rijbewijs gestolen, niet meer rijden?

  • Okko

    Afgelopen zaterdag ben ik in de Parijse metro gerold. Portomonnee met alles daarin gejat, ontzettend balen natuurlijk. Meteen aangifte gedaan, en ik heb een speciaal formulier voor mijn rijbewijs meegekregen. Nu moet ik natuurlijk een nieuw rijbewijs aanvragen, maar ik heb geen pasfoto's en aangezien het maandag is zal ik die pas vanmiddag kunnen laten maken. Wat zoveel betekent dat ik op zijn vroegst met een spoedaanvraag woensdag einde v/d dag mijn nieuwe rijbewijs zou kunnen ophalen.

    Nu lees ik tot mijn grote schrik dat ik dan officieel geen auto mag rijden totdat ik een nieuw rijbewijs heb… :( Maar ik kan echt niet zonder auto, ik werk 30 km van huis en moet voor mijn werk mijn kindjes naar het kdv brengen, daar kom ik niet met het ov.

    Hoe streng is men mocht ik eventueel tegen de lamp lopen? Ik heb een kopie van mijn (gestolen) rijbewijs bij me, plus het aangifte-formulier van de Franse politie. “Men” kan toch wel nakijken of ik inderdaad in het bezit ben van een rijbewijs???

    Als ik ook nog eens twee dagen vrij moet nemen dan loopt dit wel ontzettend in de papieren :(

  • Abion

    Gewoon kopie van je aangifte + ID + normaal rijden… en je komt een heel end;)

  • Lans

    Geen zorgen maken. Neem het kopie mee en het bewijs van aangifte. Sowieso sta je in de systemen van het RDW als iemand die een auto mag besturen. Geen probleem.

    Groetjes, Lans

  • - Gerard -

    Luthien + 2 meiskes ('05 en '08) schreef:

    >>

    > Nu lees ik tot mijn grote schrik dat ik dan officieel geen

    > auto mag rijden totdat ik een nieuw rijbewijs heb…

    Ben ik benieuwd waar dat staat - of, waar je dat hebt gelezen- want als jij bij de Nederlandse politie aangifte hebt gedaan en een nieuw rijbewijs hebt aangevraagd bij de gemeente mag je gewoon autorijden.

  • Okko

    Ik ben ook nog maar 1x in mijn hele leven aangehouden en dat was ook nog tijdens een reguliere alcoholcontrole, dus echt bang ben ik niet dat ik word aangehouden. Maar je zal het net zien, beland je in een ongeluk ofzo…

    Ik neem alle beschikbare papieren mee en ga er maar vanuit dat het wel losloopt. Bedankt voor de snelle reacties!

  • Okko

    Dat heb ik hier vandaan:

    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/rijbewijs/verlies_of_diefstal_rijbewijs/

    En ik heb aangifte gedaan bij de Franse politie, maakt dat nog verschil dan?

  • Okko

    Overigens heb ik nog geen nieuwe aangevraagd, daarvoor moet ik eerst (met de auto) een pasfoto maken en daarna (met de auto) naar het gemeentehuis…

  • - Gerard -

    In tegenstelling tot wat mijn gemeente mij eerder heeft verteld mag je NIET autorijden (het besturen uiteraard) zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs.

    Die informatie is beschikbaar bij het ministerie, Postbus 51 en de gemeente.

    Dus ….. NIET doen Luthien +

  • - Gerard -

    Dat is onjuist Lans. Zie ook mijn posting aan Luthien. Ik heb rondgebeld en het mag beslist NIET.

    ;)

  • Okko

    Weet je toevallig ook wat de consequenties zijn als ik het toch doe? Ik ben overigens net naar het politiebureau geweest voor een NLse aangifte (was nodig volgens de gemeente) maar daar heeft men niets gezegd…?