Het winkeldiefstalformulier is het ‘aanhoudingsprocesverbaal’.
Door ons soms zo genoemd omdat wij daarna geen PV-aanhouding opmaken maar een PV overname.
In feite zijn die twee grotendeels gelijk maar hebben een andere titel.
Dan terug naar het winkeldiefstalformulier.
Daar zit toch een lege alinea in waarin de beveiliger moet opschrijven wat hij zag en deed,
of heb ik tot op heden alleen de ‘Rotterdamse’ uitvoering gezien?
En dan over het aanvinken: zelfs dat lukt de meesten nog niet foutloos.
Voorts over: ‘ik werk alleen voor’:
De opdrachtgever is aangesloten bij het convenant toezichtsmodel.
Het toezichtsmodel zegt dat de beveiliger het winkeldiefstalformulier annex aanhoudingspv invult.
Eveneens zegt de politie een speciale wijkbus te laten rijden die behalve toezicht in de wijk ook als taak heeft winkeldieven op te halen.
Een soort voorrang op de wachtrij van de noodhulp dus.
Dus als jouw opdrachtgever is aangesloten bij het toezichtsmodel zul jij wel moeten.
Anders vrees ik dat je door diezelfde opdrachtgever een loopkaart naar je werkgever krijgt,
met het verzoek een collega te laten verschijnen die zich wel schikt naar de wens van de klant.
Maar we dwaalden af:
Ik zou het fijn vinden als je eens voor een jaartje net zo kritisch was op je eigen beveiligingsbranche als op de politie.
Want de meerderheid die ik tegen kom uit die branche zijn of
cowboys: racen als een debiel voor elk inbraakalarm of voor elk klantenbezoek
of van de categorie:
ik kan niks of ik wil niks dus ga ik de beveiliging in want dat wilde de sociale dienst.
De echte goede beveiligers houden het snel voor gezien, die stromen door of studeren erbij en verlaten alsnog de branche.