker voor gaas gegaan.
In de rechtspraak van Nederland moeten bewijsstukken aan zulke zware eisen voldoen, bv dactyloscopie: In NL moeten er minimaal 12 (!) overeenkomsten zijn in een afdruk en de daadwerkelijk vinger. Zijn het er maar 11… wat al erg veel is, dan is het geen bewijs. Iets over de grens in Duitsland was het wel als bewijs aangenomen. Daar zijn 8 overeenkomsten als voldoende. Dus voor het OM in Nederland heeft altijd een zware dobber aan bewijsvoering.
Nog zoiets:
Verklaart iemand dat hij een misdrijf heeft gepleegd in een telefoongesprek die werd getapt, maar bevond hij zich op dat moment van het gesprek in Belgie, dus het gesprek is via de belgische GSM palen naar Nederland gevoerd en er is voordat het gesprek werd opgenomen geen rechthulpverzoek naar Belgie verstuurd, dan wordt dat bewijs vernietigd. Dus resumerend: Het is gezien alle achterlijke regeltjes in NL voor het OM geen makkelijke zaak om geldig bewijs aan te voeren.
Kwalijke zaak maar in dit geval voor Kroon, heeft hij er enorm geluk bij.