id plicht

• HM

En aan wie ligt dat dan als ik vragen mag?

• - Gerard -

Je begon interessant (grensstreek) maar toen dwaalde je af naar WO2 …. en toen was voor mij de lol er snel af, HM.

• HM

Het heeft beide gewoon te maken met het enge zwart/wit denken wat jij graag ziet bij een handhaver. Niet zelf nadenken maar puur de opdrachten uitvoeren die door de overheid (lees ook wet) gegeven worden.

• - Gerard -

Precies. Dat uniform dat jij draagt draag je namens de overheid. Jij bent een vertegenwoordiger van de overheid. De overheid is jouw werkgever. Jij oefent een overheidsfunctie uit. Als jij mij in die functie aanspreekt doe je dat namens de overheid. Als ik een overtreding maak spreekt jij mij aan namens de overheid. Ik luister uitsluitend naar jou omdat jij namens de overheid spreekt. Jouw persoonlijke mening, HM, interesseert mij, op zo'n moment dat jij mij namens de overheid aanspreelt, namelijk helemaal geen zak.

• Charlie

Aan jou :D

• HM

Men kan aangesproken worden een agent ook als mens hoor gerard. Ik weet niet in wat voor kamp jij bent opgegroeid maar ook agenten willen mensen wel eens bewegen tot normaler gedrag dan datgene ze ten tonel brengen. Dan hoeft er niet altijd sprake te zijn van een strafbaar feit maar dan heeft het gewoon met respect/opvoeding te maken. Dan interesseerd jou dat dus geen zak. Dan ben jij waarschijnlijk heel anders opgevoed als ik.

De overheid wordt toch gekozen door het volk? van het volk ben jij toch ook een stukje? Dus wordt je dan door een agent aangsproken of door een stukje van het volk namelijk jezelf?

• HM

euhhhhhhhhhh …………………….ja laat maar

• Charlie

hehe..eindelijk :D

• - Gerard -

HM schreef:

>

> Men kan aangesproken worden een agent ook als mens hoor

> gerard.

Je wilt het maar niet begrijpen hè?

> Ik weet niet in wat voor kamp jij bent opgegroeid

> maar ook agenten willen mensen wel eens bewegen tot normaler

> gedrag dan datgene ze ten tonel brengen. Dan hoeft er niet

> altijd sprake te zijn van een strafbaar feit maar dan heeft

> het gewoon met respect/opvoeding te maken. Dan interesseerd

> jou dat dus geen zak.

Inderdaad, dat interesseert mij geen zak. Ik wil best naar de privémening van een agent luisteren als mens, maar dan zonder dat uniform.

> Dan ben jij waarschijnlijk heel anders

> opgevoed als ik.

>

> De overheid wordt toch gekozen door het volk? van het volk

> ben jij toch ook een stukje? Dus wordt je dan door een agent

> aangsproken of door een stukje van het volk namelijk jezelf?

Kijk, de overheid heeft namens jou en mij een aantal spelregels opgesteld. Dan moeten jij en ik ons aan die regels houden. Als jij vindt dat jij je niet aan de regels van de overheid hoeft te houden omdat jij zelf een mening hebt en geen slaaf van de overheid wilt zijn, waarom moet ik me dan wel aan die regels houden? Mag ik geen mening hebben?

• - Gerard -

En, HM, dan komt het er in de praktijk op neer dat een agent wanneer hij iemand op zijn ID moet controleren, en genoegen neemt met een OV-bewijs, mij wettelijk gezien NIET controleert m.b.v. de bevoegdheid die hij ontleent uit de wet. En als ik mij moet houden aan die wet, dan moet die agent dat ook. Ik moet een ID die in de wet wordt genoemd kunnen tonen en een agent mag alleen genoegen nemen met die ID-bewijzen die de wet noemt.

Dat zijn de afspraken die de overheid namens jou en mij heeft gemaakt. Zo weet ik precies waar ik aan moet voldoen en zo weet de OA dat ook.

Ik sprak ongeveer een jaar geleden een agent die mooie meisjes en collega's nooit een bekeuring gaf als ze iets te snel hadden gereden maar hij geeft ze een waarschuwing. Nu mag hij dat gezien zijn discretionaire bevoegdheid maar als je vooraf al zegt dat je mooie meisjes en collega's geen bekeuring zult gaan geven ben je wat mij betreft een waardeloze zak hooi van een agent.