voorrang rotonde

• Reja

Tsjonge jonge, wat een vondst. De vraagstelling was correct en antwoord jou kennelijk niet welgevallig. Maar richting aangeven naar links als je 3/4 van de rotonde rijdt wordt dus niet geïnstrueerd en niet geëxamineerd. Uitsluitend de wettelijke regel wordt toegepast. Maar misschien wordt er in de ene CBR regio wel anders gewerkt dan in een andere……

• - Gerard -

Dat zal het dan zijn. Vind het ook een onzinnig antwoord van die kennis van jou. Als het een kruizing zou zijn rondom een plantenbak, dan zou je verplicht zijn naar links richting aan te geven, je gaat dan namelijk naar links.

• KlaasVaak.

Zoals ik al hier schreef: het is een cirkelvormige éénrichtingsverkeerweg (met zijstraten aan de rechterkant).

• - Gerard -

Waarbij je dus voorrang hebt op al dat verkeer van rechts. En dat is niet het geval op een kruizing met bloembak in het midden. Daar dien je voorrang te geven aan rechts en rechtdoor.

• Reja

Je leidt de aandacht leuk af van de essentie dat er geïnstrueerd wordt dat er, indien je 3/4 van de rotonde rijdt (dus linksaf), GEEN richting naar links wordt aangegeven maar UITSLUITEND richting naar rechts als je de rotonde verlaat. Dat wordt dus zo geïnstrueerd door de verkeersscholen en geëxamineerd door het CBR. Zal ik dat kruispunt met de hoop modder of bloembak voortaan wel beter omschrijven.

• KlaasVaak.

Is dan ‘om de brij heendraaien’ gelijk aan ‘om de bak met aarde heen rijden’ ? :D

• - Gerard -

Doe dat maar. Ik weet wat ik MOEST doen. Ik heb het rijbewijs al …….

• Reja

Geen idee, ga eerst maar eens een lesje voor het vrachtwagenrijbewijs doen. In de hoop natuurlijk een rotonde tegen te komen.

• - Gerard -

Neem dan een goede rijschool … met een beetje actuele kennis…. :)o

• Reja

Ik denk dat het komt door het beperkte aantal rotondes bij jouw in de buurt.