Wij, in Rotterdam, vragen om toestemming aan de meldkamer om met O&G-signalen te rijden of krijgen die meteen medegedeeld bij de melding.
Voor een (door beveiligers) aangehouden winkeldief krijg je geen prio 1 status. Zelfs niet voor een nog niet aangehouden verdachte.
Al wil ik daar nog wel eens (met of zonder O&G) van al mijn overige vrijstellingen (verantwoordelijk) gebruik maken
En volgens mij zijn dat landelijke richtlijnen die bovendien voor alle hulpdiensten gelden: politie, brandweer en ambulancedienst.
Ik wil die agenten uit het ‘stontdorp’ wel eens horen als zij met O&G rijden en een aanrijding krijgen.
Dan mogen zij voor (of achter) het hekje uitleggen waarom zij met O&G een aangehouden verdachte gingen ophalen.
Dat kan je een boete, je rijbewijs, je baan kosten.
Nog afgezien van het leed dat je veroorzaakt en met jezelf mee mag dragen.
Aldus denk ik dat wij het in Rotterdam gewoon goed doen.
Al kan ik me voorstellen dat jij vind dat als het om beveilingsgerelateerde zaken niet snel genoeg kan gaan.
Prioriteit 1
Een prioriteit 1 is een uitruk waarvan de centralist(e) vindt dat er sprake is van een dringende taak.
Onder een dringende taak wordt verstaan, ‘een taak ter voorkoming of beëindiging van een voor de mens levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat’.
In bijzondere gevallen kan het redden van dieren ook een dringede taak zijn.
De uitrukkende voertuigen hebben bij een prioriteit 1 toestemming om zich met optische- en geluidssignalen als voorrangsvoertuig door het verkeer te begeven.
Prioriteit 2
Een prioriteit 2 is een uitruk zonder dringende taak maar waarbij het wel noodzakelijk is dat de een hulpdienst ter plaatse komt.
De hulpdienst rijdt dan niet met optische- en geluidssignalen maar hebben van de minister wel een aantal vrijstellingen gekregen.