Hulpverleners hinderen en er mee wegkomen...

• - Gerard -

Ik weet ook niet of dat allemaal met kwaadheid heeft te maken. In een andere topic sprak ik over het naar de kroeg gaan terwijl je te jong bent en daar dus NIET mag komen. Maar dan toch doen, ook door misdrijven te (doen laten) plegen zoals genoemd; art 231 en 48.

Kijk, in het eerste filmpje zie je, waarschijnlijk, iemand die niet luistert naar een agent. Die agent heeft waarschijnlijk gevraagd om weg te gaan, daarna gevorderd om weg te gaan en uiteindelijk wordt hij ‘geholpen’ weg te gaan. Maar waarom gaat die jongen met dat petje a. kijken, b. luistert hij niet naar een agent als hem gevraagd wordt weg te gaan en c. agressief wordt als hij uiteindelijk wordt verwijderd? Waar begint het mee? Wat mis ik dat ik het niet snap?

Gisteravond was ik bij familie. Ook zo'n snotneus van 15 jaar. Hij leek jonger, maar dat geldt voor de wet niet. Heb ik uiteraard vrede mee. Flesje bier in zijn handen. Ik zeg: "Hoe oud ben je eigenlijk?', want ik schatte hem nog jonger in dan 15. Hij zegt: ‘15 jaar’. Dus, ik zeg: ‘Maar dan mag je toch helemaal geen bier drinken’. En dan volgt er een schaapachtig blik. Komt geen, voor mij, zinnig woord uit. Helemaal niks …. hij negeert de vraag.

Kijk, dan ben ik het spoor weer bijster. Ik snap dat niet. Voor mij een compleet onbekende wereld.

• - Gerard -

KlaasVaak, ik wil Rotterdam niet vergelijken met waar ik woon. Jullie hebben geloof ik iets van 2.000 agenten (kan het natuurlijk opzoeken) en wij komen met alle reserves uit omliggende dorpen en gehuchten op iets van 35. Als onze wijkagent zijn auto start en naar het einde van de stad rijdt … zit hij misschien op 1 streepje van de moterwarmte. Kachel wordt misschien net warm. Ik zag vorige week in onze provinciale versie van opsporing verzocht een winkeldief die een krat bier jatte. Die wordt dus (serieus) gezocht door de politie in mijn provincie. Ik zie Rotterdam dat niet doen.

Onze wijkagent, zo schrijft hij in de lokale krant, zit iets van 16 jaar bij de politie in mijn woonplaats en heeft zijn dienstwapen welgeteld 2 keer gebruikt om af te dreigen, geschoten heeft hij er nog nooit mee. (buiten de schietbaan dan)

Ik geloof jouw OGS verhaal onmiddelijk maar hier hebben ze meer aandacht voor kleine zaken, simpelweg omdat het aan grote zaken ontbreekt.

• KlaasVaak.

Aandacht prima, lijkt me ook wel eens leuk zaken helemaal uit te rechercheren of gewoon open te laten zonder af te doen als geen opsporingsindicatie dus weg ermee.

Neemt niet weg dat een rechter geen onderscheid zal maken tussen misbruik met ernstige gevolgen van OGS als het 1 van 35 opsporingszaken is of 1 van 3500 opsporingszaken.

• - Gerard -

Waarom zoek je nou weer je het uiterste op KlaasVaak? Twee weken geleden. Mijn werkgever wilde even een geintje uithalen met een collega. Grappig? Nog grappiger als de wijkagent even meespeelt. Gebeld met de wijkagent, vijf minuten later staat de wijkagent voor de deur. Speelde het spelletje mee. Prima kerel, prima voor de sociale contacten en als we elkaar nodig zouden kunnen hebben. Gaan we toch niet de implicaties bespreken als hem onderweg naar dat geintje iets was overkomen? Want dan kan niks meer.

Jouw OGS uitleg is duidelijk.

• Reja

Moet wel een heel leuk geintje zijn geweest, normaal gesproken hou je niet zo van een onjuiste besteding van belastingcentjes…..(:P)

• Hyperactief A-P

Je heb natuurlijk verschillende situatie's - Gerard -, en inderdaad niet alles komt voort uit (extreme) kwaadheid, maar waar dat vaak wel het geval is, en waar ik op doelde was het filmpje wat Pa-Caroni 29/12/2012 13:11 neergezet heeft. Dat soort geweld komt zekers te weten vaak wel voort uit opgekropte woede. Van die gozer met dat “kinderfietsie”, is het waarschijnlijk gewoon stront eigenwijs gedrag, van ik loop waar ik wil lopen, en niemand die mij dat belet. Moet je in de grote steden maar eens kijken hoeveel (helaas ook volwassen mensen) onder of over een afzetlint heen willen gaan. Dat valt naar mijn mening gewoon onder de categorie stronteigenwijs gedrag, niet nadenken, en misschien voor sommigen niet weten dat je er dan ook echt niet door mag. Dat mensen dan agressief reageren, is omdat de vinger op het zere plekje gelegt wordt. Eigenlijk een zelfde reactie als een ouder een kind betrapt, met zo'n verbale reactie terug kun je er vrijwel vergif op innemen dat je beet heb. Wat jij over die jongen aangaande drank zegt, had je dat beter aan zijn familie kunnen vragen denk ik. Maar voor zo ver ik weet (herstel me als ik het fout heb) is er geen wet die thuis drinken op die leeftijd verbied, volgens mij gaat die wet alleen over openbare gelegenheden aangaande verkoop. Maar terug naar de discussie, die agressie uit kwaadheid wat vaak escaleerd, gaat dus echt over dat voorbeeld van Pa-Caroni. Maar goed zoals ik al eerder stelde, is dat geen vrijbrief om dat dan maar ongestraft te kunnen doen. Maar om het te voorkomen is er meer nodig dan alleen keiharde aanpak, want voorkomen is nog altijd beter dan “genezen”. En zonder deze discussie naar een psychiatrische te draaien, hebben vele van die gassie's waaronder uit de top 600 een negatieve hulpverleningservaring. Als een ambulancemedewerker onder begeleiding van de politie iemand met een rechterlijke machtiging of in bewaringstelling afvoerd, dan is de ervaring van betrokkenen negatiever dan als je levensreddende ervaringen heb. Ook dat is geen excuus voor geweld, maar heeft hier wel degelijk invloed op. Voor buitenstaanders is een mediaberichtje van een verward persoon wat te kust en te keur gebruikt wordt, van een heel andere aard, dan personen die er naast staan. Wat dan vaak nog extra olie op het vuur is, dat in rapportages de werkelijke oorzaak van vaak een maatschappelijk probleem niet genoemd en dus niet erkend wordt. Dit draagt naar mijn mening allemaal bij aan gezagsverlies, met alle negatieve gevolgen vandien. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Pa-Caroni

een heel helder stuk uit de volkskrant, hyperactief http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3359417/2012/12/07/Marokkaanse-macho-s-accepteren-geen-autoriteit-van-vreemden.dhtml destijds werd rene steegmans doodgetrapt door marokkanen, volgens de ouders van khalid (1 van de daders) dat de oorzaak van de geweldadige moord was: het instrument dat de wil van allah uitvoerde. terwijl rene alleen maar een opmerking maakte over het feit dat de twee marokkanen rakelings op een scooter langs een bejaarde vrouw hadden gereden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_Ren%C3%A9_Steegmans

• Hyperactief A-P

Met alle respect Pa-Caroni, dat is het hele verhaal niet, het is een doodzonde in Nederland om de vinger op de zere plek te leggen, dus waar instanties het zelf fout doen. Nogmaals, ik kan het niet genoeg benadrukken, het is absoluut geen vrijbrief om een ander naar het leven te staan. Maar wat ik al eerder schreef, het is een opeenstapeling van emoties die bij het minste of geringste vonkje ontvlamt. Ik zal nogmaals één van de vele voorbeelden aanhalen waar ik zelf dit soort jongens aansprak, met een heel ander resultaat dan veel anderen over hun heenkrijgen. Voor jaren terug was er behoorlijke hommeles met een grote groep Marokkaanse jongens (die ik tot toen nog nooit gezien had of op een andere manier kende). Het was begonnen met voetballen in het winkelcentrum, waarop gereageerd werd door personeel van een supermarkt en uiteindelijk klanten die zich ermee gingen bemoeien. Het escaleerde steeds verder, en op één rolluik had de winkel alles al voortijdig laten zakken. Toen ze de poltie erbij wilde halen, werd ik door mensen aangesproken en gevraagd daar te gaan kijken. Ik had ondanks dat ik in hetzelfde winkelcentrum was er niets van meegekregen.

Ik ging er heen, en met mij liep een vrij agressieve Nederlander van middelbare leeftijd mee, die ik oppervlakkig kon. Ik heb heel snel een inventarisatie gemaakt en het leidertje van de groep aangesproken, en hem rustig e.e.a. uitgelegt. Op dat moment dat de gemoederen rustig waren, dreigde het te escaleren, omdat het agressieve mannetje er één een schop verkocht. De “schakelaar” bij het hele groepje ging op dat moment om. Ik schreeuwde naar het agressieve mannetje dat die (met een paar grote vloeken) zijn poten thuis moest houden, dat ik het aan het regelen was. Dat mannetje zei oké, oké, en ik kon mijn gesprek vervolgen. Ik heb ze na de uitleg van het hoe en waarom niet gevraagd of ze beloofden dat buiten te gaan doen daar er daar zat ruimte was. Om een lang verhaal kort te houden, er hoefde geen politie bij te komen, ik had een deal, de rolluiken gingen omhoog, en iedereen kon weer in alle rust verder met waar die mee bezig was. Veel personeel en klanten waren met stomheid geslagen. Ik vergeet nooit de opmerking van dat leidertje van de groep. Hij zei meneer, u bent de eerste die ons met respect benaderd. En dat is nou precies wat ik daarna nog heel vaak tegengekomen ben. Mensen reageren gelijk agressief, of ondiplomatiek van op k naar jullie eigen land en meer van die shit. Het is de toon die de muziek maakt… Wie continue als stront behandeld wordt, gaat zich uiteindelijk als stront gedragen! zo simpel is het, en daar heb ik die hoogleraren die zelf nooit in een wijk te zien zijn niet voor nodig. Dingen zijn vaak niet moeilijk, mensen maken het moeilijk! Groetjes v Hyperactief A-P.

• DePeter

Wie continue als stront behandeld wordt, gaat zich uiteindelijk als stront gedragen! zo simpel is het.

Ze hebben zeker een moeilijke jeugd gehad? Misschien vechten ze met hun identiteit? Cultuurprobleem misschien? Zeg het maar!

Strond moet je doorspoelen, dat gaat alleen maar meer stinken als je het laat liggen.

Respect deel je uit om te beginnen en dan pas krijg je het terug.

grtzzz

• Pa-Caroni

hans werdmolder, lector jeugd en veiligheid is toch echt een autoriteit in nederland, en buitenland. je gaat nu toch een beetje in je eigen staart bijten. je opent een topic over een lastige omstander, met de woorden kutkneus en vervolgens heb je het over hersenloze gasten,(spreek jij ook relschoppers, of badr hari op straat zo aan?) terwijl je niet eens weet wat daar heeft plaatsgevonden. en nu geef je plotseling een voorstelling dat je een voorbeeldig bemiddelaar bent, welke elke agressie uit de weg gaat. ongetwijfeld zullen autochtone jongeren opgekropte woede hebben over wat hen overkomen is op straat o.a., van het onder bedreigeing bestolen worden, mishandeling tot uitgescholden worden voor o.a. kuthoer. een grote vergeten groep jongeren die geen enkele steun krijgen, maar daar heb je kennelijk geen begrip voor, en wat de gevolgen zijn van dit soort traumatische ervaringen, veroorzaakt door allochtone jongeren. natuurlijk keur ik het gedrag af zoals in haren, maar ze deden het baldadig en dus herkenbaar, (misschien wel om af te reageren van het geweld of frustraties zoals door jou zijn aangehaald) waardoor velen hun straf niet hebben ontlopen. en dat kan zeker niet gezegd worden van de terreur groepen, zoals eerder besproken. en wat ik wilde aangeven is dat er niets veranderd sinds de racistische moord op rene stegemans en onlangs de moord op grensrechter richard nieuwenhuizen. ik kan je adviseren toch maar eens te lezen wat hans werdmolder gepubliceerd heeft, op basis van een wetenschappelijke onderbouwing c.q. onderzoek. natuurlijk zal je het beste voor hebben, maar dan zal je nimmer de problemen mee oplossen. ik wens allen een goede vredige jaarwisseling.