Je moet niet zo eigenwijs doen - Gerard -, je weet totaal niet hoe dat systeem werkt, Planner heeft dit item het meest bij het juiste eind. Jou antwoorden gaan in deze nergens over. TBS is ten aller tijde gericht op terugkeer in de samenleving, long stay of long care wat verkapt levenslang is, wordt aklleen opgelegt als iemand “onbehandelbaar” is. Het systeem is daarvoor niet bedoeld. In de praktijk komt het er op neer, dat een dader die sorry zegt, en dus overeenstemming over zijn/ haar delicten heb en het spelletje meespeelt het snelst weer buiten is. Heb je geen overeenstemming omdat je onterecht daar komt te zitten en weigerd daarin mee te gaan, dan blijf je zitten waar je zit. Het gaat absoluut niet om veiligheid.
Ik heb diverse zaken van nabij meegemaakt, waar tegen waarschuwingen van alle mede TBSsers in, mensen op proefverlof gingen die daadwerkelijk de fout ingingen. Door de maatschappelijke comotie werd het systeem daarvoor zowel financieel als in zwaardere regelgeving beloond. Regelgeving waarvan vele andere TBSsers waarvan je op je vingers kan natellen dat de kans superklein zou zijn op herhaling de dupe zijn. Maar meer frustratie en woede die dit oproept, werkt weer mee aan een steeds zieker wordend systeem, en leverd de instellingen dus wederom muntjes en werk op. In de praktijk komt het er op neer, dat Robert M. mits die braaf meewerkt weer naar buiten kan, en de ongevaarlijke niet geweldadige maar door het personeel “gek” gemaakte onschuldig veroordeelde, of schuldig veroordeelde die tegen het systeem opstaat, blijft zitten waar die zit, de wereld op zijn kop dus.
Dit is geen emotie of natte vinger werk, maar de dagelijkse praktijk waar jij geen zicht op heb. Meer weten? Google eens op het antipsychiatrie prikbord van Startpagina op TBS. De zaken die ik daar (dat is dan vanzelfsprekend) of die anderen daar beschreven hebben, ken ik van buiten het prikbord ook. En de algemene overeenkomsten zijn veel groter dan buitenstaanders vermoeden. Als achter die gesloten deuren de werkelijkheid naar buiten kwam, dan donderstraalde het systeem meteen in mekaar, daar ben ik vrij zeker van. Geen mens zou pikken dat er gesubsidieerd geweld achter gesloten deuren plaats vind. Psychiatrie is geen geneeskunde, maar politiek. Ook het PTSS forum waar veel agenten inhoudelijk terecht mee weglopen, is helaas ingelijfd door degeen die er zelf belang bij hebben.
Maar in bepaalde emoties verkerende zijn de intelligentste mensen een makkelijke prooi, de werkwijze is dezelfde als die van loverboys… Erkenning/ geldelijke cadeautjes, een mooie site, mooi gelul, maar ondertussen wordt je genaaid… Ook politici hebben vaak niet in de gaten dat ze aan dezelfde touwtjes bengelen als die ze proberen te bestrijden… Nou kom maar op, want nu ben ik natuurlijk “gek”, zo werkt dat met moeilijke haast niet te bevatten items voor buitenstaanders… En als je nog steeds in dat systeem gelooft - Gerard -, vertel mij dan eens waarom het aantal dramatische gebeurtenissen nog steeds toe inplaats van afneemt? We hebben nog nooit zoveel deskundigen gehad, en ook nog nooit zoveel rotzooi… Groetjes v Hyperactief A-P.