Precies, en dan wordt diezelfde overlast soms ook nog in de hand gewerkt door diezelfde overheid. Ik haalde laatst al het voorbeeld aan van de school bij ons in de wijk. Het aantal parkeerplaatsen is zeer beperkt, dus de overlast voor de buurt is elke ochtend een groot probleem. Auto's die in het gras of op een stoep (en er is een heel brede stoep aan beide zijden van weg!) geparkeerd worden, degenen die dat niet doen (omdat ze weten dat het niet mag!) die staan dus met zijn allen op de weg, het is vechten om een plaatsje waar iemand weg rijd, en dan worden de kinderen maar vanuit de auto gelaten, tussen al die auto's door. En ook al is er maar een klein percentage van de ouders die met de auto komt, je kan van te voren voorspellen (en ook gewoon even aan de hand van de praktijk) dat het een puinhoop wordt. Verder dan een vriendelijk verzoek namens het schoobestuur, de gemeente en de politie op een briefje aan het begin van elk schooljaar komt men niet. Dan rijd er in de eerste weken van het jaar ook nog een politieauto rond, die boetes uitdeeld aan de mensen die fout parkeren, met als gevolg dat de chaos nog grote wordt want het verkeer staat vast, te meer ook de agenten in de auto blijven zitten en door het open raam mensen aanspreken, en daarmee zelf ook andere automobilsten hinderdend. En bij slecht weer schrijven ze de bonnen ook nog vanuit de auto, en als zij er een paar geschreven hebben (op kenteken) stappen ze even uit en stoppen ze snel onder het raam (na een minuut is hij waarschijnlijk al niet meer te lezen). En nu zie je ze, waarschijnlijk tot het begin van het volgende schoojaar niet meer.
Als overheid kan je natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid nemen. Als je een oproep doet om liever niet met de auto te komen, dan hoef je volgens diezelfde logica ook niets aan de fileproblematiek te doen. Roep gewoon op dat je niet met zijn allen tegelijk de deur uit moet gaan, en het probleem is opgelost. Ware het niet dat de meeste mensen gewoon tussen 08:30 en 09:00 op hun werk moeten zijn. Als de overheid dat nu eens met goede maatregelen proberend te veranderen, en mensen veel gespreider over de dag werken dan is wellicht een forse uitbreiding van het wegennet helemaal niet nodig. En in het voorbeeld van de school is het de school (ook een beetje een soort overheid) die zelf ook daarmee het goede voorbeeld kan geven. Laat in alle groepen een aantal klassen op een ander tijdstip beginnen, afhankelijk van de behoefte, ik ken heel wat ouders, waaronder mijzelf, die dat helemaal geweldig zou vinden. Ik moet nu elke dag vroeg mijn bed uit om mijn kind naar school te brengen (lopend, niet met de auto!), en ga vervolgens een tijd niets doen. Maar halverwege de middag is de school opeens wel weer afgelopen, en moeten kinderen noodgedwongen naar de buitenschoolse opvang, want wie is er nu om 15:00 vrij. En dan hebben we de Buitenschoolse opvang eindelijk een beetje op poten gezet, dan is het weer veel te duur geworden en gaat men daarin weer snijden.
Diezelfde overheid legt echter wel een nieuwe web aan buiten mijn wijk. Het gaat om een vierbaansweg met daartussen een berm van een meter of 10, waar je maximaal 80 km/u mag rijden. Dan zal je wellicht denken, dat is vast een drukke weg. Niets is minder waar, een 2 baansweg is ruim voldoende. Dat is aantoonbaar, want de afgelopen maanden hebben ze nieuw asfalt gelegd, en daarmee 2 banen afgesloten, met een maximum snelheid van 50 km/u. Geen enkel probleem, geen file te bekennen, de stoplichten stonden ook uit maar het liep als een trein. Nu is de weg weer open, een maand later als gepland door het slechte weer, en we hebben nu dus weer alle ruimte. Ruimte die menig automobilist aangrijpt om eens lekker het pedaal in te drukken. In de weg zit ook een flauwe boch onder een viaduct, en ja, je begrijpt het al, zo nu en dan zijn daar een aantal agenten bezig iets aan hun quotum te doen, en dat lukt zonder al te veel moeite. En helemaal het toppunt van geldverspilling is de infrastructuur die ze aan het einde van de weg daar hebben gemaakt. Er staat daar namelijk een doorgaande weg haaks op. Om daar op te komen om naar 'Links“ te gaan moet je onder een viaduct door. Als je op die doorgaande weg zit, en je gaat er af, dan kom je dus beneden aan bij dat viaduct. 99,9% van de automobilisten slaat daar rechts af, want anders rij je dus weer onder het viaduct door en weer de doorgaande weg op, in de richting waar je zojuist uit kwam, dus als je verkeerd bent gereden. Laten ze nu, speciaal voor de mensen die verkeerd zijn gereden, een speciale afslag hebben gemaakt! En zoals ik al zij, het is een rustige weg, het is echt niet zo dat het heel moeilijk is om ”een gaatje“ te vinden om er tussen te komen. En niet allen daar, maar ook bij alle afslagen hebben ze voor het afslaand verkeer extra rijstroken gemaakt, met een eigen verkeerslicht, alles in het kader om het rechtdoorgaand verkeer zo soepel mogelijk (en daarmee dus zo hard mogelijk) te kunnen laten rijden. Met minder geld had er gewoon een tweebaansweg met een paar rotondes, zonder verkeerslichten aangelegd kunnen worden, waardoor de snelheid er vanzelf uitgehaald wordt en er ook weer een ”hot spot" was opgelost, en met het vrijgekomen geld had men iets aan de overlast bij de school kunnen doen.
En de burger die KlaasVaak en zijn collega's dan treft die snapt werkelijk niet waarom zij wel, maar vele anderen, geen bekeuring krijgen…..