Geen idee wat jij met “een hotspot” bedoeld, maar ik bedoel daar mee een locatie waar je gegarandeerd de ene na de andere boete uit kan schrijven, omdat een groot deel van de burgers daar overtredingen maakt. En hoe vaak de politie daar ook staat, elke keer maar weer is het bingo. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die schrikken van de boete, en daar wellicht van leren. Maar veel zijn het er niet, want hoe kan het dan dat jaar in jaar uit er miljoenen boetes uitgedeeld worden? En dan heb ik het nog niet over de vele, vele overtredingen die elke burger dagelijks waar kan nemen en die niet beboet worden omdat er geen agent in de buurt is.
Ik vind het mooi hoor, een politieagent die er nog in gelooft, maar je moet wel heel naief zijn om te denken dat een groot deel van de boetes die jij uitdeelt een gedragsverandering te weeg brengt. Als dat zo is, dan is de oplossing van veel problemen binnen een jaar opgelost. Een jaar lang laten we duizenden werklozen de hele dag door bekeuringen uitdelen. Dat scheelt een hoop uitkeringen, er komt heel veel geld binnen dus het is nog goed voor de economie ook. En als de economie weer beter gaat, dan kunnen ze weer wat anders gaan doen, want het gedrag is zodaning verbeterd dat er op den duur geen boete meer wordt uitgedeeld. En jij denkt dat als ze er weer mee stoppen, het gedrag dan zo blijft?I k niet, want zolang de pakkans heel, heel klein is, zullen vele burgers overtredingen blijven maken. En meer blauw op straat gaat daar niets aan veranderen.