Spijt van melding

• - Gerard -

Zou zo maar kunnen, en inderdaad, ik bel, als ik bel, meestal mobiel. Volgens mij kom je bij dat servicecenter terecht, dan moet je een plaatsnaam inspreken en uiteindelijk krijg je toch het klpd aan de lijn die je dan doorverbinden met de lokale politie. Maar overdag volgens mij niet, dan wordt je doorgezet, moet je ook eerst een plaatsnaam inspreken, naar de meldkamer van de regio waarin die plaats zich bevindt.

Zo vaak bel ik de politie niet.

• Reja

Je kan het ook anders proberen.

Hallo Monique (willekeurig gekozen) met Reja,

Laten we met een nummertje beginnen dan kunnen we er daarna altijd nog een goed gesprek over voeren; ik heb voor jou nummer 1,2,3,5,4.

Zij: Okee, dan kom ik uit bij cafe Flater in Ommen, zo jij bent een end afgedwaald.

Ja komt omdat we een nieuwe hebben bij de centrale en die heeft Gerard naar de KNVB in Zeist gestuurd en mij naar Ommen.

Zij: Oh ja Gerard, die vergeet zijn nummerherkenning uit te zetten en als hij belt gaan alle ervaren centralisten net met rookpauze of whatever. Wij zetten dan onze blonde pruik op, het toetsenbord op capslock, dan nog even de nummers door elkaar hutselen, verkeerde plaats bij een verkeerd risico-adres en als dat niet helpt zeggen dat de verbinding zo slecht is. Werkt altijd. Maar waar belde je ook alweer voor…….

Cafe Flater in Ommen, die was loos Toos.

Zij: Maar hij staat wel weer goed.

Daar twijfelde ik ook geen moment aan, tot de volgende maar weer

Zij: Ja da's goed, ik zie dat Gerard weer in de wacht hangt, Doei.

• Hyperactief A-P

Sven Schreef:

——————————————————-

> Ze stelt geen vraag, ze poneert een stelling.

> Daarnaast is de rest van het bericht ook weinig

> specifiek. Als klap op de vuurpijl laat ze

> zichzelf ook niet meer horen, dus het zal wel even

> een kwestie van spuien geweest zijn. Ze is het

> kwijt.

Nou sorry hoor Sven, ik zit even de antwoorden te lezen, maar daar zakt meniggeen zijn broek ook vanaf. Alles en iedereen donderd zoals gewoonlijk hier over elkaar heen, ik lees weinig informatiefs voor Marjolein79. Ik zal nog even de paar laatste reacties doorlezen, alvorens ik antwoord geef. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Vandaag BMI controles gehouden. Ik bel naar de MK met een ID code en een PIN code. De ID code met PIN Code heb ik gekregen van Klantenservice, waar de MK ook bij hoort, om controles BMC mogelijk te maken.

Weer zo'n troelala. Ik meld me netjes met mijn naam en de naam van het bedrijf waar ik werkzaam ben en vraag of de BMC en de inbraakinstallatie een half uur in de test kan.

Troelala: U bent niet van bedrijf A. (onderhoud) of bedrijf B. (installateur).

Ik: Dat weet ik zelf ook wel. Ik controleer de BMC.

Troelala: Maar als u niet van bedrijf A. of B. bent, kan ik de centrale niet in test zetten.

Ik: Je bedoelt; ik wil dat niet?

Troelala: Nee, ik kan dat niet, ik verbind u wel even door met klantenservice …

Ik: Ja, doe maar ………… verbinding verbroken.

Nog een keer bellen dan. ID code, Pin code ….. en voordat ik wat kan zeggen ….. Een mannenstem 'dag meneer Gerard (nummerherkenning Reja of gewoon ID en PIN code?), u wilt de BMC testen?

Welke code?

Dan kom ik uit bij de KNVB in Zeist.

Ik: Yep.

Hij: Een half uurtje zegt u? Alles staat voor u in test meneer Gerard.

Eigenlijk moet ik gewoon inbellen en zodra een grietje opneemt de telefoonverbinding verbreken. Toch eens in gedachte houden. Ik kan die meiden ook met jou doorverbinden, Reja, want ik heb vandaag 10 controles uitgevoerd, en als je dan bij nummer 8 (de 15e keer dat je die dag met die MK belt) een verhaal krijgt te horen dat jij niet mag testen, omdat je niet van bedrijf A. of B. bent ….. dan ben je de dames snel zat hoor.

• Hyperactief A-P

Even een tip voor de volgende keer Marjolein79, als je niet zelf durft te handelen, bel inderdaad met spoed 112, vraag naar de meldkamer spoorwegpolitie, daar wordt je direct naar doorverbonden en die zijn als enige het snelst in staat om de treinen op dat traject een lastgeving te geven. Een lastgeving betekend dat machinisten stapvoets moeten rijden i.v.m. persoon op het spoor. Dus goed gedaan, maar de volgende keer rechtstreeks naar de spoorwegpolitie. Die nemen je absoluut serieus, en handelen zeer snel.

Voorbeeld uit de praktijk. Ongeveer twee jaar terug ging in vanuit Amsterdam met een intercity s'ochtends op weg. Een vrouw kwam huilende naar mij toe, een vent had haar lastiggevallen en stond daarbij te masturberen. Ik heb haar gevraagd of ze aangifte wilde doen? Dat wilde ze zeker. Toen heb ik 112 gebeld en meteen naar de meldkamer spoorwegpolitie gevraagd. Die kreeg ik gelijk. Ik vertelde daarbij in welke intercity ik zat, noemde het treinstelnummer en wist dat ik in het voorste gedeelte zat. Ik zei dat het eerste station Schiphol was, en we op het moment dat ik belde bij Amsterdam Sloterdijk reden. Gaf ook het signalement door. Even later werd ik terug gebeld, er werd mij gezegt dat de trein vertraagd zou worden (dus langzamer rijden) om in die tijd genoeg Koninklijke Marechaussee op Schiphol op het perron te krijgen. En vroegen me of ik via zwaaien contact met ze wilde leggen op Schiphol.

Nadat ik opgehangen had, stond de vrouw doodsangsten uit omdat ze de dader op het balkon van de trein zag lopen, hij ging naar voren. Ik heb haar gerust gesteld en toen de tussendeur op het balkon dichtgehouden zodat hij niet meer naar achteren kon. Vervolgens heb ik nogmaals contact met de meldkamer spoorwegpolitie gelegt, en gemeld dat de dader zich nu in de voorste twee bakken van de dubbeldekker bevond en niet meer naar achteren kon. Toen we bijna op Schiphol waren, werd er om geen paniek te zaaien in de trein omgeroepen dat wegens omstandigheden de deuren even gesloten zouden blijven. Het perron stond vol met Koninklijke Marechaussee. Via handgebaar contact gelegt, en de dader had geen schijn van kans, en werd geboeid afgevoerd.

Eind goed al goed, de vrouw mee voor aangifte, en met vette vertraging verder. Maar dat leverde uiteindelijk weer geld terug bij vertraging op.:) Wat ik hiermee wil zeggen, is hoe gedetalieerder je verhaal is, en des te directer het contact, des te soepeler alles verloopt en des te serieuzer je genomen wordt. Doe er je voordeel mee. In het geval van treinen is contact met de plaatselijke politie kostbaar tijdverlies. De spoorwegpolitie kan zeer snel een lastgeving geven, daar die het snelst contact kunnen leggen met machinist en/ of de verkeersleiding. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Jaja, en mastruberende man, dan de spoorweg politie bellen en dan komt een brigade Koninklijke Marechaussee opdraven. Het lijkt wel een boek. Je hebt er alleen niks aan als je in Stavoren woont. Erg weinig spoorwegpolitie en al helemaal geen KMar.

Maar als antwoord was het best spannend om te lezen. Misschien de NS (oeps, Arriva) bellen en zeggen dat er iemand in Stavoren op het spoor staat? Toevallig een paar weken geleden naar Stavoren gereden en de spoorbomen werkten niet meer. Stond er een jong ventje (niet herkenbaar als verkeersregelaar) het verkeer te regelen met druk telefonerend een mobiel aan zijn oor. Brommer lag naast hem in het gras.

• Hyperactief A-P

Dat de KMAR op Schiphol handelde, was omdat de KMAR daar die inzet kan leveren omdat ze daar opereren - Gerard -, en de spoorwegpolitie niet. Op Amsterdam Centraal kan de spoorwegpolitie zelf die inzet doen, en in Stavoren schakelen ze net als op veel andere stations de plaatselijke politie in. Maar de handelswijze blijft hetzelfde. De spoorwegpolitie kan snel zorgen voor een lastgeving, de rest regelen ze met wie voor handen is. In de meeste gevallen is dat de plaatselijke politie. Dus je commentaar in deze gaat nergens over. De spoorwegpolitie heeft de regie en regeld de rest, simpeler kan ik het niet maken. Ik ga pitten, weltrusten. Oh ja, en wat die verkeersregelaar betreft, als die voor zichzelf staat te bellen, is een ethiekskwestie die overal speelt. We leven in de oordopjes en oogklep cultuur… Groetjes v Hyperactief A-P.

• Sven

Ik ken de casus. Wist niet dat hyper als melder betrokken was. (tu)

Lijntje met de Spopo is heel snel. Altijd grote kans dat we op tijd zijn met genoeg mankracht bij een incident in een trein. Spopo is soms ook op Schiphol aan het werk en staan in directe verbinding met de meldkamer KMar op Schiphol.

• Sven

Ja, mijn commentaar is dan ook dubbel:

a) Marjolein geeft niet zo veel specifiek aan.

b) mensen reageren op…?

• Reja

Je hebt klaarblijkelijk niet veel succes met de vrouwelijke centralisten. Ik ken er genoeg die prima functioneren. Bij een PAC draait het om kennis van de automatisering en goed lezen wat er staat ! Dat is voor sommige mensen bijzonder moeilijk en die zouden niet bij een PAC moeten kunnen werken. Buiten dit forum om moeten we het maar eens over die PAC hebben, waarschijnlijk kun je namelijk beter naar de klantenservice bellen dan naar de alarmcentrale. In voorkomende gevallen kan je ook zorgen dat je het systeem zonder tussenkomst van een centralist in test zet. Dat scheelt bij jouw werk enorm.