oom agent heefd te weinig lef

• - Gerard -

Wat een oeverloos geklets van die Buruma. Ik ben overigens vaak zeer tevreden over de resultaten van dat gezwets.

Volgens mij is het helder: de politie zelf is van mening dat de poltitieagenten in Hoek van Holland zeer professioneel hebben opgeteden. Zoek daar de oorzaak, want die ligt daar volgens mij, en niet bij de individuele agent die niet over lef zou beschikken.

• Brigges

Meneer Mak heeft altijd commentaar op de politie, in welke situatie ook. Dit is een schrijver die uit persoonlijke frustratie reageert.

• BennieMak

Zoiets behoort een eigen mening te heten in een democratie, waar men zonder represailles uiting van zou mogen geven…

• K.Hakvoort

Interessant maar speculatief. Ik vind dat hij te weinig aandraagt om hard te maken dat door minder ervaring met calamiteiten de gemiddelde agent de neiging zou hebben moeilijke situaties te mijden. Hiervoor is meer nodig dan een paar anecdotes. Aan de andere kant is het wel zo dat een agent vroeger meer te verhapstukken had aan ernstige voorvallen of dit perse voor het geweld opgaat weet ik niet. Even interessant maar nog speculatiever is de vraag of de hype rond geweld tegen agenten bewust of onbewust een rol heeft gespeeld. Het is voorstelbaar dat sommigen bij wie dat sterk leeft, misschien eerder naar de wapenen zullen grijpen.

Omdat zowel de kwestie Pernis waarbij de politie te lang draalde omdat ze o.a. teveel gefixeerd was op eigen veiligheid als de strandrellen door hetzelfde korps afgehandeld werden, zou ook nog aan korpsspecifieke omstandigheden gedacht kunnen worden. De politieke aansturing van de politie in Rotterdam is m.i. ook niet de meest ideale.

• BennieMak

De context van zijn betoog is breder.

• LM

Het is geen goed stuk. Niet omdat Buruma geen gelijk zou kunnen hebben, maar omdat hij het niet of nauwelijks onderbouwd. Dokc maakt de fout te denken dat op het moment dat Buruma iets zegt het wel waar zal zijn. Er zit een verschil tussen de wetenschapper Buruma die heel serieus is te nemen en de borreltafel Buruma. Als Buruma iets zegt zal dat net als bij iedereen gekeken moeten worden naar de onderbouwing van de argumenten en dat is precies wat hier mist. Wel gevaarlijk omdat veel mensen, net als Dokic, dit onderscheid niet maken en alles wat Buruma zegt als “”wetenschappelijk" zullen aannemen.

Dit neemt niet weg dat hij een paar punten noemt die wel genoemd moeten kunnen worden. Waarom schieten sommige politiemensen wel en andere niet. Met andere woorden: hoe bepalend zijn karakter / vaardigheden etc. in dit soort situaties?

• Reja

Vandaag in het AD, de brief van de dag.

“Ik zag de politie angstig worden”

Agenten hebben te weinig lef (AD 5-10). Toen ik in 1965 de politieschool verliet kende ik net als hoogleraar Buruma het Wetboek van Strafvordering en Strafrecht uit mijn hoofd. Dat duurde een jaar. Daarna werd je onder begeleiding van een oudere agent op straat de echte maatschappelijke verhoudingen bijgebracht. Kort voordat ik in 2002 de dienst verliet, ontmoette ik op straat een groep leerling-agenten. Hun dagopdracht was te wennen aan het in uniform op straat lopen. En als er dan wat gebeurde? Ja, dan belden ze de politie.

Buruma en andere theoretici hebben altijd van buitenaf een mening gehad over de politie. De manco's die hij omschrijft zijn mede aan zijn ideeën te wijten. Hij bevindt zich daarbij in goed gezelschap van politici, gedragswetenschappers en psychologen die decennia lang hebben gestreefd naar wat de politie nu is: onmachtig en angstig. Met altijd in het achterhoofd dat er om elke gebeurtenis verantwoording moet worden afgelegd.

Ik heb het zien gebeuren en kon er niets aan doen. Buruma heeft het ook gezien. Wellicht dat hij er nu wel wat aan doet en niet alleen maar opmerkt.

Ton Groenendijk, Pijnacker.

• - Gerard -

Klopt, maar in mijn ogen faalt de politie te vaak. En die Buruma zoekt er maar excusses bij waar ik persoonlijk bijna misselijk van word, ik word niet vrolijk van het optreden van de politie. In Hoek van Holland niet en in Pernis ook niet.

Ik heb het al eerder geschreven; bij evenementen word elke bezoeker op de foto gezet en zijn ID gegevens bij die foto gevoegd voordat men het evenement mag bezoeken. Hoeven ze de burger achteraf ook niet via TV-programma's als Opsporing Verzocht lastig te vallen.

De politie de baas op straat, hou toch op. Zonder de medewerking van de gewone burger kunnen ze vrijwel niks.

• Brigges

Helemaal juist meneer Mak, vandaar mijn reactie. Bepaalde mensen hebben nu éénmaal een zeer éénzijdige mening over democratie…

• KlaasVaak

> Laatst werd mijn hulp bij een (achteraf) huwelijksprobleem (toch niet het leukste en minst

> gevaarlijke klusje) door meneer agent met stank bedankt. Om maar eens wat uit eigen ervaring te

> noemen. Ik geef het toe, ik heb frustratie over de huidige politieorganisatie.

Ik zie niet wat jouw bovenstaande reactie met te weinig lef (voor zover die kritiek al terecht is) te maken heeft.