Gedoogbeleid voor Topsegment

• - Gerard -

Tsja, en dan heb je pedo's in een kinderopvang. Kun je de beveiliging daar wel opschroeven maar dan zoeken ze wel kinderen in een speeltuin. Feit is dat we niet willen dat kinderen in een kinderopvang misbruikt kunnen worden door pedo's en wat we ook niet willen is dat geld- en waardetransporten kunnen worden overvallen. Of dat nou auto's zijn of gebouwen.

Of zeg je; beetje naief - Gerard - als je denkt dat je met betere beveiliging op kinderopvangbedrijven het misbruiken van kinderen tegengaat.

• Hyperactief A-P

Ik ga lekker slapen - Gerard -, met emotie alleen is nog nooit een strijd gewonnen, oftewel ik ga niet in op je appels/ peren vergelijk. Preventie ben ik altijd al voor geweest, maar de 100% maakbare samenleving is niet mogelijk, al denken velen dat helaas wel. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Appels en peren? Jij hebt het over het verschuiven van criminaliteit en dat is natuurlijk zo. Criminaliteit zoekt altijd de minste weerstand.

De laatste tijd zien we steeds meer overvallen op juweliers. Dan denk ik; wordt het niet eens tijd voor een betere beveiliging? Onbreekbare vitrines, een apparaat als bandit die in een paar seconde de overvallers het zicht ontneemt door ‘rook’ de ruimte in te blazen, knalharde sirenes zodat wanneer je wordt overvallen je op een noodknop drukt en buiten de winkel gaan zwaailampen en sirenes aan zodat iedereen weet dat je bent overvallen. Bij diamantairs in A'dam staan vaak beveiligers bij de deur. Geef die gasten een zichtbaar wapen.

• KlaasVaak

Misschien moeten mensen wat minder ambitieus en utopisch zijn en wat meer op hun kostbaarste bezit (kind genaamd) letten.

Of wat selectiever zijn ipv genoegen nemen met een omgebouwd kraakpand waar kinderdagverblijf op de ramen is geschilderd.

Of geen genoegen nemen met ene juffrouw Jannie die in de achterkamer kinderen opvangt.

Maar ja, ik moet een tophypotheek, wil mijn functie niet kwijt want ik wil carriere, wil op wintersport en naar Cran Canaria en die cabrio mag ook niet weg.

Of heeft iemand een halsband voor 3 jarige kinderen met GPS en webcam met afstandbediening, dan nemen we die wel.

Die kleine kan immers toch al lopen dan hoeven wij haar ook niet meer te halen en te brengen.

Nu weer serieus: je kun wel alles willen in Nederland maar het zal toch neerkomen op keuzes maken en de tering naar de nering zetten.

Ook bij de overheid. Of Gerard dat nu leuk vindt of niet.

Iemand de berichtgeving over het laatste AmberAlert gelezen? De politie heeft het alvast weer gedaan.

Maar dat deze verstandelijk gehandicapte een Hyves-account had vol met kerels waar de ouders (van moeten hebben geweten doch) niets aan deden…

En dat de zorginstelling waar ze (ook) internettoegang had, al meer dan eens kerels uit de vriendenlijst had verwijderd…

'We hebben diverse ‘verdachte vriendjes’ van haar hyvespagina verwijderd,' vertelt Astrid van Leeuwen van ASVZ, de Sliedrechtse zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten.

'Onbekenden van haar, die we niet vertrouwden.' Volgens Van Leeuwen zat het 17-jarige meisje ‘heel veel’ op het internet.

'Omdat zij slechts enkele uren per week thuis een begeleider over de vloer kreeg, hadden wij slechts heel beperkt toezicht op haar internetgedrag.'

En dat er geen sluitende afspraak was gemaakt met haar stage-adres over ongeoorloofd (vroeg) vertrek…

Waardoor ze op haar stage-adres had verteld dat ze eerder wegging, en thuis had verteld dat ze zou overwerken…

Dat ze kennelijk toch niet zo verstandelijk gehandicapte was om deze list te bedenken…

En dat de ouders bij ontdekken van de vermissing nu roepen de politie meteen en direct gewezen te hebben op haar Hyves-gedrag.

Maar dan is het daarna/nu allemaal de schuld van de politie.

Als mijn dochter verstandelijk gehandicapt was had ze geen ongecontroleerd internet toegang.

Was er een afspraak dat ze niet ongeoorloofd mocht verzuimen op school of werk.

Of was ze toch niet zo verstandelijk gehandicapt ?

Maar och…je moet haar toch wat gunnen.

Het ODS principe: over de schutting.

Daarna gooien we de drol namelijk over de schutting naar een ander en schreeuwen we moord en brand om de aandacht af te leiden.

Let wel: het is verschrikkelijk en als ze inderdaad is misbruikt dan mag die ‘vriend’ hangen aan de hoogste boom.

Het gaat mij om de ouders die nu om zich heen wijzen naar anderen die alles fout hebben gedaan en nu een utopische wereld eisen.

• KlaasVaak

Hoe kom je op die ideeën? Geniaal gewoon!

Oh, wat zeg je? Omdat ze gewoon bestaan maar de gemiddelde juwelier het niet nodig vindt ze aan te schaffen.

Een flitslamp, sirene en rookkanon is al zo oud als de weg naar Kralingen.

Als men deze middelen niet wenst in te zetten, moet de overheid er dan voor opdraaien?

Als een geld en waardetransportbedrijf geen betonnen muren heeft maar klinkers,

als zij geen vertraging kunnen opwerpen, moet de politie er dan achteraan jagen?

Blijft bij mij toch een vraagteken trouwens:

Dat je met explosieven een muur op kunt blazen en toegang tot een pand kunt krijgen snap ik.

Maar dat je vervolgens in no time orde op zaken hebt in de chaos dat je in de kluis kunt geraken, je zakken (tassen) kunt vullen en weg kunt komen…

Zou daar niet meer info voor gebruikt zijn zoals route/plattegronden/etc.

• - Gerard -

De rol van de overheid zou kunnen zijn door dit soort maatregelen verplicht te stellen. Wat heeft het voor zin als de politie maar achter overvallers blijft aanjagen als de slachtoffers zelf niet bereid zijn maatregelen te nemen? Net zoals met dat tanken en zonder betalen doorrijden. Eerst betalen, dan tanken. Willen de bedrijven dat niet, prima maar de politie gaat er niet achteraan, zoek het maar uit.

• serine

ah..ok bedankt voor de verduidelijking..

• Reja

Ik heb mij nooit verdiept in de regelgeving rondom de beveiliging van dit soort waarde-depots. Maar het zou bizar zijn als daar geen strenge overheidsregels aan de bouwkundige kant gesteld worden terwijl dit bij een particuliere alarmcentrale wel het geval is. En daar valt niet veel te halen, hooguit informatie waar je niet veel mee kan.

• KlaasVaak

Verschil is dat als een alarmcentrale lamgelegd wordt je niet weet wat het target object is.

Is ooit eens gebeurt in Rijswijk toen men een elektriciteitskast of een PTT-kast uit de grond trok met een kabel en een auto.

Bij een ramkraak op een G&W-depot weet je waar je als politie wezen moet.

Neemt niet weg dat ik ook van mening ben dat er bouwkundige eisen gesteld moeten zijn aan de G&W depots.

Die zullen er best zijn maar of die toereikend zijn betwijfel ik, gelet op het kennelijke gemak waarmee men binnen en weer weg komt.

• Reja

Jouw voorbeeld geeft ook al aan dat de alarmcentrale zelf niet veel te vrezen heeft, deze wordt namelijk buiten het pand gesaboteerd. Dat kan vlakbij een centrale zijn, maar ook elders in het land. Vandaar dat de beter beveiligde objecten ook extra beveiligingsmaatregelen nemen en niet alleen afhankelijk zijn van het meldinkje naar een alarmcentrale. Blijft dat er aan een alarmcentrale zware eisen worden gesteld op bouwkundig gebied.